Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

% Färgtäckning vid tryck, hur tar man reda på det?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-14 19:29

Tjena,

Som rubriken säger undrar jag ifall det finns någon metod att utifrån en digital bild mäta upp hur stor täckningn med färg den innehåller vid tryck. Rimligtvis bör man konvertera filen först till rätt icc-profil för skrivare och papper.

Poängen är att jag vill kunna räkna ut hur mycket bläck i ml som skulle gå åt vid tryck för att sedan räkna ut kostnaden individuellt. En kund vill nämligen ha en större upplaga av ett antal bilder varav en är mycket ljus och således biligare i tryck medan en annan är mycket mörk och därför dyrare.

Jag vet kostnaden vid 30% täckning så jag har det att gå efter. Uppgiften kommer från tillverkaren så den kan säkert tas med en nypa salt. Med 30% gissar jag att de menar att medlevärdet av färgernsas täckning är 30%

Någon som har en idé så skulle ni göra helgen mycket enklare för mig

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-14 19:36

Pratar du om tryck nu? Eller om att köra ut på skrivare? Vid tryck kan inte färgmängden påverka kostnaden om det inte är fråga om gigantiska upplagor. Jag har aldrig hört att nån tryckare tagit med åtgången av färg vid en offert.
Ska du köra ut på skrivare och ta betalt för det så är det väl bättre att ha ett schablonpris för alla utskrifter, oavsett om det är ljusa eller mörka bilder. Så där kan man ju inte hålla på och räkna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-14 19:43

Skrivare är det.

Nej det är sant, absolut bäst är det ändå med ett schablonpris, vilket jag tar i normala fall. Men det skulle ändå vara intressant att veta, mycket för egen del för att få en klarare bild över faktisk kostnad.

Måste instämma med Konrad, det där låter som en allvarlig form av överrationalitet.

Med det sagt så kan jag ändå säga att det naturligtvis är teoretiskt möjligt, genom att analysera varje kanals pixlar efter luminansvärde. Finns säkert också program som gör det

Om nu behovet finns så låter det som en både enklare och säkrare metod att mäta den faktiska färgåtgången i pressen, när upplagan är körd

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-14 19:54

Man kan ju sätta i nya patroner i skrivaren och köra ut en bild med 30% färgteckning och se hur många utskrifter man får ut.
Och sen likadant med en bild med 70% färgteckning.
Korkat, men kanske enda chansen att få reda på vad det kostar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-14 19:55

Då blir det helt enkelt att hålla sig till schablonpriset som vanligt.
Ibland är det lätt att snöa in på frågor som kanske egentligen är ganska irrelevanta. Jobbet är ju detsamma ändå.

Har för mig att nån av nissarna på InfoMaker i Kalmar har knapprat ihop ett program som räknar ut sånt däringa ...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 22:02

Lite bättre skrivare brukar kunna rapportera hur många picoliter den körde på senaste utskriften. Sedan tilkommer rengöringscykler på någon halvmilliliter.

Att begränsa färgmängden på en bläckstråleskrivare är A och O när det gäller ekonomi. En printshop i Helsingborg gjorde brakförlust på sina storformatskrivare pga av att färgmängden var mer än dubbelt så stor som nödvändigt. En bra RIP-programvara kan hjälpa till ordentligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-15 01:07
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Lite bättre skrivare brukar kunna rapportera hur många picoliter den körde på senaste utskriften. Sedan tilkommer rengöringscykler på någon halvmilliliter.

Att begränsa färgmängden på en bläckstråleskrivare är A och O när det gäller ekonomi. En printshop i Helsingborg gjorde brakförlust på sina storformatskrivare pga av att färgmängden var mer än dubbelt så stor som nödvändigt. En bra RIP-programvara kan hjälpa till ordentligt.

Vad tror du om EFI Designer Edition? har funderat på att köpa den.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 11:19
Ursprungligen av leelan:

Vad tror du om EFI Designer Edition? har funderat på att köpa den.

Precis vad jag tänkte på, men jag vill inte göra otillbörlig reklam här. Speciellt inte när jag är ÅF.
Version 4.2 av Designer/Photo Edition är fullt kompatibla med profiler och inställningar från de stora systemen (ColorProof XF).

Inte alls en dum fråga. Har haft liknande problem/behov själv tidigare, fast då gällde det lasertoner.

Här kanske du har något? http://www.excourse.com/presspercent/

Senast redigerat 2006-04-14 22:58
1
Bevaka tråden