Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En Pdf-sida i taget från InDesign automatiskt?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-02 14:12

Hej

Har en katalog på 48 sidor och exporterar pdf-filer från InDesign. Vill jag ha 1 sida i taget måste jag exportera varje sida "för hand". Finns det någon automatfunktion där man kör hela dokumentet och InDesign delar upp sidorna i ensidiga pdf-filer?
Har sökt i forumet men inte hittat någon liknande fråga.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-02 14:21

Vet inte, men du kan via panelen "Sidor" bara dra ut dem på skrivbordet en i taget, det är nog det enklaste, tror jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-02 14:28

Hehe.. från Acrobat alltså. Ja de var ju ingen dum idé.. riktigt smart tänkt. Tack. Enda kruxet är att filnamnen blir:
Untitled Extract Pages 2.pdf
Untitled Extract Pages 3.pdf
Untitled Extract Pages 4.pdf... osv.
Men annars funkar de ju bra. Tycker dock det är lite konstigt att det inte finns någon sådan funktion när man exporterar direkt från InDesign.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-03 18:00

Richard Rönnbäck har gjort ett skript som ger den funktionen. Han hör säkert av sig snart.

Janne

Ursprungligen av darios:

Hehe.. från Acrobat alltså. Ja de var ju ingen dum idé.. riktigt smart tänkt. Tack. Enda kruxet är att filnamnen blir:
Untitled Extract Pages 2.pdf
Untitled Extract Pages 3.pdf
Untitled Extract Pages 4.pdf... osv.
Men annars funkar de ju bra. Tycker dock det är lite konstigt att det inte finns någon sådan funktion när man exporterar direkt från InDesign.

Det finns inbyggt i Mac OS X att ändra namn på en hög med filer med sök/ersätt så det är inget större bekymmer att göra det i efterhand.

Titta i AppleScript-menyn längst upp. Om inte denna meny är aktiverad så starta AppleScript-verktyg och klicka i "Visa manusmenyn i menyraden". Öppna mappen med filerna och välj sen scripet "Replace Text in Item Names.scpt" i menyn. Sök på "Untitled Extract Pages" och ersätt med "Mitt dokument" t ex.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2006-04-05 13:03

MadeToPrint

Det finns en plugin från Callas som heter MadeToPrint som löser problemet. gå in på http://www.axaio.com eller http://pluggin.se för mer info.

/Magnus

Här är han

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-04 09:03

Ah.. det scriptet vore ju intressant att komma över. Hur?

Om Richard Rönnbäck vill dela med sig av scriptet tar jag också tacksamt emot hade precis samma problem i förra veckan fick kramp av att göra samma sak typ 50 gånger. Tack på förhand.

Om ni kan leva med att först göra postscriptfiler för att sen distilla funkar det här skriptet (skrivet av Kari Puikkonen): http://www.sahlenreklam.se/styckvisa_psfiler.zip

Välj mapp att spara till och ett passande skrivarformat sen körs varje sida ut som en egen postscripfil, dessvärre kommer de heta page_1.ps, page_2,ps osv, hade ju varit elegant om man fick med dokumentnamnet istället. Bara att droppa på Distiller efter det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-04-11 11:51

En fråga...
Varför vill man exportera varje sida för sig?

En del utskjutningsprogram (äldre varianter, antar jag) trivs bäst med lösa sidor. I början när vi körde pdf var det en hel del tryckerier som ville ha styckvisa pdfer, numera är det sällan tal om att behöva göra så.

En del tryckare kör till och med manuellt och lägger in pdferna styckvis i Quark för att kunna rippa. Det går illa misstänker jag om man skickar moderna versioner av PDF med transparens och lager...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-12 12:31

Om man skickar en katalog på 96 sidor i ett enda pdf-dokument och det blir fel på 1 sida är felsökningen rätt jobbig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-26 08:00
Ursprungligen av darios:

Om man skickar en katalog på 96 sidor i ett enda pdf-dokument och det blir fel på 1 sida är felsökningen rätt jobbig.

Det jobbet måste ändå vara mindre än den sammanlagda tid du lägger ner på att exportera en fil i taget samt det extra jobb det blir på tryckeriet. För fel i PDF-filer sker väl inte ofta.

Janne

Exportera till .eps --> släng ner i Destiller.

Häpp!

  • Medlem
  • 2006-04-27 21:37

"För fel i PDF-filer sker väl inte ofta."
Dagens största allmänt vedertagna felaktighet, och det ökar lavinartat kan jag säga.. Inte minskar.

Problemet är nyare versioner som ska hantera mera och mera i filformatet .pdf

Identity-H encoding (composite-snitt), Totalt oförklarligt borttappade bilder i PDF genererat från Quark osv är allt för förekommande.

Tänk dig en kund som sparat som .eps från Quark 6.5 med alla länkar OK och inga konstiga filnamn. Kört denna i distiller med en helt vanlig inställning. Denna PDF monteras i ID CS2 och körs ut till en ny PDF. Allt ser bra ut på skärmen hos kunden och hos tryckeriet. När sidan trycks är två bilder borta...
På korret såg man att bilden var borta, men överallt annars ser det ut som den är där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-28 17:32

Det är också en vanlig föreställning att man kan köra en sak igenom femtielva postscripttolkar och tro att det ska fungera.

Om man har en EPS från en Quark sida, varför gör man den då till PDF? I så fall kan man ju använda EPS-filen direkt.

Varför gör man inte sidan till PDF direkt från Quark 6.5 med den inbyggda exporten.

Vad är det för typ av bilder som monterats i Quarksidan?

Vad jag menar med fel är att om PDF-filen görs korrekt så blir det inte fel i postscripttolken. Om man ser till att alla gör PDF/X filer så har man reducerat felkällorna betydligt. En helt "vanlig" inställning i Distiller kan vara helt upp åt väggarna.

Janne

  • Medlem
  • 2006-04-29 14:07
Ursprungligen av jannes:

Det är också en vanlig föreställning att man kan köra en sak igenom femtielva postscripttolkar och tro att det ska fungera.

Om man har en EPS från en Quark sida, varför gör man den då till PDF? I så fall kan man ju använda EPS-filen direkt.

Varför gör man inte sidan till PDF direkt från Quark 6.5 med den inbyggda exporten.

Vad är det för typ av bilder som monterats i Quarksidan?

Vad jag menar med fel är att om PDF-filen görs korrekt så blir det inte fel i postscripttolken. Om man ser till att alla gör PDF/X filer så har man reducerat felkällorna betydligt. En helt "vanlig" inställning i Distiller kan vara helt upp åt väggarna.

Janne

Just denna PDF kommer från en annonsmakare, och det som densamma vill skicka ut är just pdf.
Varför hon inte gör en PDF direkt från Quark kan jag inte svara på, men det lät på snacket som allt "nytt" var lite scary för henne. En PDF gör man från eps eller PS och kör i distiller. Punkt.

Vet inte ännu vad det var för bilder monterade, men det som Björn Öst säger om opi-kommentarer låter intressant. Ska absolut testa det först. Stort tack!
Ska försöka få originaldokumentet i nästa vecka och undersöka vidare.

Kontentan är dock fortfarande att uttalandet "För fel i PDF-filer sker väl inte ofta." är något som jag gärna får bort från folks huvuden. Som någon sade på ett semenarium: -"Man kan göra en PDF på 1000 olika sätt, varav 10 är rätt..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-30 10:55
Ursprungligen av Cerw:

-"Man kan göra en PDF på 1000 olika sätt, varav 10 är rätt..."

Så sant. Egentligen finns det bara två sätt: PDF/X-1 och PDF/X-3

Janne

Borttappade bilder i Quark-pdfer har vi sett en del. Av nån anledning får quarkarna med opi-kommentarer fast det inte är använt, det ställer till det vid utkörning. Om man sparar en sån pdf som eps från Acrobat och distillar om försvinner opi-kommentaren och bilden kommer ut som den ska. Har funkat hittills i alla fall.

Nån som vet var inställningen finns i Quark så man kan säga till kreatören vad de gör för fel? Iofs är jag rätt nöjd med att själv fixa problemet och självbelåtet kunna skaka på huvudet åt okunniga quarkare ;).

CID eller Identity-H kan ställa till det i omoderna rippar. IDCS2 har i allafall slutat använda den kodningen som standard vid pdf-export, kör man CS1 får man gå via postscript och distiller för att slippa dem. Vissa fonter blir alltid CID-kodade oavsett tricks. Zapf Dingbats dfont som ligger i systemet är en sån om jag minns rätt.

Som Björn säger så bibehåller InDesign CS2 den inbyggda kodningen i fonten. Fonter som inte har en standard-kodning blir i princip alltid CID-kodade, oavsett om PDF:en görs via direktexport eller i Distiller (från och med Distiller 6. Äldre versioner av Distiller hade andra trix för sig)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-29 12:33

Problemt ligger i gamla Harlequin (clone) rippar. Problemet uppdagades redan vid Betatestningen av ID2 och Harlequin fixade problemet omgående så att när InDesign 2 levererades så var problemet löst, rent tekniskt i alla fall.

Sen skulle alla dessa rippar och dess varianter uppdateras, beroende på leverantör och utrustningen så kunde det bli ganska stora belopp och i vissa fall fanns kanske inte leverantören längre kvar. Alltså blev många rippar inte uppdaterade och problemet kvarstår då hos en del. Lösningen har allstå funnits i fem år men inte åtgärdats av många. Adobe förändrade då exporten i CS2 (ID4) så att den bara kodar CID i de fall där det behövs.

Vem ska då beskyllas? Ja inte Adobe och inte Harlequin anser jag...

Janne

Kanske lite sent, men testa PDFLab (http://www.iconus.ch/fabien/pdflab/). Vi har använt det för att dela upp PDF-dokument sidvis, fungerar helt OK.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-04 23:58

Ha!
skulle PRECIS skriva och fråga om det här.
själv sitter jag lite annorlunda till det.
Jag ska ofta ha med postrar i mina produktioner jag fårr tilldeleat mig. och i det här fallet så är postrarna på sidorna 23-30. det innebär att mittpostern på sidan 26-27 är lugn, men de andra tre är ju lite stlrigare; poster 1 är på sidorna 23 & 30, poster 2 på sidorna 24 & 29 och slutligen hamnar poster 3 på sid 25-28.

eftersom jag ska döpa pdf:erna till resp sida så är det bara på mittpostern jag kan döpa det rätt, typ "p26-27_poster". kanske kan jag döpa hela paketet till "_p23-30_posters" eftersom jag ju har numrerat varje sida i numrerings och avsnittsalternativ. men eftersom det alltid är nått jidder med PDF:erna på tryckeriet så... vågar jag inte chansa.
kanske borde man göra det till nästa gång. de borde väl fixa det, eller?

men det bästa h ade nog varit om man kunde ta del av Richards script. han är ju grym på att fixa genialiska lösningar. har jag förståt. iallafall hjälpte han mig med en grej (som han inte fattade alls varför jag skulle ha det, men så var det iallafall...)

Richard...

Tack för de vänliga omdömena. Jag tycker iofs att det är roligt att kunna hjälpa folk via forumet, men samtidigt är det så att de grejer som jag utvecklar yrkesmässigt måste jag ta betalt för - jag har ju också en hyra som ska betalas.

PDF-export-scriptet är ett sådant script som jag tar betalt för och den som känner att de är i behov av det, eller någon annan lösning är välkommen att höra av sig Off-list

  • Oregistrerad
  • 2006-05-05 07:51

då gör jag det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-05 09:01

^^ Jaha.. det gör väl jag med då

Att köra ut pdf-sidor en i taget vid katalogproduktion verkar fortfarande (av diskussionen ovan) vara det vettiga. Men framtiden kanske kan ge oss bättre verktyg.

Numera kan man i alla fall bara (i Acrobat) gå in under "Dokument - hämta sidor" och under inställningar välja att varje sida ska bli en enskild pdf-fil

Men man vill ju fixa det direkt i InDesign när man exporterar och slippa gå in via Acrobat överhuvudtaget...
Nu gäller det inte enskilda postrar (som man snällt fick lära sig räkna ut och vara noggrann med för man var snål) utan hela packen med sidor. Då är det inte lönsamt att spendera den extra tiden känns det som om det handlar om väldigt många sidor/år.

(mental note to self: läs igenom innan du postar. Särskilt inlägg skrivna efter midnatt... (med anledning av inlägget ovan från 2006))

1
Bevaka tråden