Hej!
Portfolio flyttar inte bilder om man inte vill det. Jag har alla mina bilder på en extern hårddisk i ämnesordning (bröllop, handboll, fotboll, privata etc) och i andra nivån har jag mappar i kronologisk ordning. (Bröllop -> 060212 Kalle och Nina).
Vad Portfolio gör är att det samlar information om bilderna i en katalog som man har på sin hårddisk. Informationen är dels metadata i form av t.ex. EXIF och IPTC men också tumnaglar och previews. Har man tillgång till katalogen har man alltså tillgång till all den informationen även om filerna ligger utspridda på cd/dvd, hårddiskar och andra media som man inte har tillgång till för tillfället.
Ett typiskt arbetsflöde ser för min del ut så här:
I Portfolio importerar jag bilderna från t.ex. en handbollsmatch från kameran till mappen "handboll" -> "ååmmdd lag1 lag2" som ligger på en extern hårddisk. I Portfolio anger jag då samtidigt att bilderna ska döpas om till ååmmddlag1lag2_001.jpg etc och att en förutbestämd metadatamall ska tillämpas så att alla bilderna får rätt IPTC-fält ifyllda med mitt namn, adress och annat.Samtidigt lägger jag också till keywords (handboll, damer, sävehof, hammarby).
När portfolio efter en stund är klar har programmet också skapat tumnaglar och previews. Man måste nu instruera Portfolio att "embed" metadatan i filerna så att den blir sökbar även i andra program.
Till Portfolio hör också en lite minibrowser som man kan ha igång hela tiden och som man kan använda för att snabbt söka fram bilder och sedan dra-släppa dess i t.ex. Photoshop.
Fråga gärna mer om ni tror att jag kan vara till hjälp.