- Christian Å
- Medlem ●
- Jönköping
Texten i inläggen är helt pefekt i storlek. Varken större eller mindre önskas.
Det skulle behövas en ikon för trådar jag gjort inlägg men där det inte finns några nya inlägg.
I en lista över "dagens inlägg" ser det ut så här:
Trådar utan inlägg av mig, där jag läst tråden och inga nya inlägg tillkommit, har "zzz"-ikonen.
Trådar med inlägg av mig har "brun iMac-ikonen." Denna trådtyp borde ha två olika ikoner beroende på om det finns nya inlägg eller inte. Detta är också den enda trådtypen som har tooltip.
(Firefox 1.5.0.3)
Texten är i största laget. Funkar okej på min stora 24-tummare, men på Pismons 14" blir det svårt att se mer än typ ett inlägg åt gången. Svårt att följa trådarna.
Texten är i största laget. Funkar okej på min stora 24-tummare, men på Pismons 14" blir det svårt att se mer än typ ett inlägg åt gången. Svårt att följa trådarna.
Ett tips är ju att minska storleken då om du tycker den är för liten. Kringla + - funkar ju hur bra som helst i dem flesta webbläsare.
Ett tips är ju att minska storleken då om du tycker den är för liten. Kringla + - funkar ju hur bra som helst i dem flesta webbläsare.
Tack! Det funkar jättebra! Jag var orolig för att alla sidor skulle påverkas av det, men det gör de inte. Bara 99mac. Bra!
Jag vill tipsa alla om att "nya inlägg" knappen är inbyggd i själva FORUM knappen ovan, ni behöver inte gå i undermenyn. Klicka alltså på FORUM -> klart.
Har inget med utseendet att göra, men skulle vilja ha lite nyskriven text på "OM 99MAC"-sidorna
Japp - det ska jag försöka fixa i veckan. Tar längre tid än man tror att skriva långa vettiga texter :">
När man trycker på "Tråd -> Visa utskriftsvänlig version" så är logon uppe till vänster vBulletin
Sen undrar jag om "baren" på PM-sidan kan göras finare?
Och när man vill söka i tråden, vore det inte finare med en spotlight-ruta i stället för ett litet pop-up-fönster? man missar i och för sig alternativet utökad sökning. Tar lite större plats också men en liten tanke som slog mig
Nya versionen är grymt snygg!
edit:
ringen bredvid när inlägget skrevs har engelsk text när man för musen över den
Informationen här till vänster som säger när jag blev aktiv är på engelska
När man trycker på "Tråd -> Visa utskriftsvänlig version" så är logon uppe till vänster vBulletin
Och när man vill söka i tråden, vore det inte finare med en spotlight-ruta i stället för ett litet pop-up-fönster? man missar i och för sig alternativet utökad sökning. Tar lite större plats också men en liten tanke som slog mig
edit: ringen bredvid när inlägget skrevs har engelsk text när man för musen över den
Bra tips - svårt att hitta alla olika finesser och menyer! Ni skulle se admingränssnittet för forumet - det är flera tusen fraser som ska översättas (som förändras med varje uppdatering) och antalet "templates" känns oändligt. All feedback gör det mycket lättare för oss att få ett perfekt utseende. Tack återigen!
edit:
ringen bredvid när inlägget skrevs har engelsk text när man för musen över den
Informationen här till vänster som säger när jag blev aktiv är på engelska
Utskriftssidan och status-baren är uppdaterade nu. Jobbar vidare med övriga grejer.
/M
Här kommer lite mer från PM-sidan
Inbox
Du har så här många av så här många tillåtna PM (Empty folder)
Ikon Unread Message
Ikon Read Message
Ikon Replied-to Message
Selected messages:
-> Download as XML
-> Download as CSV
-> Download as TEXT
Sen när jag väljer vilken mapp jag ska titta i, Inbox/Skickat, är det inte finare med en sån drop-down-meny (som den här under där man väljer språk/skin med)
Ujuj vad sidan fungerar dåligt i IE på PC. Kanske kan vara något att kolla på då ni får tid.
Mina synpunker/förslag:
Funktioner:
Ta bort "startsida"-länken och länka "forum" till forumet
Markera menyvalet och visa undermenyn när man klickat i menyn.
Länka loggan till forumet/förstasidan.
Utseende:
Färgerna matchar inte riktigt (brunt / gråblått / svart)
Ta bort blänk under de bruna knapparna.
Bra jobbat, som sagt
Mitt livs första korspostning: (jag skrev detta i den andra tråden om v6 också)
Det här blev verkligen jättesnyggt! Jag gillar att ni gjort om menysystemet till detta - som fungerar mycket bättre än de tidigare fula java (?)-dropdownerna.
Men jag förstår fortfarande inte skillnaden på Nya inlägg och dagens inlägg. Varför finns båda?
Visst är det tidsbundet med speglingen, men det spelar ingen roll. Logon kommer att vara precis lika snygg utan speglingen, på t.ex tröjor och annat. Och på framtidens forum, när vi väl tröttnat på speglingen.
Min lilla detaljanmärkning på logon (alla ska väl ha sin egen lilla anmärkning hehe) : Om man puffade upp "99" några pixlar i position skulle det vara lättare att uppfatta siffrorna även som citationstecken, vilket ju är en perfekt dubbelbetydelse för dem, här på vårt kära forum. Och okej, jag kan hålla med om att den står liiiiiite för nära ordet mac också.
Stora tummen upp för den här tvätten/uppfräschningen!
Det här blev verkligen jättesnyggt! Jag gillar att ni gjort om menysystemet till detta - som fungerar mycket bättre än de tidigare fula java (?)-dropdownerna.
Men jag förstår fortfarande inte skillnaden på Nya inlägg och dagens inlägg. Varför finns båda?
Visst är det tidsbundet med speglingen, men det spelar ingen roll. Logon kommer att vara precis lika snygg utan speglingen, på t.ex tröjor och annat. Och på framtidens forum, när vi väl tröttnat på speglingen.
Menyerna är nog gjorda i CSS precis som tidigare.
Nya inlägg = Nytt sen ditt senaste besök oavsett när det var.
Dagens inlägg = Inlägg gjorda senaste 24 timmarna
Om du besöker sajten varje dag så blir det inte så stor skillnad på dom
Speglingen är som sagt "tidsbundet" och kommer säkert inte finnas kvar i framtiden. Formen är helrätt och kan användas ungefär var som helst.
En grej som har hängt med länge:
På forumstartsidan under senaste diskussionen står det "skapad av...". Man får intrycket att diskussionen är skapad av den personen men det är ju bara det senaste inlägget i diskussionen.
Det borde kanske stå "Senaste inlägg: Namn".
Ni har verkligen gjort ett kanonjobb. Allt verkar fungera som det ska här.
Mina enda kommentarer:
- kan hålla med om att textstorleken kan få komma ner en aning...
- tycker inte heller brunt och grått går så bra ihop. Jag var ju med på den "bruna" tiden och jag längtar inte tillbaka, så möjlighet att få ett helt grått tema (dvs inkl menyraden och Nytt inlägg-knappen) vore perfekt. Gillar blänket på knappen så ta inte bort det!
Det ser snyggt ut. Visst, det är lite tröttsamt med att alla siter ser ut så här just nu, men som även Björnström skriver så är det ju inte svårt att ta bort 2005-speglingarna när man så vill. Egentligen tycker jag att betan var klart snyggare, haha! Men men, det här duger bra det också.
Jag hör till de som tycker att saker och ting är lite för stora och klumpiga, (betan höll ihop bättre) men jag tillhör tydligen inte majoriteten och böjer mig för majoritetens vilja.
Menyerna är lite besvärligare nu, tycker jag. Det blir precisions-musande för att tex kunna välja "nya inlägg" - gränssnittsmässigt hade det nog varit klokare att kunna "låsa" menyn genom att klicka på tex "forum". Om jag nu först petar på "forum" men sedan råkar komma åt "tjänster" medan jag förflyttar markören till "nya inlägg" så försvinner menyn och jag måste börja om. Det är en klar försämring jämfört med förra versionen av forumet. Praxis vid denna menytyp brukar väl vara att låsa menyn genom att klicka på topp-ordet, men det fungerar inte här eftersom ett sådant klick leder till "dagens inlägg". Nej, jag hade hellre sett den gamla menytypen - den krävde mindre precision och dessutom krävdes inte lika stora markörförflyttningar.
En annan detalj som jag inte riktigt vant mig vid ännu är att medlemsnamnen har olika placering beroende på ifall medlemmen har en avatar eller ej - det tar några nanosekunder längre tid att se vem som skrivit ett inlägg. Det är väl inget jätteproblem, men det känns som en onödig försämring.
Sist av allt, en riktigt pluttdetalj: Den bruna menyn. jag gillar färgen, tycker att den fungerar bra, men varför är det en tomruta (skapad av en vertikal avskiljare) till vänster om "startsida"? Det finns inget motsvarande i menyns högerkant, "logga ut" har ingen sådan avskiljare. Jag skulle nog ta bort tomrummet tv om "startsida" och istället lägga "startsida" längst till vänster i den bruna balken. Pyttedetalj, som sagt.
Som ni ser är det bara smådetaljer som jag påpekar, jag antar att det är et gott betyg.
En annan detalj som jag inte riktigt vant mig vid ännu är att medlemsnamnen har olika placering beroende på ifall medlemmen har en avatar eller ej - det tar några nanosekunder längre tid att se vem som skrivit ett inlägg.
Det kommer en 6.1 uppdatering ganska snart med punkter som inte "hann med" i 6.0:an och då kommer det bli förändringar på avatar-fronten
Menyerna är lite besvärligare nu, tycker jag. Det blir precisions-musande för att tex kunna välja "nya inlägg" - gränssnittsmässigt hade det nog varit klokare att kunna "låsa" menyn genom att klicka på tex "forum". Om jag nu först petar på "forum" men sedan råkar komma åt "tjänster" medan jag förflyttar markören till "nya inlägg" så försvinner menyn och jag måste börja om. Det är en klar försämring jämfört med förra versionen av forumet. Praxis vid denna menytyp brukar väl vara att låsa menyn genom att klicka på topp-ordet, men det fungerar inte här eftersom ett sådant klick leder till "dagens inlägg". Nej, jag hade hellre sett den gamla menytypen - den krävde mindre precision och dessutom krävdes inte lika stora markörförflyttningar.
Jag tycker att tei har helt rätt här: Det blev riktigt jobbigt att navigera mellan menyerna nu. Jag flyttar musen lite fel (t.ex. tar raka vägen mellan meny och sub-menyn som dycker up, halkar in på en annan knap och vipps) och jag måste nu börja om från början eftersom menyn försvann igen. Detta är ett otyg, så "får" man inte göra i interaktiv design.
Bra jobb annars. Speglingen är riktigt retro.