- Pocahontas
- Medlem ●
- Kungsbacka
Många har diskuterat Reparera Skivbehörigheter, vad som är rätt eller fel.
Ska man Reparera Skivbehörighet före och efter en uppdatering?
http://www.macfixit.com/
reder ut det hela idag, och där finns en länk som visar att Apple och föreslår att man använder Skivverktyget efter en programuppdatering.
Själv har jag länge förespråkat att man ska köra Reparera Skivbehörighet före och efter alla Säkerhetsuppdateringar från Apple, för det har varit de som ställt till mest elände för många Macägare.
Sedan har vi även den andra sidan av den diskussionen:
http://daringfireball.net/2006/04/repair_permissions_voodoo
http://www.unsanity.org/archives/000410.php
Visst kan det lösa ett fåtal problem men jag hävdar fortfarande att det inte är någon mirakellösning utan är i samma fack som "zappa PRAM:et" och Bygga om skrivbordet på Mac OS 9-tiden.
Men men vad är det du säger är "zappa PRAM:et" en lösningen som inte fungerar. *häpnar*
Säga vad man vill, men jag kör repairPermissions inför varje uppdatering och har hittills sluppit oförklarliga problem. Fast det kan också vara ren och skär tur. Peppar peppar.
Jag har också sluppit problem, fast jag reparerar ALDRIG. If it aint broken, dont fix it heter de ju.
Säga vad man vill, men jag kör repairPermissions inför varje uppdatering och har hittills sluppit oförklarliga problem. Fast det kan också vara ren och skär tur. Peppar peppar.
Jag rullar ofta tummarna under uppdateringar, och hitills har jag alltid sluppit problem - alltså är rulla tummarna lika effektivt...
Det finns många som ändrar behörigheter på saker de inte borde ändra på. Varför de gör det vet varken jag eller de som gör det.
Det är därför många rekommenderas reparation av ren rutin. Det skadar ju knappast och då har man uteslutit den felkällan. Jag har "fixat" många datorer genom att reparera behörigheter.
Jag har aldrig kört repaprera behörigheter inför eller efter uppdateringar.
När jag tänker efter har jag aldrig kört det så länge jag kört OS X sedan mars 2001 är det.
Jag har aldrig kört repaprera behörigheter inför eller efter uppdateringar.
När jag tänker efter har jag aldrig kört det så länge jag kört OS X sedan mars 2001 är det.
Du kanske har andra program som sköter det åt dig i bakgrunden?
På mina datorer rullar Macaroni och kör de tre scripten, rensar språk, och kör Reparera Skivbehörighet.
Helt automatiskt
Du kanske har andra program som sköter det åt dig i bakgrunden?
På mina datorer rullar Macaroni och kör de tre scripten, rensar språk, och kör Reparera Skivbehörighet.
Helt automatiskt
Om man seriöst producerar musik eller video (t.ex.) så ska man absolut inte ha en massa tuggande i "bakgrunden". Vill bara varna. Kör man inte tung produktion utan surfar, kollar mail och fixar en och annan bild i Photoshop - så kan jag tänka mig att scripts i bakgrunden är harmlösa.
Om man seriöst producerar musik eller video (t.ex.) så ska man absolut inte ha en massa tuggande i "bakgrunden". Vill bara varna. Kör man inte tung produktion utan surfar, kollar mail och fixar en och annan bild i Photoshop - så kan jag tänka mig att scripts i bakgrunden är harmlösa.
Fast hur mycket stämmer det där idag år -06? Känns lite som en Mac OS 9 kvarleva, slimmade system, Norton-3-gånger-i-veckan och lika många defragmenteringar. Dessa script är inget som "ligger på" hela tiden utan gör små placebo-upprensningar en gång om dagen typ.
Fast hur mycket stämmer det där idag år -06? Känns lite som en Mac OS 9 kvarleva, slimmade system, Norton-3-gånger-i-veckan och lika många defragmenteringar. Dessa script är inget som "ligger på" hela tiden utan gör små placebo-upprensningar en gång om dagen typ.
Exempel: Alla manualer om videored. program som jag läst rekomenderar att man slår av viruskontroll som tuggar på. Detta är ett bra exempel på varför man bör köpa en Mac om man ska redigera video Kör man t.ex. Premiere på en PC så bör man inte ha viruskoll påslagen - Adobe talar om det i manualen med ett OBS! detta innebär att man behöver en till dator för surfande om man kör PC För oss Macare är dock varningen ointressant. jag har aldrig behövt stänga av ett antivirusprogram - jag har aldrig haft ngot.
Jodå, vill man gardera sig och slippa skitfenomen så ser man till att undvika program som tuggar i bakgrunden när man klipper (och fr.allt tankar in) video eller producerar musik. Även år 2006. Detta är ett seriöst tips.
Ja, att påstå är Mcaroni ligger och tuggar är att ta i. Det tar 1,2 MB minne på min dator och jag har aldrig sett det gå upp över 0,00 % CPU (fast det gör det såklart när det arbetar, fast det märks inte när man sitter vid datorn).
I OS X finns det en massa små processer som ligger och tuggar i bakgrunden i vilket fall.
Faktum är att jag nästan alltid fått problem de få gånger jag glömt att reparera skivbehörigheterna efter installationar (gör det ej före installationer pga lathet).
Och varje gång jag reparerar efter en installation är det massor med saker som rättas till - reparerar jag vid något annat tillfälle än efter installationer brukar det bara rättas till kanske tre saker.
Alltså måste det vara så att stora installationer i regel faktiskt trasslar till behörigheterna.
Hurvida det blir problem av det eller inte verkar variera, men vill man vara på den säkra sidan, bör man reparera skivbehörigheterna.
Själv slutade jag reparera behörigheterna 2004 efter detta inlägg av Gruber. Jag hade lika få problem vid uppdateringar innan som efter.
Jag har aldrig kört reparera rättigheter och jag jobbar som Mac konsult och har uppdaterat jag vet inte hur många macar och aldrig haft några som helst problem. Å andra sidan har jag hellar aldrig zappat pramen heller... men det är jag det.
För det är bara titta på vad den en rep av rättigheter gör. Unasnity går igenom vad den gör.
Under mina 20 år som Macare har jag aldrig hört talas om ett problem som verkligen lösts med att "zappa pram" eller "reparera behörighet". Jag säger inte att dessa trix är värdelösa: Jag säger bara att jag ALDRIG hört eller upplevt att ett problem fixats med dessa trix. Aldrig.
Under mina 20 år som Macare har jag aldrig hört talas om ett problem som verkligen lösts med att "zappa pram" eller "reparera behörighet". Jag säger inte att dessa trix är värdelösa: Jag säger bara att jag ALDRIG hört eller upplevt att ett problem fixats med dessa trix. Aldrig.
De har många gånger hänt att min iMac G3 plötsligt vägrar starta.
Då har det alltid hjälpt med behörighetsreparation.
Och på alla datorer jag har, när det händer att många olika program plötsligt börjar bete sig konstigt - tjata om att filer inte hittas osv - då brukar behörighetsreparation nästan alltid hjälpa.
När Mac OS X var nytt blev det en hel del strul med behörigheter efter en tids användning och installation av program. Det var därför som "Repair Permissions" gjordes. Inte av Apple först då. Har för mig att de köpte det av skaparna och senare byggde in det i Skivverktyg? Nåväl... Jag min att det i alla fall fixade en Mac OS X 10.0.x-dator som betedde sig allmänt konstigt. En massa reparerades och sen blev allt mycket bättre. Så visst har det fixat problem. Fast det var då det. OS X har ju blivit bra mycket bättre på senare år.
Jag har heller aldrig reparerat skivbehörigheter...den går som en klocka, och ändå så brukar jag vara väldigt snabb på att uppdatera allt som går att uppdatera...