- Niklas Brunberg
- Medlem ●
- Linköping
- 2006-05-18 11:39
Visserligen är väl kanske inte en logga till just 99mac så himla viktig att "amatörer" inte ska få komma med förslag och synpunkter. Tvärtom. Det är t.o.m. lite kul.
Men i princip måste jag stödja Jogin fast han som vanligt uttrycker sig en aning tillspetsat.
En logotyp är i första hand ett "igenkänningstecken" som ska göra att folk känner igen avsändaren av allehanda kommunikationselement lätt och snabbt. Därför är det första kriteriet att en logga ska vara så originell som möjligt med hänsyn till en del andra kriterier (följer nedan). Om den är "snygg" eller inte har inget alls med saken att göra. Tvärtom kan det t.o.m vara bra om den är direkt ful.
Den ska spegla organisationens "karaktär" genom motivet, sin form och sina färger. Dessa tre faktorer ger nämligen betraktaren ett sublimt undermedvetet budskap, och för att det ska bli rätt måste man ha koll på bl.a. färglära, men ännu hellre ska man veta en del om kognitiv psykologi. Märk väl att människor använder sina ögon för att blixtsnabbt "värdera" sin omgivning. Vill man framstå som ett traditionellt (tråkigt?) företag, så ska loggan spegla detta. Vill man visa att man går utanför ramarna, så ska det synas det också. Detta är inget man lär sig genom "doing", utan genom "plugging".
Praktisk användbarhet: Som Martin påpekade i en annan tråd (?) så ska man tänka på kostnaderna när/om man ska använda loggan i olika sammanhang. Nuförtiden är det otroligt mycket lättare och billigare, men för bara ett halvt dussin år sedan så kostade en screentryckt t-shirt eller dekal en förmögenhet om den inte var gjord i ett fåtal färger och som "streck", dvs att den inte behövde rastreras. Nuförtiden kan man trycka i princip vad som helst ganska billigt, men det KAN bli skillnader i alla fall...
Sen skrev jag en del i Martins tråd i Loungen om att man inte ska presentera en logga rakt av utan att istället visa hur den komemr att se ut i sin rätta miljö. Först då kan man (t.o.m. proffsen) bedöma den bättre.
Poängen är i alla fall denna:
Det är oerhört mycket mer bakom "design" än vad "amatörer" tror.
Danne
Väl skrivet Danne
Men jag måste också få flika in med kommentaren att man som designer inte bara kan komma med ett färdigt koncept till kunden och sen förvänta sig att det stämmer överens med hur kunden ser på sin produkt/organisation, utan det är bra och ofta helt nödvändigt att låta "vanliga människor" berätta om vad de tänker på när de tänker på sin produkt/organisation/whatever. Utifrån det kan man sen arbeta ut något bra.