Då föreslår jag faktiskt den inbyggda hjälpen - den är mycket, mycket bättre än något du kommer att hitta på nätet. Faktiskt.
Illustrator och InDesign har många likheter vad gäller ritverktygen, men InDesign är gjort för att hantera också dokument med många sidor och långa textflöden.
Du har tre verktyg som är viktigare än allt annat:
1) Svart pil, används för att påverka alla redan existerande objekt
2) Vit pil, används för att påverka delar av ett objekt, t.ex. ankarpunkterna på en bana, eller bilden i en bildram
3) Textverktyget, används både för att rita textramar och att redigera texten i dem
Övriga verktyg är till för att antingen rita nya objekt, eller att påverka någon viss aspekt på redan ritade objekt. Själv använder jag dock dessa verktyg höst 10% av tiden - 90% använder jag enbart svart pil, vit pil och textverktyg
Utöver verktygen har du menyer:
Allt som du kan markera med svart pil är ett objekt, och inställningsmöjligheter för objektet hittas passand nog under menyn Objekt (observera att även en textram kan markeras med svart pil, och alltså är ett objekt, även om det råkar innehålla text)
Allt som har med text att göra finns under Text-menyn, förutom tabeller, som bor i textramar, men ändå fått en egen meny.
Vissa egenskaper kan innehas av både text och objekt och hittas då typiskt i egna paletter under Fönster-menyn - t.ex. färg/linje osv
De övriga menyerna är rätt traditionella, förutom menyn Fönster där det man bör påpeka att ALLA paletter hittas därunder.
Menyn Sida har logiskt nog att göra med inställningar för enskilda sidor (spaltindelning, marginaler etc). Vissa av de inställningarn hittar man även under Arkiv-menyn, men då gäller de för nya dokument, eller som standard för hela det aktuella dokumentet.
Som komplement till verktyg och menyer har du paletter. Den smidigaste av dem är Kontrollpaletten som kontextkänsligt ger tillgång till de vanligaste egenskaperna hos det markerade objektet eller texten.
Utöver kontrollpaletten kommer du dock alldeles säkert vilja ha paletten Sidor och färgrutor öppet titt som tätt.
Andra paletter bör du åtminstone ta dig tid att öppna och förstå vad de är till för, så blir det lättare för dig att lösa layoutproblem när de uppstår.
Summa summarum kan du tänka ungefär såhär:
1) Kan jag markera föremålet med svart pil? I så fall är det ett objekt och dess egenskaper hittas troligen under objektmenyn, om inte fortsätt vidare till Fönster-menyn
2) Är det text, i så fall finns det sannolikt under textmenyn, om det inte är en tabell, då det hittas i tabellmenyn, och om inte där, under någon palett i fönstermenyn
3) Gäller inställningen för en sida, titta under sidmenyn, gäller det för flera men inte alla sidor, titta under sidpaletten, gäller det för hela dokuementet, titta under arkivmenyn