Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma igång med InDesign?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Drog ner 30-dagarsdemot från Adobes webplats härom dagen och har sedan dess letat efter en websida/resurs med information om hur man komer igång med InDesign. Men det verkar vara tunnt med sånt. Så jag vänder mig till 99mac och frågar om det är någon som har ett bra tips på någon enkel "komma-igång-sida" för InDesign. Gärna en med information om att göra tidningar.

Att jobba med layout involverar två typer av kunskaper: Hur bild och text ska utformas för att nå önskad effekt (läsbarhet, uppmärksamhet etc), samt hur programmet fungerar - dvs verksamhet och verktyg.

Webbresurser är inte optimala för att lära sig någon av dem. För att lära sig hur programmet fungerar är den inbyggda hjälpen faktiskt helt ok, och bitvis riktigt bra. Det finns också flera bra böcker, den jag tror passar de bäst för de flesta är nog Adobe Press bok "Allt i en bok" som förmedlar programkunskap, men genom att man får göra små typer av projekt.

Har du möjlighet så tycker jag du definitivt att du ska gå en kurs, det är den överlägset mest effektiva inlärningsformen för just dessa typer av kunskaper

Grafik, text och bild har jag en relativt god kunskap i hur det fungerar. Har en hyllmeter med litteratur i det och närliggande områden. Men nu var det inte något sådant jag sökte, utan jag letar efter information om hur InDesign fungerar eftersom jag har en tendens att gå vilse i just det programmet och inte riktigt veta vart jag ska börja. Kalla mig gammalmodig, men jag tycker att Illustrator 10 (som jag införskaffade för flera år sedan) är ett av de bättre programmen från Adobe.

• Medlem
  • 2005-12-09 12:18

Kan du QXP? Vad har du för layoutkonskaper att börja med?

Ursprungligen av Baron:

Kan du QXP? Vad har du för layoutkonskaper att börja med?

Om QXP 4 räknas? Som jag gjorde gymnasiets årsbok i... I övrigt är jag ganska väl inne i informationsdesign, har sedan ett halvår börjat att kolla närmare på typografi, Illustrator 9-10 kan jag hitta runt i.

Hmm, det här bådar inte gott, kanske lika bra att skaffa en tjock bok och banka in den?

Då föreslår jag faktiskt den inbyggda hjälpen - den är mycket, mycket bättre än något du kommer att hitta på nätet. Faktiskt.

Illustrator och InDesign har många likheter vad gäller ritverktygen, men InDesign är gjort för att hantera också dokument med många sidor och långa textflöden.

Du har tre verktyg som är viktigare än allt annat:

1) Svart pil, används för att påverka alla redan existerande objekt
2) Vit pil, används för att påverka delar av ett objekt, t.ex. ankarpunkterna på en bana, eller bilden i en bildram
3) Textverktyget, används både för att rita textramar och att redigera texten i dem

Övriga verktyg är till för att antingen rita nya objekt, eller att påverka någon viss aspekt på redan ritade objekt. Själv använder jag dock dessa verktyg höst 10% av tiden - 90% använder jag enbart svart pil, vit pil och textverktyg

Utöver verktygen har du menyer:

Allt som du kan markera med svart pil är ett objekt, och inställningsmöjligheter för objektet hittas passand nog under menyn Objekt (observera att även en textram kan markeras med svart pil, och alltså är ett objekt, även om det råkar innehålla text)

Allt som har med text att göra finns under Text-menyn, förutom tabeller, som bor i textramar, men ändå fått en egen meny.

Vissa egenskaper kan innehas av både text och objekt och hittas då typiskt i egna paletter under Fönster-menyn - t.ex. färg/linje osv

De övriga menyerna är rätt traditionella, förutom menyn Fönster där det man bör påpeka att ALLA paletter hittas därunder.

Menyn Sida har logiskt nog att göra med inställningar för enskilda sidor (spaltindelning, marginaler etc). Vissa av de inställningarn hittar man även under Arkiv-menyn, men då gäller de för nya dokument, eller som standard för hela det aktuella dokumentet.

Som komplement till verktyg och menyer har du paletter. Den smidigaste av dem är Kontrollpaletten som kontextkänsligt ger tillgång till de vanligaste egenskaperna hos det markerade objektet eller texten.

Utöver kontrollpaletten kommer du dock alldeles säkert vilja ha paletten Sidor och färgrutor öppet titt som tätt.

Andra paletter bör du åtminstone ta dig tid att öppna och förstå vad de är till för, så blir det lättare för dig att lösa layoutproblem när de uppstår.

Summa summarum kan du tänka ungefär såhär:
1) Kan jag markera föremålet med svart pil? I så fall är det ett objekt och dess egenskaper hittas troligen under objektmenyn, om inte fortsätt vidare till Fönster-menyn
2) Är det text, i så fall finns det sannolikt under textmenyn, om det inte är en tabell, då det hittas i tabellmenyn, och om inte där, under någon palett i fönstermenyn
3) Gäller inställningen för en sida, titta under sidmenyn, gäller det för flera men inte alla sidor, titta under sidpaletten, gäller det för hela dokuementet, titta under arkivmenyn

Stort tack för ditt svar Richard! Ska sätta mig och jobba ett tag och se vad som händer.

Hur blir det när man vill skriva ut det man gjort?
Sitter med ett par uppslag som jag vill ha "som dom är nu". När jag exporterar filen så blir det ju enskilda A4-sidor i rätt ordning, men kommer rip:en att kunna tolka något sådant korrekt om jag vill skriva ut detta på A3-sidor med två sidor per A3?

Ja. Förklarar bara för tryckeriet vad du vill ha.

Hur utskjutningen, dvs placeringen av de enskilda sidorna på tryckarket ska bli beror på bindingsmetod, arkstorlek, antal sidor mm.

Sådant som arkets storlek är normalt sett något du som kund inte behöver bry dig om. Det är bara för väldigt små trycksaker, typ en fyrsidig folder som du kan överväga att själv placera in dina A4-sidor på ett A3-ark

Om du däremot själv vill skpa ett sånt häfte, på A3-format, från din A4-sidor så ska du titta längst ner på Arkiv-menyn där du hittar något som heter "InBooklet", vilket är plug-in som gör det möjligt att skapa enkla utskjutningar direkt vid utskrift - perfekt om du t.ex. vill skriva ut till en högvolymsskrivare som kan falsa och klamra A3 (dvs dina vid utskrift utskjutna A4)

En ganska vettig introduktion till InD kan du hitta på (men då kostar det pengar förstås...
Skandinaviska databöcker AB (www.databok.se).
Vi har använt flera av deras böcker, och eleverna brukar tycka att de är riktigt bra.

1
Bevaka tråden