Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP - jag kan inte spara word-dokument!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är mitt i C-uppsatsskrivande, men när jag nu sitter med en osparad Word-fil och försöker spara den säger programmet att Hårddisken är full, även om jag har 30 GB ledigt. Det går heller inte att spara på min externa disk.

Vad ska jag göra? Jag vill inte gärna förlora C-uppsatsarbetet, som förövrigt ska vara klart om en vecka. Hoppas att nån har nån lösning på detta. Är det några inställningar i word som ställer till det? Det är inga problem att spara från andra program, som exempelvis Excel.

Väldigt tacksam för er hjälp!

• Medlem
  • 2006-05-11 17:30

Har du testat att gå in i Arkiv och klicka på "Skriv ut" och spara i PDF, värt ett försök. Det viktigaste i nuläget är väl att säkra ditt dokument och sedan börja felsöka.

Prova att kopiera allt utom den sista radbrytningen i dokumentet (visa osynliga tecken först) och klistra in i ett nytt dokument. Prova även att klistra i ett tomt dokument i Textredigeraren

Tack för förslagen. Jag har sparat det som PDF, vilket i och för sig är bra, men det hjälper mej inte så mycket eftersom empirin (vilket den osparbara filen består av) mestadels utgörs av resultat från en enkät, och dessa är i diagramform.

Jag kan även tillägga att det går bra att spara tomma dokument eller sådana som jag testat att skriva lite i. Finns det nån inställning som gör att man inte kan spara för stora dokument? Filen består av ca. 40 diagram vilket gör att den antagligen är relativt stor.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-11 18:35

Så stor kan den inte bli att den inte går att spara. Du måste väl ha sparat i mellantiden?
Har du inte tillgång till nån extern drive att koppla in och spara på?

Ursprungligen av Konrad:

Så stor kan den inte bli att den inte går att spara. Du måste väl ha sparat i mellantiden?
Har du inte tillgång till nån extern drive att koppla in och spara på?

Visst, jag har sparat det tidigare, men det har gått ett tag sen dess och mycket ny info har tillkommit. Som sagt så har jag en extern disk, men även den anser word har för lite utrymme (även om det naturligtvis inte är så, eftersom den säkert har 80 GB ledigt).

Är det ingen annan som upplevt något liknande tidigare?

• Oregistrerad
  • 2006-05-11 21:00

Välj spara som och testa att döpa om dokumentet och försök spara igen, testa att spara i andra format t ex rtf. Tyvärr händer sånt här då o då i Word och andra MS program. Skulle allt skita sig så att du måste stänga av utan att kunna spara så kan man i bland återskapa dokumentet om man öppnar word på nytt men då genom wordikonen och inte dokumentet. Kraschar det så skapas ibland en wordfil i dokumnetmappen-microsoft användardata som kan återskapa dokumentet.
Lycka till

Tackar för svaren. Jag har provat det mesta, men till slut gav jag upp. Stängde av programmet utan att spara (förutom PDF:en som jag iallafall fick) och får nu helt enkelt använda mej av det beprövade "gör om, gör rätt". Hoppas bara Word är med på det också.

Felmeddelandet är såklart missvisande. Jag har sett samma fel då jag försökt öppna vissa Word-filer som kom från Windows. Efter lång felsökning med Microsofts support visade det sig bero på en bugg i en version av Word 2000 för windows (till vilken de släppt buggfixar men som användaren inte installerat).

Det kanske inte är problemet i ditt fall, men felmeddelandet är detsamma, och indikerar egentligen bara att Word *tror* sig ha för lite minne, vilket kan bero på skadade dokument.

Det du kan göra är att se till att ha uppdaterat word till senaste versionen som du kan hämta här:

http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/download/office2004/Office2004_11.2.3.xml&secid=4&ssid=29&flgnosysreq=True

1
Bevaka tråden