Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösning i en PDF

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 17:40

Hej!

Hur ser man enklast vilken upplösning det är i en PDF? Går det att göra på något enkelt sätt? Om man öppnar PDFen i Photoshop så får man ju välja vilken upplösning man vill ha. Om man monterar den i InDesign får man ingen info om upplösningen...

Själv brukar jag bara zooma in i pdfen och se hur länge kvalitén behålls. Samma gör de övriga layoutarna och AD på jobbet.

Men det borde finnas något enklare sätt. De på vår annonsavdelning vill gärna kunna kolla upplösningen på egen hand, utan att jämt kalla in AD/layoutare...

Några tips?

Har sökt lite i forumet men inte hittat något som har hjälpt...

  • Medlem
  • 2006-05-30 17:46

PDF:en i sig har ingen upplösning, den är i vektorformat. Däremot kan bilder som ligger i PDF:en vara av ett format med upplösning, men det kan variera från bild till bild.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 08:13
Ursprungligen av SirN:

PDF:en i sig har ingen upplösning, den är i vektorformat. Däremot kan bilder som ligger i PDF:en vara av ett format med upplösning, men det kan variera från bild till bild.

Jp, det vet jag. men när man gör en PDF så vääljer man oftast vilken uppläsning bilderna ska ha. Det är sällan det är olika upplösning på bilderna. Kan iofs vara olika på gråskale och färg, men det är sällan vi får PDFer med endast gråskala...
Och många pdfer vi får är gjorda av personer som har gjort om sina epser till jpg och sedan lagt in dem... Så många vektorbaserade bilder är ofta föstörda...

Det kontrollerar man förslagsvis med Acrobat Professionell, som kan lista vilka bilder som ingår och vilken upplösning de är i.

Hoppas du tar det på rätt sätt, men jag tror det vore bra att kosta på eran annonsavdelning en liten kurs i det, plus andra grejer de kan ha nytta av att kolla.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 08:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det kontrollerar man förslagsvis med Acrobat Professionell, som kan lista vilka bilder som ingår och vilken upplösning de är i.

Under vilken meny hittar jag det? Har letat och letat...

Citat:

Hoppas du tar det på rätt sätt, men jag tror det vore bra att kosta på eran annonsavdelning en liten kurs i det, plus andra grejer de kan ha nytta av att kolla.

HÅller med. Jag har sagt detsamma några ggr, men jag är inte den som bestämmer

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-31 08:34
Ursprungligen av hoteagle:

Under vilken meny hittar jag det? Har letat och letat...

Jag är också intresserad av var man hittar detta.

Om jag får låna tråden lite, så undrar jag även följande saker:
- Vid skapande av pdf via Distiller, var ställer jag in så att man i Acrobat kan se vilken joboption som är vald?
- Hur hittar jag i Acrobat denna info om joboption?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-31 08:40

Längst ner i dokumentmenyn i Acrobat pro finns "Preflight", där kan du välja en himla massa. Lämpligt kan vara att "visa potentiella problem" då får du varningar för upplösning, dekorfärger m.m.

Jag som jobbar med att ta emot annonsmaterial från, företrädesvis, reklambyråer förundras gång efter annan hur slarviga de är på att kolla sina material innan de skickas. Det värsta jag varit med om var en enfärgad textlogga där endast hälften av bokstäverna var i cmyk-läge medan den andra hälften kom som dekorfärg.

Jag kollar ibland genom prefligheten fast där har jag inte riktigt listat ut hur man ser vilken bild som har vilken upplösning.

En annan väg jag ofta tar är att jag använder Slutredigering - objektverktyget, markerar aktuell bild, ctrl-klickar och väljer "redigera bild". Den öppnas då i photoshop och där är det ju käckt att se upplösning.

Fast detta kanske var "old news"

Ajö!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-26 17:14

Har du kollat med "Quite a box of tricks"?
Eller varför inte PitStop...

1
Bevaka tråden