- oskard
- Medlem ●
- Stockholm
Inte alls FUD. OS X funkar visserligen med 512MB men funkar betydligt bättre med 1GB eller mer minne för de flesta OS X användare.,
Ja, men det är betydligt mer nyanserad version än den du kom med förut. Att det funkar bättre med 1 GB minne är inte samma sak som att det inte funkar alls med 512 MB. Det har faktiskt ingenting alls med ditt tidigare påstående att göra.
Att 512 MB minne inte är tillräckligt för OS X är FUD. Desinformation på ren svenska.
Ja, men det är betydligt mer nyanserad version än den du kom med förut. Att det funkar bättre med 1 GB minne är inte samma sak som att det inte funkar alls med 512 MB. Det har faktiskt ingenting alls med ditt tidigare påstående att göra.
Att 512 MB minne inte är tillräckligt för OS X är FUD. Desinformation på ren svenska.
Var/när skrev jag att OS X inte funkade alls med 512MB?
Håller med dig Björn, diskussionen om att man skall starta om Mac OS och för den delen andra UNIX system för bättre prestanda håller inte. Visst kan det vara så att en applikation som är dåligt programmerad drar ner systemet lite men då borde det synas ganska snabbt ifall man undersöker det, tex genom redan föreslagna top, ps mm. Visst är Mac OS minnes hungrigt och jag tycker 512mb är lite i underkant speciellt när man bara har 3gb ledig på systemdisken men vilket fall så är jag skeptisk till att det är "det" som är problemet.
Du nämner att du har haft bittorrent igång, ifall du använder Tomato Torrent byt till Bits on Wheels. Har inga belägg för det men Bits on Wheels känns mycket "lättare".
Att Mac OS swappar är i sig inget problem, problemet är när swapping övergår i trashing (tokswappa), dvs tar mer tid till att leta minnessidor än att exekvera.
( Jag vet inte rikigt vad jag ville få sagt men nu när jag skrvit så långt så vill jag inte bara ta bort det så ... )
Håller med dig Björn, diskussionen om att man skall starta om Mac OS och för den delen andra UNIX system för bättre prestanda håller inte.
Jo tyvärr så håller det. OSX (och de flesta andra operativssystems) swappning,loggning och cachning drar ned prestandan efter ett tag, vilket märks tydligt speciellt om man har för lite minne och/eller långsam hårddisk....
Mängden minne kan inte vara orsaken i sig. Men i kombination med lite utrymme på hårddisken kanske? Jag startade om min dator och har bara kört den några timmar nu. Kollar på virtuellt minne i Aktivitetskontroll:
Kernel task: 1,08 GB
Safari: 405 MB
Finder: 395 MB
WindowServer: 375 MB
BitTorrent 370 MB
System Events: 345 MB
Textreigerare: 345 MB
Plus 8 processer till som loginwindow, ati dispalays och annat, som var och en drar över 300 MB. Sammanlagt ligger mitt virtuella minne på över 9 GB.
Jag har en känsla av att det är ohälsosamt att ha så lite ledigt utrymme på hårddisken som 3 GB. En tänkbar förklaring till problemet.
Att stoppa i en GB ram till skulle knappast lösa problemet. Vårstädning på hårddisken och att bränna undan saker på CD eller DVD kan däremot vara vettigt.
Har man program med minnesläckage och för lite hårddiskutrymme hjälper ingen mängd minne i världen. Om man så hade 100 GBG internminne skulle det ändå ta slut och börja swappa.
Min gissning är att killens problem beror på att hans bittorrentprogram (eller något annat) läcker minne.
Innan har talar om vad Akivitetskontroll / top visar och startar om sin maskin (för att återvinna ev minnesläckage) så är det meningslöst att snacka vidare.
Killen har fått råd för hur han ska felsöka - nu måste han sätta igång och göra det också
Har man program med minnesläckage och för lite hårddiskutrymme hjälper ingen mängd minne i världen. Om man så hade 100 GBG internminne skulle det ändå ta slut och börja swappa.
Min gissning är att killens problem beror på att hans bittorrentprogram (eller något annat) läcker minne.
Innan har talar om vad Akivitetskontroll / top visar och startar om sin maskin (för att återvinna ev minnesläckage) så är det meningslöst att snacka vidare.
Killen har fått råd för hur han ska felsöka - nu måste han sätta igång och göra det också
Jag antar att det berodde på att det var lite minne kvar på hårddisken, för efter jag raderat en del gick det bättre och nu när jag gjort en ordentlig vårstädning (25%/10GB ledigt) så rullar det som vanligt igen. Att jag inte startat om kan vara en sak och Bittorrent drog nog ned på prestandan också.
Mina erfarenheter säger att Bittorrent är som att doppa datorn i sirap. Med tanke på att 512 mgb inte är så jättemycket, och när man kör bittorrent så används hårddisken kontinuerligt, så tycker jag att det inte är så konstigt att datorn går lite segt. Fast kanske inte såå segt.
Bittorrent drar ner prestandan rejält beroende på hur många filer man laddar ner. Den är väldigt hårddiskintensivt vilket gör att andra program får vänta längre på hårdiskaccess. Vidare är den nätverksintensiv, och just I/O-operationenr har en tendens att låsa datorn på en mycket låg nivå, dvs alla program måste vänta för att kärnan håller på med ngt.
skulle precis påstå detsamma..
till och med min core duo imac påverkas i ett ganska tidigt stadie av torrents.. jag kör ändå transmission som är UB och överlag ganska smäckert.. men drar jag på fyra-fem nerladdningar så märks det ganska tydligt.. jag tror precis som torbjorn2000 att det beror på att disken är upptagen hela tiden med att skriva massa småpaket.. i kombination med "lite" minne så kommer det ju bli att datorn måste vänta på att swappa mot disk.. jag kan till och med få lite sjukare problem, som att minimera fönster börjar hacka när jag kör transmissions ..
Allt funkar väl bättre desto mindre hinder det är i vägen?
Jag kör med 512 (ska dock uppgradera), men jag tycker att prestandan är helt ok. Det är absolut inte så segt som trådskaparen har det på sin burk.
Ja, det är många som hetsar om mängder av minne. Kan säga att min uppgradering från 768 till 1,25 inte gjorde så stor skillnad. Jag körde 10.3 på 256 MB ganska länge, och det gick också väldigt bra. Många sade när 10.3 var aktuellt att systemet knappt fungerade med 256, men det är ju bara skitsnack. Jag tycker även att snacket om att BitTorent skulle dra så mycket verkar överdrivet. Med tre-fyra filer igång, och sammanlagd nerladdningshastighet på 80-200 KiB/s så drar dt ca 20% av min processor, som är 1 GHz G4.
Men det är ju egentligen lite OT. Som Richard Rönnbäck skrev ovan, så går det inte att komma fram till en lösning utan mer input från trådskaparen.
Ja, det är många som hetsar om mängder av minne. Kan säga att min uppgradering från 768 till 1,25 inte gjorde så stor skillnad. Jag körde 10.3 på 256 MB ganska länge, och det gick också väldigt bra. Många sade när 10.3 var aktuellt att systemet knappt fungerade med 256, men det är ju bara skitsnack.
Absolut inte, man behöver inte ens vara en poweruser för att inse att mer minne än standardinstallerat ger en bättre och rappare dator. 256MB till OS X är som att be om problem.
Ibland saknar man ju gamla Mac OS. Det fanns alltid en lösning till alla problem, och aldrig mer än en. Det kändes som att köra en gammal traktor med sina nycker och fel, men i grunden var den pålitlig.
Förmodligen var UNIX bra för Apple, men användarna hade nog tjänat på om Copland hade genomförts. Den charmiga logiken är ju i princip borta i OS X.
För övrigt Kan man rensa hårddisken från skit, klona över den till en separat disk, radera och sedan klona tillbaka den. Jag har inte gjort det på länge själv, men det brukar nog snabba upp datorn lite.
Minnet gör inte *så* mycket för själva hastiheten, men program som t ex Safari äter upp 512MB väldigt snabbt. Jag hajar inte hur program kan vara så jävla minneshungriga.
...Minnet gör inte *så* mycket för själva hastiheten, men program som t ex Safari äter upp 512MB väldigt snabbt. Jag hajar inte hur program kan vara så jävla minneshungriga.
Avsiktligt. Genom att hålla så mycket information som möjligt i minnet så blir programmet snabbare och hårddisksaktivitet minimeras. Vill man hårddra det så kan man säga att för mycket ledigt minne är tecken på resursslöseri
Avsiktligt. Genom att hålla så mycket information som möjligt i minnet så blir programmet snabbare och hårddisksaktivitet minimeras. Vill man hårddra det så kan man säga att för mycket ledigt minne är tecken på resursslöseri
Visst, men har man lite minne, så är det ett problem med ett rogram som tar allt ledigt i anspråk, eftersom program i bakgrunden swappas ut.
Nu har inte jag haft såna problem heller med lite minne. Jag körde väldigt länge runt 700MB på en G4 som jobbdator, med Illustrator, Photoshop, Quark, Mail, Safari och Transmit igång. Och det funkade bra. Funkar ännu lite bättre med 1,25GB som jag har nu. Fortfarande samma G4.
För övrigt Kan man rensa hårddisken från skit, klona över den till en separat disk, radera och sedan klona tillbaka den. Jag har inte gjort det på länge själv, men det brukar nog snabba upp datorn lite.
Jag köpte en sådan där iomega minimax 250GB till min 1,42 mini 80 GB (som ens inte var full) och har den som startskiva över FW, allt blev betydligt rappare, det är som en ny dator, en mycket bra investering, mer ytrymme och snabbare dator.
Jag körde Xbench från bägge diskarna och fick följande resultat:
Xbench_____________iomega__original
Results________________46.92__33.71
Quartz Graphics Test___52.41__42.65
OpenGL Graphics Test__73.62__61.23
User Interface Test_____36.13__20.33
Disk Test______________43.95__21.56
vilket väl visar att det lönar sig att ha en extern skiva till Mini...
Men hjälp - tråden blir ju helt oläslig av alla Templar-inlägg... Hur kan man så envetet hävda en så absurd sak? Man blir trött...
Vad är absurt med att hävda OS X behöver mycket minne? Det är något alla märker i praktiken, fast alla märker det tydligen inte lika fort...
Förövrigt så skrev jag i början av tråden
"Segheten beror helt klart på för lite minne och möjligtvis för lite hd-utrymme ledigt, den billiga lösningen är att starta om..."
Jag har en iMac G4 på 800Mhz med 512 i minne och OSX. Den har aldrig behövt 15 skeunder på sig att öppna ett Finder-fönster. Inte ens med Bittorrent igång.
Det är nog något annat som är fel med din dator, men testa att starta om den eller logga ut/in igen. Det kanske hjälper.
När datorn väl går segt brukar jag stänga av "stora" program som t.ex. Photoshop eller Bittorrent.
Mitt tips är att se till att ha ordentligt med ledigt hårddiskutrymme. Men gamla 400 MHz powerbook blev segare och segare under 10.4.x tills den vägrade köra helt p g a allt mindre diskutrymme. Nu har jag satt i en större disk och den är hör och häpna relativt snabb igen.
Problemet kan ha varit att OSX är dålig på att uppdatera informationen om ledigt hårddiskutrymme. Det är först när man aktivt gör en "Visa info" e.d. som infon uppdateras. Och bittorrent "reserverar" ju plats för hela filen med en gång, vilket snabbt kan äta upp en hårddisk direkt efter att man startat ett par nya nedladdningar. Alltså: min gissning är att det inte alls var 3GB kvar av hd'n, kanske bara några tiotals MB...