Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCE HD - Vilket är bästa kompressionsalternativet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-30 21:56

Hjälp!!:
31 olika alternativ till komressionsval finns det under ”Using QuickTime Conversion”
(Option>Movie Settings>Standard Video Compression Settings)
Varför finns det så många? :rolleyes:
Vilket ska man välja när man ska göra en QT från FCE HD??
Hitintills har jag använt ” DVCPRO-PAL” men finns det något som är bättre?
/Göran

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-30 23:27

Jag gör alltid en DV-PAL-master av DV-materialet jag klippt ihop. Denna master använder jag för att t.ex. göra en DVD (mpeg2). Skall filmen ut på nätet gör jag en mpeg4-fil i varianten H264 och storleken 480x360 pixels - eller en mindre som är 320x240 pixels.

Så - mina dominerande format är DV, mpeg2 och mpeg4. Jag använder Apple's Compressor för komprimering.

Göran,

Det beror helt på vad du är ute efter. "göra en QT" säger inte särskilt mycket. QuickTime är ett s.k. container format, vilket innebär att olika QT filer kan ha olika kompressionsmetoder (codecs). Att säga "göra en QT" är alltså ungefär analogt med säga "göra ett dokument". I inget av fallen specifieras vilken sorts dokument eller vilken codec som skall användas för QT filen.

Om man antar att du filmat i DV-PAL (vilket de allra flesta DV kameror som säljs i Sverige gör), så finns det i princip ingen poäng med att gå till en codec med bättre kvalitet. Ditt material är av DV kvalitet, och ingen kompressionsmetod kommer att ge det bättre kvalitet. "Skit in, skit ut" gäller definitivt i detta fall.

Så om du enbart vill exportera ditt material för visning på datorn så är DV-PAL ett bra val. Vill du lägga upp det på webben så vill du förmodligen exportera till ett annat format som tar mindre plats (till exempel MPEG-4).

Övriga alternativ i menyn är för andra användningsområden, och en del av alternativen är lite äldre och minns med mest av kompatibilitetsskäl.

FCEs manual skirver en hel del om olika kompressionsformat också, kika på det.

1
Bevaka tråden