Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VNC server inbyggd?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon viskade i mitt öra att OS X har en VNC server inbyggd, stämmer det?

• Medlem
  • Kiruna
  • 2006-06-20 17:08

Ja, tjänsten 'Apple Remote Desktop' innehåller en VNC-server (fr o m Tiger tror jag...). Slå på tjänsten i system-inställningarna, konfigurera den så att du tillåter VNC-användare och glöm inte att öppna VNC-portarna i brandväggen.

Är det bara port 5900 som gäller? Hittar inte någonstans att ställa in eller se detta.

• Medlem
  • Kiruna
  • 2006-06-20 17:34

VNC finns som en förinställning i brandväggsinställningarna. Välj bara Ny... och välj sedan 'VNC'. (port 5900-5902)

Undrade mest eftersom personen jag ska koppla upp mig mot nog inte använder den inbyggda branväggen, utan en inbyggd i en router nånstans. Men om denne då öppnar portar TCP 5900-5902 och UDP 5900 skall allt flyta på som en dröm, sant?

Jag har gjort VNC-inställningarna, men hur aktiverar jag funktionen?

"Anslut till server..." ger bara den traditionella fildelningskontakten.

• Medlem
  • Kiruna
  • 2006-10-02 21:23
Ursprungligen av Olav Rust:

Jag har gjort VNC-inställningarna, men hur aktiverar jag funktionen?
"Anslut till server..." ger bara den traditionella fildelningskontakten.

Det finns ingen inbyggd VNC-klient; det är bara serverkomponenten som operativsystemet tillhandahåller. Apples lösning är Apple Remote Desktop, som kostar en del slantar. Det finns dock ett antal gratis och/eller open source-klienter att tillgå, exempelvis Chicken of the VNC

Fungerar lär de göra men "flyta på som en dröm" är nog att ta i.. VNC är rätt segt

Men om man kör ARD så används väl inte VNC-servern på samma sätt? Har hört att ARD har bra hastighet, ungefär som Remote Desktop i Windows som ju är snabbt och bra. Att man kan använda en vanlig VNC-klient till Mac OS är väl lite av en bonus som funkar men inte lika bra som ARD själv?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-02 22:23

Jag märker ingen större skillnad mellan ARD och Chicken of VNC. Däremot känns ARD lite mer macig, vilket kanske var att förvänta.

Någon frågade i en tråd jag nu inte hittar om en extra skärm på en annan Mac gick att använda genom VNC.
Most Mac users have a spare computer sitting right next to their main computer on their desk. ScreenRecycler now enables you to use this spare computer as second display for your Mac. www.screenrecycler.com/home.html

1
Bevaka tråden