Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS2: Går det att göra färgbilder svartvita?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-11 14:35

Sent skall quarkaren vakna. Jag har gett mig i kast med InDesign, och dokumentet skall mynna ut i en PDF som är svartvit plus en dekorfärg. Bilderna (filerna) är dock i CMYK, och jag har inte lust att göra om dem till svartvita i Photoshop.

I Quark blir en färgbild svartvit om man håller ner Kommando samtidigt som man okejar i importdialogrutan.

Hur får jag lättast motsvarande resultat i InDesign?

  • Medlem
  • 2006-04-11 14:46

du kan ställa in det i utskriftsförinställningarna. Om det är det bästa sättet automatiska vet jag inte, men det blir nog bättre resultat om du gör det manuellt bild för bild i PS.

edit: pdf, sa du... Vet inte riktigt. men mitt tips kanske går då också.

Det går inte i pdf-exporten men om du kör till postscript först så kan du ställa in gråskala under färg på utdata-fliken. Troligen blir inte eps-bilder konverterade men om du sätter en eps-bild till 99,9% opacitet så blir även den gråskala. Hur det går med dekorfärgen vet jag inte men det är ju lätt att testa och se vad som händer.

Att göra om bilder till gråskala i photoshop är förstås den bästa lösningen. Orkar du inte bry dig om att optimera konverteringen för varje bild kan du ju enkelt batcha.

  • Medlem
  • 2006-04-11 15:50

Tyvärr Björn. Även dekorfärg konverteras till s/v enligt metoden du föreslår.

Fler förslag mottages gärna. Det vore väl märkligt om inte nya fina InDesign skulle fixa en väldigt användbar finess som gamla Quark har?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-04-11 16:13
Ursprungligen av Zakk:

...
I Quark blir en färgbild svartvit om man håller ner Kommando samtidigt som man okejar i importdialogrutan.
...

Offtopic: Kan man? I vilken version av QX? Vilken/vilka typer av färgbilder funkar detta på?
Jag testade snabbt (QX 6.5) och får det inte att funka.

  • Medlem
  • 2006-04-11 18:24
Ursprungligen av filuren:

Offtopic: Kan man? I vilken version av QX? Vilken/vilka typer av färgbilder funkar detta på?

Det fungerar sedan åtminstone version 4. Du gör alltså så att du markerar ett bildblock och importerar bild (Kommando-M). När du markerat filen du vill ha i dialogrutan håller du ner Kommando när du klickar på ”Öppna”. Du kan också hålla Kommando och dubbelklicka på filen/bilden.

Filtyper? EPS har jag inte testat, men det är väl tveksamt. Tiff och Photoshop – .psd – går dock bra, och förmodligen fler.

Senast redigerat 2006-04-11 18:41

InDesign har ingen funktion för att göra enbart bilder till gråskala. Enklast är att ladda ner mitt script för att köra Photoshop-makron på inmonterade bilder

http://share.studio.adobe.com/axAssetDetailSubmit.asp?aID=10213&back=http%3A%2F%2Fshare%2Estudio%2Eadobe%2Ecom%2FaxBrowseSubmit%2Easp%3Fr%3D0%26t%3D54%26pgsel1%3D6

  • Medlem
  • 2006-04-11 18:34

Och tack, Richard!

Fast lite besviken blir jag på InDesign. Hittills, i Quark, har det varit väldigt praktisk att arbeta med samma bildfiler oavsett om jag skall göra trycksak i färg eller i svartvitt. Två versioner av varje bild med InDesign, alltså. Konverteringen är kanske inte så tidsödande, om jag använder makro. Men dubbelt antal bilder kan tvinga mig att skaffa ny server...

Nej, så behöver det inte vara. Ta en titt på det här dokumentet och se om det arbetssättet kan passa dig. (ursäkta den dåliga bildkvaliteten, måste komprimeras så hårt för att komma under gränsen för tillåten maxstorlek för bilaga)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, så behöver det inte vara. Ta en titt på det här dokumentet och se om det arbetssättet kan passa dig. (ursäkta den dåliga bildkvaliteten, måste komprimeras så hårt för att komma under gränsen för tillåten maxstorlek för bilaga)

Smidigt! Det finns alltid nåt nytt att lära sig.

  • Medlem
  • 2006-04-12 08:53

Tack igen, Richard. Klart bättre än att ha två filer. Men Quarks lösning skulle onekligen varit smidigare nu när jag gör olika varianter, där de dessutom skall vara i färg respektive svartvit, av en katalog med 20–30 produktbilder på varje sida.

Kör ett Photoshop-makro på alla bilder innan du monterar dem, så att de får de önskade justeringslagren.

I InDesign lägger du sedan alla bilder på ett lager, duplicera lagret, sen ändrar du bara lagersynligheten för bilderna på det nya lagret. När detta är gjort kan du enkelt dölja visa InDesign-lagret med färg-/gråskalebilder beroende på vilken version av dokumentet du vill ha

  • Medlem
  • 2006-04-12 11:46

En kompletterande fråga då, Richard. Kommer PDF-exprten att funka, när jag antingen dolt färglagret eller valt att visa justeringslagret (det monokroma) för respektive bild?

Det skall alltså mynna ut i två plåtar: en svart och en med dekorfärgen som finns i dokumentet.

Ursprungligen av Zakk:

En kompletterande fråga då, Richard. Kommer PDF-exprten att funka, när jag antingen dolt färglagret eller valt att visa justeringslagret (det monokroma) för respektive bild?

Det skall alltså mynna ut i två plåtar: en svart och en med dekorfärgen som finns i dokumentet.

Japp, om bilderna ligger i CMYK. (Ligger de i RGB och du kör Channel Mixer så får du RGB-svart, vilket separeras ut till alla fyra plåtarna)

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 12:05

Ge svartvita bilder lite mer respekt. De förtjänar bättre än makro eller automatisk sv-vit-import!
Anpassa dem bild för bild, eller åtminstånde gruppera liknande bilder å kör olika makron beroende på utseende. Använd inte bara konverteringen till gråskala i PS utan jobba lite med dem i t.ex kanalmixern... De kommer verkligen bli SÅ mycket bättre om du ger dem det pillande de förtjänar...

  • Medlem
  • 2006-04-12 12:26

Jodå, dboy, som gammal svartvit fotograf håller jag med dig fullständigt. Men i vissa sammanhang är en funktion som Quarks konvertering fullt tillräcklig. Som nu när jag skall göra en anpassad, svartvit variant av en katalog med massor av bilder som bara är högst ett par centimter i storlek. Då känns även Photoshops konvertering till gråskala som ett alldeles för tidskrävande arbetsmoment.

1
Bevaka tråden