Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara "ihop" två fält?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-04-19 22:18

Tjena.

Jag håller på med ett projekt där jag ska kunna anteckna litegranna vad jag slänger mina pengar på.
Jag hade tänkt mig att föra in det i olika kategorier som tex "Mat", "Dator", "Musik" osv.
Sedan skriver jag in en summa bakom dessa kategorier. Jag hade tänkt göra detta månadsvis.

Men frågan är...
Hur gör jag för att sedan kunna visa hur mycket jag spenderat på respektive sak?
Jag antar att jag måste ha två värden, ett för kategorierna som är en lista, och ett för värdet jag skriver in. Men hur "länkar" jag samman dessa?
Jag vill kunna skriva ut längst ner på sidan om jag tex. fått till det såhär:

Mat - 1500kr
Musik - 200kr
Dator 800kr

Då vill jag spara "1500" så jag vet att det är "mat" pengar, och "200" att det är för musikgrejor. Hur gör jag detta?
Tanken är att jag sedan ska kunna skapa listor där det står att under si och så många månader har jag spenderat så mycket på mat och dator prylar tex.
Förstår ni hur jag menar? Hoppas det inte blev för krångligt

• Medlem
  • Härryda
  • 2006-04-19 23:06

hängde inte med hela tiden men det låter som att exel eller liknande kalkylbladsprogram är en bra lösning

• Medlem
  • Härryda
  • 2006-04-19 23:09

fast det är klart om du ska synca med nätet eller så får du ju använda FileMaker. Och då vet jag tyvärr inte..

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-04-20 01:02

Nä jag ska använda mig av Filemaker.

Jag har tänkt bokföra kvitton så jag vill föra in hur mycket jag slänger ut på olika saker.
Om jag t.ex har ett fält som heter "kategori" och ett som är "pris" kan jag då länka ihop dessa så jag senare kan skriva ut hur mycket jag lagt ut på t.ex musik.

T.ex:

Kvitto 1:
(Kategori) | (Pris)
Mat 500
Musik 1200
Övrigt 200

Kvitto 2:
(Kategori) | (Pris)
Mat 800
Musik 400
Övrigt 700

Sedan vill jag ta reda på hur mycket pengar jag lagt ut på t.ex musik, hur fixar jag detta?
Jag måste ju ha två olika fält för kateogri och pris men hur kan Filemaker veta att just det pris värden jag skriver in hör ihop med den kategorin jag skrev in före?
Förstår du nu?

Det finns nog många olika sätt att lösa det där på, men jag skulle vilja fråga om du verkligen har behov av att bryta ner respektive kvitto till enskilda poster. Tänk på att du ska mata in de här sakerna också, så låt säga att du går och handlar och köper 20 grejer, ska du då mata in alla dessa 20 separat.

Min egen lösning bygger på att jag enbart matar in det totala beloppet på kvittot och sen klassar kvittot i en viss kategori. Det är iaf för min del ytterst sällan så att jag köper t.ex. datortillbehör och mat samtidigt och på samma kvitto

Sedan använder jag Statistikfält för att summera de olika kategorierna och avslutar med att göra en rapport. FileMakers funktion för att skapa rapporter är visserligen inte svår, men den guide som finns är bland det mest opedagogiska som gjorts i hela världshistorien, så det tar en stund innan man klurar ut vilka val man ska göra i de olika stegen

1
Bevaka tråden