Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag behöver tips om setup 1000 användare, 4*Xserve och 2xRaid

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-10 18:57

Jag har idag en enstaka xserve med fyra diskar i, nu står nya xserves och raid på lut.

Vad jag nu klurar på är hur jag bäst läggar upp kontona; Alla konton på en server med hemkataloger pekandes till de andra volymerna, eller bara varje gruppering om ca 300 användare på var server för sig.

Om jag utgår från pekning till hemkatalogerna på separata servrar:
Hur blir det då med hemsidesadresser för användarna, och eposthanteringen?

Jag är inne på att skapa helt nya konton och skrota de som användarna har idag. Nackdelen är ju alla lösenord blir nya (inget stort problem iofs) och att användarnas nuvarande epost-kataloger blir det nog bara till att glömma.

Om man sätter upp en xserve som master, hur fasen går det då med belastningen? Är det bättre med en egen konto-uppsättning på varje av de fyra xserves?

Hur många fler saker bör man tänka på?

Klienterna är runt 300 OS X 10.3 och 10.4 med roamade hemkataloger. Även några hundra OS9.22 klienter med monterade servervolymer och användarkataloger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 20:21

Välkommen till 99mac - hoppas att du kan få hjälp med vad du söker här hos oss
Har bara en aning om vad du vill men fattar det inte helt

/Tangen

Oj - mycket intressant.
Detta tål att tänkas på så jag återkommer i frågan.

Mitt första råd i frågan är faktiskt att kontakta Apple i frågan och få teknisk hjälp - de borde vara intresserade av denna stora uppsättning.
De har ändå teknisk personal i Sverige.

Jag skulle definitivt köra en xserve som master och låta de andra replikera den. På så sätt kan du ju haka på fler xservrar om antalet användare stiger eller om belastningen ökar. Det ger dig också bara ett OD att underhålla.

För e-post och web skulle jag satsa på en (eller helst två för redundans) lastbalanserare framför serverklustret så att det i praktiken bara ser ut som en server, men i verkligheten består av flera servrar i bakgrunden.

Ursprungligen av jeklund:

Klienterna är runt 300 OS X 10.3 och 10.4 med roamade hemkataloger. Även några hundra OS9.22 klienter med monterade servervolymer och användarkataloger.

inte för att vara petig men OS X kör inte med roamade hemkataloger ... det är bara Windows Clienter som gör ... i alla fall här hos oss ... OS X clienterna gör i realtid mot serven .. add ar jag en fil på clientens skrivbord så add as filen på serven och inte lokalt .. till skilnad mot windows clienterna där profilen först tankas ner till datorn när man loggar in och sedan upp till serven när man loggar ut ...

Angående så många clienter du har på G så är det ju helt klart Terminalen du skall använda dig av .. vi har inte mer än 20 clienter här . (inhouse och outhouse clienter) men jag genererade alla användare, hamkataloger m.m. via Terminalen ... tror säkert att du även kan skriva ett enkelt skript som gör allt du vill via terminalen ...

För att spara tid så rekomenderar jag dig att kontakta Apple i Sverige .. med en sådan stor uppsätning så vill dom säkert hjälpa till eftersom det blir en bra referens för Apple (bra reklam)

Själv tog vi ingen Apple support vilket jag vid upp-starten ångra lite ... ok ångra mycket ...men efter 2 veckas övertid och 50 liter Pepsi Max så var saken bif... :rolleyes:

En grej att tänka på. Jag har haft en del problem med OS9 klient och 10.4 Server, i monterade volymer så hoppar fillistan omkring hela tiden och diverse andra konstigheter med mappnavigering.

För att korrigera tussen69 så finns "roamande" profiler i 10.4 server. Mobile Accounts heter det på Apple språk. Då uppdateras den lokala hemmakatalogen till servern med ett bestämt tidsintervall. Fungerar mycket bra. Jag har själv testat det hos några kunder.
De felsta av dem tycker det fungerar bättre än nätbaserade hemmamappar som är avhängt på nätverkets prestanda. Det borde visserligen inte vara några problem hos dig för jag förutsätter att du kör gigabit nät.

Hendrix är på rätt spår tycker jag.

Men framförallt kontakta Apple - de behöver dessa typer av uppsättningar som reklam.

ok . det visste jag inte .. nu har man lärt sig något nytt ..

En opensorucelösning för lastbalansering går att hitta här (som dock kräver mycket kunskap även om programvaran är gratis):
http://www.linuxvirtualserver.org/

Här finns en lite enklare och mer komplett förpackning av LVS:
http://www.ultramonkey.org/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-22 00:38

Jisses vad tiden har rullat på. Intressanta svar givetvis. Heders.

Jag har haft hyfsat att göra nästan hela våren och nu ska jag äntligen få snurr på servrarna. Har konsulthjälp på g för hjälp med det. Har haft en del kontakt med Apple per telefon och de hänvisar till ÅF:ar. Så vi får prova den vägen då.

Just nu är vi på g med OS X 10.4 installation av våra klienter från 9.22 och 10.3. Vi klonar klienter för fulla muggar just nu, 100*iMac 15", 100*eMac 700-1GHz, och som grädde på moset runt 80 iMac 17" G5 & 80 iMac 17" intel duo. 23 nya kom i förra veckan. Naaajs. Så OS9 blir historia även hos oss, äntligen!

Vi lever med varje modell Mac vi har i ungefär 8 år i verksamheten btw. Lite för långt, men OS X ger nytt liv i skrällena. Så vi har en hel del blådårar och annat. G4 Cube är nog den modell som fungerat med minst antal fysiska fel.

Vi har fett med Xgrid kraft i huset kan jag meddela förresten!

~620 Mac:s totalt just nu på skolan. 1,5 Mac-tekniker tjänst och en kille på pece/nät/skrivare. ca 30 win som tar tid och kraft för honom. Hehe.

Vi har t.om rullat lite tummar under våren på Mac-sidan sen OS X tar över mer och mer för oss. Minimalt med underhåll. Iofs använder vi Macadministrator från HiRes som vi har kört med i 10 år nu. 50 eller 500 Mac tar lika mycket tid i driftunderhåll kan meddelas. Typ.

Vi brukar lägga upp nya konton med Passenger runt terminsstarten, och sen peta in manuellt eventuella eftersläntrare.

Oj, mycket som flöt iväg från ämnet, men kunde vara kul kanske med lite runtomkring info. ...eller inte, nähä. Jaja.

Jag får återkomma med om och hur vår lösning blev.

hej! och en trevlig midsommar!

Senast redigerat 2006-06-22 00:49
1
Bevaka tråden