Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anfanger och fäst mot punkt i InDesign

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-04 15:46

En tvådelad fråga:

1. Hur gör man en flerradig anfang där första raden ansluter till anfangen automatiskt i InDesign? Som det är gjort på bifogad bild, där är det gjort med ett extra block som skjuter ut resten av texten.

2. Hur får man linjer och objekt att som i Illustrator fästa mot punkt (kommando+U i illustrator)?

Extremt tacksam för hjälp!

1. Går inte utan handarbete. Du får hel enkelt göra anfangen i eget textblock och rita figursättningen så texten faller som du vill. Du kan ju testa med anfang och hängande indrag, men det lär ju fortsätta förbi anfangens höjd om du inte har sån tur att stycket är lika många rader långt som anfangen är hög.

De automatiska anfangerna i Indesign är ändå så usla att de knappt går att använda. De flesta bokstäver som D och E hamnar en bit in på raden, ser bedrövligt ut och optisk marginaljustering gör ingen skillnad.

Av nån anledning verkar hänsyn tas till bokstävernas inbyggda "frizon" för att de ska hamna på vettigt avstånd från varandra i löpande text. SJälvklart borde ett avancerat program som Indesign kunna åsidosätta detta för anfanger, men nix... De gånger jag vill köra med automatiska sätter jag anfangen till de första två bokstäverna och sätter ett mellanslag först på raden, då går det att kerna tillbaks anfangen så den hamnar rätt i marginalen.

2. Fäst mot punkt finns inte tror jag. Du kanske kan sätta stödrastret till en passande storlek och aktivera "fäst mot stödraster" i Visa-menyn?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-04 16:31

Oj gud va tragiskt, hoppas det kommer uppdateringar på denna front. Quarken sägs inte vara bättre på dessa områden heller (?) så det är väl bara att vänta och hoppas då. Stort tack för ditt svar!

Bäst jag tillägger att jag fortfarande kör CS1, så eventuellt kan ju detta vara förbättrat i CS2.

  • Medlem
  • 2006-05-04 16:40

I CS2 kan man justera anfangens avstånd utan block, men jag tror inte att man kan få det att inte gälla bara för första raden. Eh, du fattarvad jag menar. Möjligen kan man trixa till det med negativa indrag eller nåt. Hade jag tid skulle jag försöka.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-04 16:43

Har försökt negativa indrag, till viss del iaf, och inte lyckats. Som du säger verkar man inte kunna få det att gälla bara första raden. Piss!

återkom gärna om du har tid o testa! tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-05 09:29

Genom att trixa med förankrade objekt (CS2) så kan man skapa anpassade anfanger. Genom förankringen så följer den även med om man ska redigera texten.

Janne

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-05 09:52

Vad är skillnaden mellan detta och att lägga en ruta i bakgrunden? Försökte söka på förankrade objekt igår men hittade ingen riktigt förklaring, vad är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-05 11:09

Förankrade objekt är ramar som är fästa till en punkt i ett textflöde. De följer alltså med textpunkten om den flyttas (per rad)

Annars är det ingen skillnad jämfört med en lös ram, obs den kan ligga över eller under den andra ramen. Figursättning av text är inte beroende av objektens inbördes lagring i InDesign. Fördelen med ett ankrat objekt är att anfangen följer med radförändringar.

Janne

Det går att justera endast första raden mot en anfang om man lägger in ett fast blanksteg (t.ex. Tunt blanksteg - Skift+Alt+Kommanto+M) mellan anfangen och första tecknet. Sedan är det bara att kerna…

/Peter

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-15 11:47

nope det funkar inte (?), alla raderna följer med när jag kernar...

Kernar du mellan blanksteget och tecknet efter (inte mot anfangen)?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-15 12:49

hur jag än kernar följer alla rader med...

1
Bevaka tråden