Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitala negativ kontra bearbetade bilder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-05-30 12:37

Jag skulle vilja ha lite goda råd!

Dels vill jag kunna läsa in bilder från kamera i raw resp jpg format och lagra som digitala negativ
Dels vill jag kunna scanna in bilder och lagra som digitala negativ
Dels vill jag kunna bearbeta bilder och lagra dem i digital form för både utskrift på papper, web, HDTV eller annat medium.
Dels vill jag kunna hålla reda på bilder tagna under 20 år på dia och negativfilm.

Allt skall hänga ihop så att jag inte behöver dubbelregistera information
För hobbybruk så kostnaden är en viktig parameter.
Min plattform är OS/X Tiger och iMac 20" G5

Arbetsflödet finns beskrivet på under rubriken tips & tricks på www.artmann.se

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-05-30 12:40

Jag har idag Photoshop elements 3.0 resp iLife 05 samt hanterar inscannade och bearbetade filer i findern, samt ett datorbaserat register över dia/negativ filmer. Inga kontaktkopior eller liknande inscannade utan bara info om resp film.

Mvh Casi

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-30 14:14

Jag jobbar uteslutande med digitala bilder och använder Portfolio 8 (www.extensis.com) för att hålla ordning på dessa. I Portfolio kan man skapa s.k. custom fields som fungerar som vilka andra metadatafält som helst. Jag har skapat ett custom filed som heter bildstatus och som anger om det är fråga om en orginalfil (jpeg eller raw i mitt fall), arbetskopia (psd eller tif i mitt fall) eller klar bild (jpeg eller tif i mitt fall). På så sätt slipper man leta igenom en massa olika versioner av samma bild.

Du skulle kunna komplettera med ett custom field som anger vilket dia eller negativ den digitala filen härstammar ifrån.

Portfolio 8.0 kostar ungefär 1500 sek.

(PM:a gärna om du vill veta mer om mitt arbetsflöde med Portfolio.)

dunberg, det vore trevligt om du orkar skriva lite om hur du använder det. Jag sitter själv med i princip samma sörja av löst liggande digitala bilder och är i behov av lite uppstyrning

Edit: Kan det vara så trevligt att den kan katalogisera bilder utan att flytta eller kopiera originalet?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-30 17:46

Hej!

Portfolio flyttar inte bilder om man inte vill det. Jag har alla mina bilder på en extern hårddisk i ämnesordning (bröllop, handboll, fotboll, privata etc) och i andra nivån har jag mappar i kronologisk ordning. (Bröllop -> 060212 Kalle och Nina).

Vad Portfolio gör är att det samlar information om bilderna i en katalog som man har på sin hårddisk. Informationen är dels metadata i form av t.ex. EXIF och IPTC men också tumnaglar och previews. Har man tillgång till katalogen har man alltså tillgång till all den informationen även om filerna ligger utspridda på cd/dvd, hårddiskar och andra media som man inte har tillgång till för tillfället.

Ett typiskt arbetsflöde ser för min del ut så här:

I Portfolio importerar jag bilderna från t.ex. en handbollsmatch från kameran till mappen "handboll" -> "ååmmdd lag1 lag2" som ligger på en extern hårddisk. I Portfolio anger jag då samtidigt att bilderna ska döpas om till ååmmddlag1lag2_001.jpg etc och att en förutbestämd metadatamall ska tillämpas så att alla bilderna får rätt IPTC-fält ifyllda med mitt namn, adress och annat.Samtidigt lägger jag också till keywords (handboll, damer, sävehof, hammarby).

När portfolio efter en stund är klar har programmet också skapat tumnaglar och previews. Man måste nu instruera Portfolio att "embed" metadatan i filerna så att den blir sökbar även i andra program.

Till Portfolio hör också en lite minibrowser som man kan ha igång hela tiden och som man kan använda för att snabbt söka fram bilder och sedan dra-släppa dess i t.ex. Photoshop.

Fråga gärna mer om ni tror att jag kan vara till hjälp.

Massor av tack. Det låter helt klart som det är detta jag letat efter. Såg att de hade en 30-dagars demo, så det får bli helgens hårdtest

Gah! Det blir nog något att kul i helgen.. Ingen Universal och inte kompatibel med rosetta verkar det som

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-31 08:39

Trist! Extensis håller tydligen på att ta fram en ub och den ska släppas någon gång under året. (http://www.extensis.com/en/support/kb_article.jsp?articleNumber=4002201) Frågan är hur snart. På det här forumet kanske man kan hitta några välgrundade spekulationer i ämnet: http://www.portfoliofaq.com/

1
Bevaka tråden