Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografera inomhus med blixt - trix?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av stfm:

Vad jag inte förstår är varför det måste gå så snabbt. Ska husen rivas?

Jag vet att det här är något av ett antitips, men vore det inte bra om du satte ned foten och krävde en halvtimme-timme extra för ljussättning? Om du känner att du måste använda blixt, tror jag att två blixtar med paraply är absolut minimum. Annars kan du omöjligt lysa upp ett helt rum plus en hall t ex.

Hela [arbets]livet är en enda stor kompromiss. Anledningen till att det måste gå snabbt är att både jag och uppdragsgivaren har mycket att göra. Att dra med sig paraplyblixtar är i det här fallet uteslutet, även om jag gjorde det en gång. Jag kan tyvärr inte gå in på detaljer på just det här updraget, men så är det bara och då får man göra det bästa av situationen, det är ju ofta det det handlar om.

Ursprungligen av stfm:

Hur bra är det för en professionell fotograf att söka råd bland amatörer...?

Alltså, det där svaret har jag fått förut på forumet. Ställer jag krångliga frågor så förväntar jag mig att de som har svaret ska hjälpa till. De andra kanske lär sig något av diskussionen genom att läsa den.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 17:38

Du har ju fått en del tips, har du provat att tillämpa något av dem?

Ursprungligen av Konrad:

Du har ju fått en del tips, har du provat att tillämpa något av dem?

Jovisst har jag fått många tips. Omni Bounce i kombination med att utnyttja det befintliga ljuset till max är väl det som passar just det här uppdraget. HDR är ganska krångligt och tar tid, men kan kanske funka ibland.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-04-08 18:36

jag antar att du redan vet detta men vitbalansera med hjälp av ett gråkort, det borde ta bort de värsta sticken.

Ursprungligen av eivindvr:

jag antar att du redan vet detta men vitbalansera med hjälp av ett gråkort, det borde ta bort de värsta sticken.

Jag fotar ju alltid i RAW så jag ställer vitbalans efteråt för hand. Problemet är ju ofta att det är två eller tre olika ljuskällor i olika delar av ett rum. Det kan vara en lampa inne i rummet, ljus från fönstret och sen så fyller man i med en blixt med OmniBounce. Det är alltså egentligen tre olika färgtemperaturer i olika delar av fotot om man har otur. Men oftast blandas ju ljuset hyfsat bra och man kan hitta en bra kompromiss.

  • Medlem
  • 2006-05-14 16:16
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag fotar ju alltid i RAW så jag ställer vitbalans efteråt för hand. Problemet är ju ofta att det är två eller tre olika ljuskällor i olika delar av ett rum. Det kan vara en lampa inne i rummet, ljus från fönstret och sen så fyller man i med en blixt med OmniBounce. Det är alltså egentligen tre olika färgtemperaturer i olika delar av fotot om man har otur. Men oftast blandas ju ljuset hyfsat bra och man kan hitta en bra kompromiss.

Vilken RAW-konverterare använder du? Den enda jag tycker funkar är faktiskt C1. Speciellt vid blandljus så ballar de andra ur.
Med selektiv färgändring i Photoshop, kan man enkelt rätta till nästan vilket färgstick som helst också.

Ursprungligen av stfm:

Vilken RAW-konverterare använder du? Den enda jag tycker funkar är faktiskt C1. Speciellt vid blandljus så ballar de andra ur.
Med selektiv färgändring i Photoshop, kan man enkelt rätta till nästan vilket färgstick som helst också.

Jag kör med Adobe Photoshop CS2 och Camera Raw 3.4.

  • Medlem
  • 2006-05-15 14:31
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag kör med Adobe Photoshop CS2 och Camera Raw 3.4.

Det är möjligt att det är en smaksak, men jag har aldrig fått särskilt bra resultat med Camera RAW. Om du tycker att det är svårt att få färgerna rätt, kan du ju testa Capture One. Finns en testversion att ladda ned.

Ursprungligen av stfm:

Det är möjligt att det är en smaksak, men jag har aldrig fått särskilt bra resultat med Camera RAW. Om du tycker att det är svårt att få färgerna rätt, kan du ju testa Capture One. Finns en testversion att ladda ned.

Jag ska testa det. Finns det någon funktion i Capture One som "jämnar ut" färgtemperatur eller hur funkar det?

  • Medlem
  • 2006-05-15 15:04
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag ska testa det. Finns det någon funktion i Capture One som "jämnar ut" färgtemperatur eller hur funkar det?

Nja, det är bara lättare att få en bra vitbalans. Jag vet inte riktigt varför, men det är väl lite som att olika filmer är olika bra på blandljus kanske?

Jag tycker Capture One är bättre på alla slags bilder, men under svåra ljusförhållanden blir det mer tydligt. Om man fixar lite med färgbalansen och kurvor, behöver man ofta inte ta in bilden i Photoshop alls.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-15 11:41

Jag tycker att du kan ha ett paraply och en slavblix på den på ett stativ sen ett stativ till kameran. Gör det bra från början och det tar inte så mycket tid och du får mycket bättre bilder. Vissa av nödlösningarna funkar säkert bra men bra belysning är A och O så det tycker jag inte att du ska stressa bort. och att få upp en blixt eller två så stativ tar väl inte så lång tid?!

Bevaka tråden