Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook (maj-06)

Tråden skapades och har fått 788 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-05-22 20:06
Ursprungligen av capojava:

Nu har jag fått mina! Verkar vara ruskigt trevliga maskiner.

Beställde en 1,83 GHz och en vit 2,0 GHz (plus extra minne separat) från MacForum i Göteborg.

Oj, redan fått dem via MacForum? Har de någon inne i affär som man kan titta på? Var förbi deras affär på Kungsgatan idag men där fanns ingen. Avenyn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 23:08
Ursprungligen av gurne:

Oj, redan fått dem via MacForum? Har de någon inne i affär som man kan titta på? Var förbi deras affär på Kungsgatan idag men där fanns ingen. Avenyn?

Avenyn har en vit 1.83 uppställd för demo. Pillade på den i en timme under eftermiddagen :">

Macoteket på Birger Jarlsgatan ska få upp ett demoex. imorgon.

Japp, jag beställde mina via MacForum. De hade demo på Föreningsgatan idag, men det kommer säkert ner till Avenyn och Kungsgatan snart också.

Känns både tysta och stabila hittills

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 21:27

Jag beställde en Macbook 1,83GHz idag.
Men jag valde "banköverföring" som betalningsmetod, så det ska visst ta lite extra tid. Men kan ni gissa ungefär när jag får den? Enligt Apple ska det ta 2-3 arbetsdagar innan betalningen är genomförd och därefter 3-5 innan den skickas. Just nu står det "Granskas" i orderstatusen.

Hoppas att jag får den runt 4-10 juni, men lite tidigare skadar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 21:56

Själv beställde jag två stycken vita 2Ghz/1Gb/ 80Gb idag. En till mig, min första Mac, och en till brorsan i Frankrike.

Skall bli riktigt kul att testa på ngt nytt. Kan tänka mig att det blir ngt av ett antiklimax i den bemärkelsen att allt funkar som det skall redan från start. Tar ju en halv dag, om inte längre, att få XP som man vill...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-22 22:58

Frhog, jag känner igen det där! Första gången jag satt vid OS X var vid min helt nyköpta iMac 20" globe. När jag installerat de program jag på förhand skaffat, slog tanken mig "jaha, vad ska jag göra nu då?". Rätt skumt egentligen.

min är i arnhem i nederländerna nu, jag hoppas på att ha den på onsdag.

22 May 2006 16:09 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
22 May 2006 16:09 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
20 May 2006 21:44 Suzhou Shipped From Originating Depot
20 May 2006 17:00 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Min har varit i Holland ett bra tag... inne på 3:e dygnet 21-22-23/5

TNT känns ju inte som snabbast i världen direkt , eller så har Apple köpt en riktig budget tjänst.....

22 maj 2006 15:45 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
22 maj 2006 15:45 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
21 maj 2006 10:27 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
18 maj 2006 17:26 Suzhou Shipped From Originating Depot
18 maj 2006 17:03 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Nåja kanske i morgon....

Undrar om det kommer att ta lika lång tid när man skall skicka tillbaka den för att reklamera värmeproblemet :rolleyes:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-23 09:52

Martin: Kom ihåg att min iBook stod i holland ett bra tag och sen en dag när jag kollade så stod det att den kördes ut, vilket den gjorde, två timmar senare så satt jag med den.

Ursprungligen av Fralle:

Martin: Kom ihåg att min iBook stod i holland ett bra tag och sen en dag när jag kollade så stod det att den kördes ut, vilket den gjorde, två timmar senare så satt jag med den.

Låter kanon bra .... Håller tummarna och hoppas !

Någon som vet om TNT har för vana att ringa innan, eller måste man hålla sig hemma för att inte "missa" leveransen ?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 12:37
Ursprungligen av Fralle:

Martin: Kom ihåg att min iBook stod i holland ett bra tag och sen en dag när jag kollade så stod det att den kördes ut, vilket den gjorde, två timmar senare så satt jag med den.

Hur länge var ett bra tag?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 10:16

Snyft, min sitter fast i Pudong International Airport sen den 21:e pga Potential Connection Delay

Jag hade hoppats få den före helgen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 10:42

”Inte skickad ännu”
Beställde min den 19 maj. Kan det vara så att det tar längre tid att få den svarta?
Det är min första mac hemma. Vill inte vänta längre nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 11:12

Sådär, order lagd i morse! Vit 2.0 Ghz med 1 GB Ram, får se när den dyker upp, står skickas senast 30:e.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-23 11:50

apecode säger fortfarande "Potential Linehaul Delay Due To Technical Problems" i Amsterdam, däremot fick jag mail från Apple Store nu,

"Vi är glada över att kunna meddela dig att din beställning nu är klar för leverans.
Vi är glada att kunna meddela att din order nu är på väg till dig.
Emellertid har vi erfarit en mindre leveransförsening. Leveransen
beräknas nu att ske 2 dagar senare än den tidpunkt som angivits i ditt
leveransmeddelande." (tagit bort 1 miljard radbrytningar från mailet)

Vet inte riktigt vad det betyder eftersom den verkar ha skickats för någon dag sen redan, men nästa vecka får jag den iaf

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-23 13:35

Tjo! Jag läste precis på intels sida att en core processor skall fungera problemfritt upp till 100grader, över detta är dess betende ospecificerat. Många MacBooks ligger kring 90-95 grader under full beslastning, vilket är skrämmande nära 100. Att Apple valt att göra så gissar jag beror på att man med högre CPU-temperatur från ett högre delta-värde mellan CPU och omgiving, och därför behöver mindre fläktar och kylflänsar. Nackdelen ser vi ju dock här; vissa datorer verkar av byggtekniska skäl komma närmare 100grader än vad Apple själva hade tänkt, och då kashar. Med andra ord gör det förmodligen ingenting att datorn är varm, så länge den aldrig går över 90 grader, då man börjar hamna i farozonen för framtida krasher/problem. Tycker att sidan www.intelmactemp.com är ganska intressant för övrigt!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-23 13:36

Gör det ingenting att komponenterna är 90c!??! Inget mår bra i den temperaturen och livslängden blir mindre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-23 13:51
Ursprungligen av j0ppe:

Gör det ingenting att komponenterna är 90c!??! Inget mår bra i den temperaturen och livslängden blir mindre.

Allt går att ifrågasätta, och jag väljer ofta att göra detsamma. T.ex. undrar jag hur bra komponenterna omkring mår. Men ett faktum (åt minstånde om det vi lär oss om mikroteknik och termodynamik stämmer) är att det inte är några som helst problem att få komponenter av t.ex. silikondioxid att klara c:a 120 grader. Intel säger att deras processorer är byggda för att användas, och deras garantier är giltiga, upp till 100 grader. Dom går rent teoretiskt att köra upp till 125 grader, där som automatiskt avslutar sin fetch->execute fas och lägger sig väntandes på fas Q4 eller liknande. Vi skall också minnas att detta är 100 grader INNE i processorn, inte ute på dess yta!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 13:52

mkt bra sida! Tur att man beställde 1,83...verkar llite kallare (mindre varm) än 2,0

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-05-23 13:55

Fått en av två som jag ska ha nu. Whoop! (1,83an kom först)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-23 13:57
Ursprungligen av Fem:

Fått en av två som jag ska ha nu. Whoop! (1,83an kom först)

Damn!! Du får VÄLDIGT GÄRNA skriva lite om hur den fungerar, för att stilla min/andras nyfikenhet om våra kommande maskiner en liten aning!

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-05-23 14:20
Ursprungligen av desh:

Damn!! Du får VÄLDIGT GÄRNA skriva lite om hur den fungerar, för att stilla min/andras nyfikenhet om våra kommande maskiner en liten aning!

Bara hunnit använda den i 30 minuter eller så.

men lite första intryck:

- Mindre än jag trodde!
- Grymt bra skärm, var lite negativt inställd till Glossy, men det är jag verkligen inte längre!
- Keyboarden är grymt skön. Den låter betydligt mindre än ibookens, vilket i mina ögon är ett stort plus.
- iSighten är riktigt bra, trodde nästan de skulle behöva kompromissa lite där, men ikke, lika bra som på iMacen!

Som sagt, bara använt den i ca 30 minuter, är sval nu, får återkomma lite senare och se om det är någon skillnad då

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-23 14:23
Ursprungligen av Fem:

Bara hunnit använda den i 30 minuter eller så.

men lite första intryck:

- Mindre än jag trodde!
- Grymt bra skärm, var lite negativt inställd till Glossy, men det är jag verkligen inte längre!
- Keyboarden är grymt skön. Den låter betydligt mindre än ibookens, vilket i mina ögon är ett stort plus.
- iSighten är riktigt bra, trodde nästan de skulle behöva kompromissa lite där, men ikke, lika bra som på iMacen!

Som sagt, bara använt den i ca 30 minuter, är sval nu, får återkomma lite senare och se om det är någon skillnad då

AAAAH JAG VILL HA MIN NUUUUUU!!!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 14:28
Ursprungligen av desh:

AAAAH JAG VILL HA MIN NUUUUUU!!!!!

Hoppas hoppas hoppas imorgon.

TNT är ju inte bra på att uppdatera sidan. Fan ta dem!
Nån som har fått sin skickad från nederländerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 15:02

bara jag som har kuehne+ nagel`?

hur fungerar det att ha uppe internet, itunes och någon ordbehandlare samtidigt? laggar det?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-23 16:24
Ursprungligen av maestro:

hur fungerar det att ha uppe internet, itunes och någon ordbehandlare samtidigt? laggar det?

Nej! Optimerade program är snabba. Iphoto t ex är en fröjd att använda. Till skillnad från tidigare.

Min är Helsingborg sedan 11:58 i morse, då måste jag väl få den till Götet imorn? Yay! Vad underbart det kommer att bli de där sju timmarna på Stansted om en vecka, nu när den garanterat har kommit tills dess och man har hunnit ladda den med både Green Wing och massa fina filmer. Sedan tidigare vet jag nämligen var det finns ett eluttag på Stansted, där vi spelade Worms på min polares gamla laptop när vi flyttade hem från London för två år sedan. Kuriosa, jag vet. Men den kommer imorn och allt är pepp nu! Kanske vinner man korpmatchen av euforin!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 17:37

Nu är den lilla svarta på väg. Är lite sugen på att åka till Mumbai och hämta den direkt

Vädret där den befinner sig just nu:
29°C
Mostly Clear
Rel. Humidity: 65%
Wind: SW at 8 mph (13 km/h)
Sunrise: 6:32 AM
Sunset: 7:39 PM
Barometric Pressure: 29.68"Hg (F)

Låter som en bra dag att skicka vidare en svart Macbook...

Bevaka tråden