Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Separera systemet från användarmapp (partitioner)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 13:47

Hej, jag håller på och installera om datorn och skulle vilja ha systemet på en separat partition på typ 3 gb. Grejen är att jag vill ha användarmappen på den större huvudpartitionen, men frågan är hur jag flyttar användarmappen och får systemet att acceptera detta.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-31 13:52

Jag brukar säga så här. Glöm det.
Gör så helt enkelt att du sparar allt på den andra partitionen ändå. Det gör jag.

Det går att flytta den, men då måste du använda ett program som heter NetInfo, inte att rekomendera för nybörjare. Men visst går det.

Ursprungligen av equip:

Hej, jag håller på och installera om datorn och skulle vilja ha systemet på en separat partition på typ 3 gb. Grejen är att jag vill ha användarmappen på den större huvudpartitionen, men frågan är hur jag flyttar användarmappen och får systemet att acceptera detta.

Tack på förhand

(Förlåt-för-inlägg-som-inger-falska-förhoppningar-om-svar)

Jag vet inte hur man får OS X att acceptera eller förstå att hem-/användarmappen ligger på en partition, medan resten av systemet ligger på en annan, mindre sådan. Det låter som mycket krångel?

Av ren nyfikenhet: Varför vill du ha det på det sättet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 14:09
Ursprungligen av disposable:

(Förlåt-för-inlägg-som-inger-falska-förhoppningar-om-svar)

Jag vet inte hur man får OS X att acceptera eller förstå att hem-/användarmappen ligger på en partition, medan resten av systemet ligger på en annan, mindre sådan. Det låter som mycket krångel?

Av ren nyfikenhet: Varför vill du ha det på det sättet?

Jo, det kanske är för mycket krångel. Anledningen till projektet är att jag håller på att installera min MacBook Pro och tänker köra Windows & MacOS parallellt på den.

Tänkte då göra tre partitioner:
System 1 (Mac OS X) 3 gb
System 2 (Windows) 3 gb
Data (andra filer) resten av utrymmet på hårddisken

Ursprungligen av equip:

Jo, det kanske är för mycket krångel. Anledningen till projektet är att jag håller på att installera min MacBook Pro och tänker köra Windows & MacOS parallellt på den.

Tänkte då göra tre partitioner:
System 1 (Mac OS X) 3 gb
System 2 (Windows) 3 gb
Data (andra filer) resten av utrymmet på hårddisken

Jag är tveksam till om 3 gig blir så bra med OS X (swappande osv, du kommer nog inte att få plats med så många program, osv..)

Räcker det inte med att spara allt på den tredje partitionen? Annars så borde man väl kunna byta ut användarmappen mot ett alias som pekar på en mapp på den tredje partitionen, eller? Sen kan man ju fråga sig varför du vill ha hela användarmappen (inställningar & allt), och inte bara dina dokument & filer... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 15:03

Att googla på "user partition" och osx ger flera träffar, bla:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040716153639236

Du kan alltid läsa igenom den här diskussionen:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=7505

1
Bevaka tråden