Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Danne V:

Visserligen är väl kanske inte en logga till just 99mac så himla viktig att "amatörer" inte ska få komma med förslag och synpunkter. Tvärtom. Det är t.o.m. lite kul.

Men i princip måste jag stödja Jogin fast han som vanligt uttrycker sig en aning tillspetsat.

En logotyp är i första hand ett "igenkänningstecken" som ska göra att folk känner igen avsändaren av allehanda kommunikationselement lätt och snabbt. Därför är det första kriteriet att en logga ska vara så originell som möjligt med hänsyn till en del andra kriterier (följer nedan). Om den är "snygg" eller inte har inget alls med saken att göra. Tvärtom kan det t.o.m vara bra om den är direkt ful.

Den ska spegla organisationens "karaktär" genom motivet, sin form och sina färger. Dessa tre faktorer ger nämligen betraktaren ett sublimt undermedvetet budskap, och för att det ska bli rätt måste man ha koll på bl.a. färglära, men ännu hellre ska man veta en del om kognitiv psykologi. Märk väl att människor använder sina ögon för att blixtsnabbt "värdera" sin omgivning. Vill man framstå som ett traditionellt (tråkigt?) företag, så ska loggan spegla detta. Vill man visa att man går utanför ramarna, så ska det synas det också. Detta är inget man lär sig genom "doing", utan genom "plugging".

Praktisk användbarhet: Som Martin påpekade i en annan tråd (?) så ska man tänka på kostnaderna när/om man ska använda loggan i olika sammanhang. Nuförtiden är det otroligt mycket lättare och billigare, men för bara ett halvt dussin år sedan så kostade en screentryckt t-shirt eller dekal en förmögenhet om den inte var gjord i ett fåtal färger och som "streck", dvs att den inte behövde rastreras. Nuförtiden kan man trycka i princip vad som helst ganska billigt, men det KAN bli skillnader i alla fall...

Sen skrev jag en del i Martins tråd i Loungen om att man inte ska presentera en logga rakt av utan att istället visa hur den komemr att se ut i sin rätta miljö. Först då kan man (t.o.m. proffsen) bedöma den bättre.

Poängen är i alla fall denna:

Det är oerhört mycket mer bakom "design" än vad "amatörer" tror.

Danne

Väl skrivet Danne

Men jag måste också få flika in med kommentaren att man som designer inte bara kan komma med ett färdigt koncept till kunden och sen förvänta sig att det stämmer överens med hur kunden ser på sin produkt/organisation, utan det är bra och ofta helt nödvändigt att låta "vanliga människor" berätta om vad de tänker på när de tänker på sin produkt/organisation/whatever. Utifrån det kan man sen arbeta ut något bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 12:06
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Väl skrivet Danne

Men jag måste också få flika in med kommentaren att man som designer inte bara kan komma med ett färdigt koncept till kunden och sen förvänta sig att det stämmer överens med hur kunden ser på sin produkt/organisation, utan det är bra och ofta helt nödvändigt att låta "vanliga människor" berätta om vad de tänker på när de tänker på sin produkt/organisation/whatever. Utifrån det kan man sen arbeta ut något bra.

Jovisst, man kan ge en logga (eller en annons eller en broschyr eller webbplats) en "subjektv" eller "objektiv" formgivning.

Med "objektiv" menas att man skiter i folks tyckande och gör det som är bäst, objektivt sett. Med "subjektiv" menas att man börjar fråga folk i organisationen om deras synpunkter. Båda sätten har sina för- och nackdelar.

Den "objektiva" metoden är hur omvärlden kommer att reagera och tolka arbetet. Är det Nisses Bilverkstad med två anställda så kanske man försöker ge jobbet en "amatörmässig" prägel så att det enkla, vardagliga, rejäla, okonstlade och "omärkvärdiga" kommer fram (tänk på Jantelagen). Objektiv sett så kanske det är det bästa.

Men nu kanske Nisse har bestämt sig för att låtsas vara lite finare av nån anledning. Kanske har han sett lite annonser från BMW och andra storbolag som han tycker är jättesnygga. Om man då gör något som objektivt sett är bäst för hans rörelse, men som han trots det inte gillar, så kommer han att "skämmas" över logon/broschyren/annonsen och kommer troligen inte att utnyttja den särskilt ofta eller väl.

Men om man istället gör en "BMW-annons" (eller logo eller broschyr...) för honom, som objektivt sett är fel, så kanske han blir eld och lågor och jättestolt ändå. Då kommer han att att skicka ut broschyren till alla han känner, han kommer att släpa med sig ett par ex varhän han går "utifall att...", osv. Med andra ord kommer han att bli entusiastisk så att hans egen entusiasm genererar mer jobb. Broschyren/logon/annonsen har då indirekt medverkat till att påverka honom själv, så att han själv gör ett bättre marknadsföringsjobb.

Vilken metod man använder beror givetvis på den man har att göra med på kundsidan plus en rad andra faktorer som man måste ta hänsyn till.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-18 13:46

Man kan i.o.f.s. också lägga "99" på pricken - ovanpå vit %.

Nå - många undrar vad "99" står för. Svaret kan vara med i loggan tycker jag.

Ursprungligen av mjg:

Man kan i.o.f.s. också lägga "99" på pricken - ovanpå vit %.

Nå - många undrar vad "99" står för. Svaret kan vara med i loggan tycker jag.

Det här gillar jag. Riktigt stiligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-18 16:25
Ursprungligen av Danne V:

Visserligen är väl kanske inte en logga till just 99mac så himla viktig att "amatörer" inte ska få komma med förslag och synpunkter.. BLA BLA BLA BLA BLA BLA OINTRESSANT ORDBAJS...

Ja, det var ju intressant läsning så här på torsdags-eftermiddagen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 17:08
Ursprungligen av Fido:

Ja, det var ju intressant läsning så här på torsdags-eftermiddagen.

Mmmm..sarkasm?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 10:30

Det är roligt att läsa uppsatserna från "proffsen"

Loggorna i Lounge-forumet är ju inte ens kernade! Proffsigt värre ... Nä, dra era "lärorika" historier för dem som lyssnar istället.

Ett nytt logoförslag är så gott som spikat i Lounge forumet så ta och lugna ner känslorna här.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 11:20
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ett nytt logoförslag är så gott som spikat i Lounge forumet så ta och lugna ner känslorna här.

"Lugna ner känslorna"?
Vem har känslor som bör lugnas?
E du inte lite för nervös nu?

Ursprungligen av Danne V:

"Lugna ner känslorna"?
Vem har känslor som bör lugnas?
E du inte lite för nervös nu?

Ta mig inte på exakt på orden du förstod vad jag menade.

Som jag sa - nya loggan är så gott som klar på Lounge forumet det finns en ansvarig designer satt till att göra den nya loggan.

Det är kul att se alla förslag men inget av dem kommer bli den officiella nya loggan.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ett nytt logoförslag är så gott som spikat i Lounge forumet så ta och lugna ner känslorna här.

Mig veterligen citerade Björnström responsen som "svagt positivt", men användarna kanske inte har rösträtt i frågan?

:eek:

Ursprungligen av irrelogical:

Vad är väl macigare än att göra en logga i Pages?

Här är ett förslag på logga till allas vårat 99mac.

Tycker inte om tårtan;)

Du skulle kunna arbeta med prickar i stället. T ex 10 gånger 10 prickar där du tar bort en. Kan göras effektfullt. SONY hade prickar i kvadrat för många år sedan i orange men deras prickar hade olika storlek.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 14:27

Loggan i Lounge-forumet är väl knappast "så gott som klar"? Som jag ser det så finns det två olika varianter som det diskuteras om. Och om jag ska säga mitt så är alla bidrag i denna tråd bättre än de som finns i den andra tråden.

Här är logotyper som är enklare, renare, modernare och mer tilltalande än dem som finns i Lounge-forumet. Att ens våga ha med en Kringla-sympbol i loggan är ju dödsdömt, man blir ju snurrig bara av att tänka på den. Och än värre med både en Kringla- och en Procent-symbol!

Jag som amatör ser absolut ingen fara i att folk kommer med förslag, det är kul att se vad andra har för idéer och åsikter.

Sen tycker jag också att mjg:s logga skulle vara snygg och enkel om det bara stod 99 istället för cirklarna i procent-tecknet och sen mac.
Annars ser det ganska bra ut som det redan är

Inget är fel med amatörjobb, utan amatörer skulle vi aldrig ha proffs. (-snälla citera inte denna meningen, är absolut inte på humör att småbråka)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-18 18:38

Fan va trött jag blir. Här lägger man ner 30 min för skojs skull och skissar lite, och direkt kommer det en massa nissar som tycker det är för jävligt med "amatörjobb". Vafan är erat problem egentligen? All kreativitet är väl fan positiv, oberoende av resultatet. Våga vara lite impulsiv istället för att sitta där och vara tjurig med tummen i rövva.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 18:49
Ursprungligen av Fido:

Fan va trött jag blir. Här lägger man ner 30 min för skojs skull och skissar lite, och direkt kommer det en massa nissar som tycker det är för jävligt med "amatörjobb". Vafan är erat problem egentligen? All kreativitet är väl fan positiv, oberoende av resultatet. Våga vara lite impulsiv istället för att sitta där och vara tjurig med tummen i rövva.

Ojojoj! Om du är så hyperkänslig för synpunkter så ska du väl inte utmana ödet. Om du hade läst ordentligt, så kanske du sett att jag t.o.m. skrev att det var KUL när "amatörer" kom med förslag.
I övrigt så har jag inte sett någon som skrivit, eller ens antytt, att det är förjävligt med "amatörjobb".
Så om nån har problem, så är det nog du själv. Våga läsa vad som egentligen skrivs istället för att sitta där och vara tjurig med tummen i rövva själv du.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-18 20:10
Ursprungligen av Danne V:

Ojojoj! Om du är så hyperkänslig för synpunkter så ska du väl inte utmana ödet. Om du hade läst ordentligt, så kanske du sett att jag t.o.m. skrev att det var KUL när "amatörer" kom med förslag.
I övrigt så har jag inte sett någon som skrivit, eller ens antytt, att det är förjävligt med "amatörjobb".
Så om nån har problem, så är det nog du själv. Våga läsa vad som egentligen skrivs istället för att sitta där och vara tjurig med tummen i rövva själv du.

Jag är inte känslig för synpunkter, så länge det är av det konstruktiva slaget. Men att sitta på ett forum och kritisera "allihop" är väl tämligen slöseri med tid, eller vad tycker du?

Utan att ta första steget kommer man ingenstans. Utan negativa synpunkter, så hade kanske fler lagt ner tid - just för att det är _roligt_.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 20:19
Ursprungligen av Fido:

Jag är inte känslig för synpunkter, så länge det är av det konstruktiva slaget. Men att sitta på ett forum och kritisera "allihop" är väl tämligen slöseri med tid, eller vad tycker du?

Jamen jag har inte kritiserat någon över huvud taget. Någonstans.

Ursprungligen av Fido:

Utan att ta första steget kommer man ingenstans. Utan negativa synpunkter, så hade kanske fler lagt ner tid - just för att det är _roligt_.

Men...i första raden skriver du att du inte är känslig för synpunkter fastän du reagerade så kraftigt på dom (som egentligen inte ens finns). Sen skriver du att man får komma med synpunkter, men inga negativa.
Det blir lite förvirrande...;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-18 20:32
Ursprungligen av Danne V:

Jamen jag har inte kritiserat någon över huvud taget. Någonstans.

Men...i första raden skriver du att du inte är känslig för synpunkter fastän du reagerade så kraftigt på dom (som egentligen inte ens finns). Sen skriver du att man får komma med synpunkter, men inga negativa.
Det blir lite förvirrande...;)

Jag syftade på den andra nissen, som startade allt det här.

Fido: Man får inte pissa på andras revir, då hettar det till. Visst att både Jogin och Danne V har sina poänger, men ibland så måste man vara lite mer ödmjuk.

Jag reagerar nästan på samma sätt ifall någon skulle komma och försöka rätta till mig om hur jag tränar och undervisar. ( Vad fan vet de liksom? )

Trevligt fortsättning på torsdagskvällen.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 19:27

Jag reagerar på exakt samma sätt som Fido på dina inlägg Danne, så det är nog snarare du som har problemet. Låt alla komma med förslag, och ge fan i att sätta upp massa regler direkt. Se vart det hamnar istället. Chansa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 20:15
Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag reagerar på exakt samma sätt som Fido på dina inlägg Danne, så det är nog snarare du som har problemet. Låt alla komma med förslag, och ge fan i att sätta upp massa regler direkt. Se vart det hamnar istället. Chansa.

Så du orkade inte heller läsa att jag tyckte det var kul? Inte heller fattade du att "reglerna" som jag berättade om inte alls var kritik på alla förslag (det var därför jag skrev att det var kul med förslagen överst i inlägget).

Skälet till inlägget var (och är fortfarande) att folk ofta bedömer t.ex. logotyper efter "snygghet" och det föranledde en kommentar från Jogin som i sin tur orsakade lite gnöl. Eftersom jag ansåg (och anser fortfarande) att någon därför kanske borde berätta lite mer om arbetet som ligger bakom utformningen av bra, fungerande logotyper, så gjorde jag det.

Om du tycker att kunskap är hämmande och besvärlig för att den inte råkar passa in i din världsbild, så är det ju tråkigt för dig. Jag tror och hoppas faktiskt att en och annan läsare kanske t.o.m. reagerade tvärtom, dvs fann mina kommentarer läsvärda och inspirerande till att kanske fördjupa sig lite mer i t.ex. färg- och formlära.

För säkerhets skull får jag väl upprepa vad jag skrev förut: De är KUL med förslagen. Okej?

Jag ser absolut inget fel med Dannes inlägg, fast det kanske bara är jag?

Jaja, jag hade lite tråkigt, så jag gjorde några förslag. Jag vet att logotyperna som vi amatörer gör inte kommer att bli den riktiga logon, men det är ganska kul att göra.

Senast redigerat 2006-05-18 20:21
  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 20:33

Riktigt snygga förslag ztaafen! Särskilt den nedersta diggar jag!

Danne:
Bara med din överlägsna stil, och att fortsätta med den en diskussion i en tråd som fått stämpeln som amatörmässig, gör ju att det blir reaktioner. Du borde vänta och välja rätt tillfällen att komma med dina proffsiga regler som alla borde hålla sig till.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 21:08
Ursprungligen av Ree_Tab:

Danne:
Bara med din överlägsna stil, och att fortsätta med den en diskussion i en tråd som fått stämpeln som amatörmässig, gör ju att det blir reaktioner. Du borde vänta och välja rätt tillfällen att komma med dina proffsiga regler som alla borde hålla sig till.

Du får nog räkna med att jag skriver när jag anser att det är lämpligt oavsett vad du tycker. Men eftersom jag är nyfiken av mig, så undrar jag ju när du skulle tycka att det var OK?

Det är ganska intressant att jag (som har jobbat med sånt här några år) blir påhoppad av folk som tydligen inte har samma erfarenhet för att jag berättar litegrann hur man egentligen arbetar och vilken baskunskap man bör ha för att resultatet ska bli bra. Då är man plötsligt "överlägsen" och får inte ens kommentera när man tycker det är lämpligt. Men man får väl kanske acceptera att det är så i Mellanmjölkens och Jantelagens land: "Du ska minsann inte tro att du är bättre än nån annan".

Förresten: När man säger att nån har en "överlägsen stil" så beror det ofta på att man själv känner sig underlägsen. Tror du att det ligger nåt i den tesen?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Riktigt snygga förslag ztaafen! Särskilt den nedersta diggar jag!

Tack! Jag har gjort en till.

Ree_Tab och Danne V: Jag ska inte avslöja vem av er jag tycker är pinsam, men fatta detta: Det har skurit sig mellan er. Ni förstår helt enkelt inte varandra / är inte på samma våglängd / whatever.

Ta det lugnt i ett dygn, återkom i morgon och låt detta vara en DISKUSSION om ämnet, inte en DEBATT om vem som har mest rätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 21:12
Ursprungligen av sjovall:

Ree_Tab och Danne V: Jag ska inte avslöja vem av er jag tycker är pinsam, men fatta detta: Det har skurit sig mellan er. Ni förstår helt enkelt inte varandra / är inte på samma våglängd / whatever.

Ta det lugnt i ett dygn, återkom i morgon och låt detta vara en DISKUSSION om ämnet, inte en DEBATT om vem som har mest rätt.

De e lugnt. Jag tror inte nån av oss tänker bråka särskilt mycket eller länge, så var inte orolig. Lite diskussioner är bara nyttigt, och om man inte kan ha en sån här sansad dialog, så försvinner snart dynamiken i forumet. Tänk om alla bara höll med varandra......

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 21:37

Danne:
Jag tycker att du antingen skulle postat ditt första inlägg innan Jogins, eller skippat det helt. Han kör den överlägsna stilen och du tar automatiskt hans sida i och med ditt inlägg. Även om det härochvar snyggas upp med lite "tycker det är kul med andra föslag men ..."

Grejjen är att jag inte gillar folk som kör över andra utan att veta vem det är man snackar med. Jag tror att jag har minst lika mycket erfarenhet (om inte mer) än du Danne när det gäller grafisk kommunikation och estetiska regler. Även om jag blott är 19 år så har jag hunnit med mer än de flesta i reklambranschen vågar drömma om.

Men trots detta så försöker jag inte rätta, upplysa eller leda in folk på "rätt" väg. Kalla det vad du vill. Jag låter alla att skapa, och inspireras istället av andras verk. Även om de inte alltid håller högsta klass.

Loggan som jag postade i början av denna tråd är en ren rip-off av Irrelogicals Pages-grafik. Men jag ser inget fel i det, och det verkar inte som att han gör det heller. Sedan ser man hur våra loggor inspirerar andras kreationer som t.ex. Fidos. Jättekul tycker jag, inget att haka upp sig på som andra gör ...

Jag tycker att detta är en bra diskussion, utan massa larv. Och jag hoppas att den kan förbli sådan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 22:14
Ursprungligen av Ree_Tab:

Danne:
Jag tycker att du antingen skulle postat ditt första inlägg innan Jogins, eller skippat det helt. Han kör den överlägsna stilen och du tar automatiskt hans sida i och med ditt inlägg. Även om det härochvar snyggas upp med lite "tycker det är kul med andra föslag men ..."

Så du menar att när någon uttrycker sig klantigt så ska man inte skriva ett eget inlägg som i grunden håller med den klantige, även om ens eget inlägg är vänligare, mer nyanserat och utförligt? Jag håller nog inte med dig där.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Grejjen är att jag inte gillar folk som kör över andra utan att veta vem det är man snackar med. Jag tror att jag har minst lika mycket erfarenhet (om inte mer) än du Danne när det gäller grafisk kommunikation och estetiska regler. Även om jag blott är 19 år så har jag hunnit med mer än de flesta i reklambranschen vågar drömma om.

Jag hade hoppats att du inte skulle nåt i den stilen eftersom du skulle få tillbaka det med råge själv. Och jag tycker inte att man ska behöva dra sitt CV för att ge tyngd åt argumenten, utan låta dom tala för sig själv. Nöjer du dig med att jag säger att jag har pluggat/jobbat med sånt här några år längre än du verkar ha gjort?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Men trots detta så försöker jag inte rätta, upplysa eller leda in folk på "rätt" väg. Kalla det vad du vill. Jag låter alla att skapa, och inspireras istället av andras verk. Även om de inte alltid håller högsta klass.

Mjaee...just nu försöker du rätta, upplysa och leda in mig på "rätt" väg, eller hur? Och hur kan det vara att "hindra folk från att skapa" om jag berättar hur proffsen gör? Det kan ju vara precis tvärtom; att gubbar och gummor som tror sig inte ha någon "kreativitet" faktiskt förstår att man kan läsa sig till 90% av kompetensen. Man behöver inte "vara duktig att teckna" för att göra bra loggar, utan man ska förstå hur folk påverkas av färger, former och motiv. Det är väl snarare inspirerande för många.
Och som sagt: Jag har över huvud taget inte kritiserat någon logga i någon av de båda "logga-trådarna". Tro det eller ej, men jag tycker faktiskt att det är kul att se vad folk gjort.

Bevaka tråden