Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Ja, tjänsten 'Apple Remote Desktop' innehåller en VNC-server (fr o m Tiger tror jag...). Slå på tjänsten i system-inställningarna, konfigurera den så att du tillåter VNC-användare och glöm inte att öppna VNC-portarna i brandväggen.
Undrade mest eftersom personen jag ska koppla upp mig mot nog inte använder den inbyggda branväggen, utan en inbyggd i en router nånstans. Men om denne då öppnar portar TCP 5900-5902 och UDP 5900 skall allt flyta på som en dröm, sant?
Jag har gjort VNC-inställningarna, men hur aktiverar jag funktionen?
"Anslut till server..." ger bara den traditionella fildelningskontakten.
Det finns ingen inbyggd VNC-klient; det är bara serverkomponenten som operativsystemet tillhandahåller. Apples lösning är Apple Remote Desktop, som kostar en del slantar. Det finns dock ett antal gratis och/eller open source-klienter att tillgå, exempelvis Chicken of the VNC
Men om man kör ARD så används väl inte VNC-servern på samma sätt? Har hört att ARD har bra hastighet, ungefär som Remote Desktop i Windows som ju är snabbt och bra. Att man kan använda en vanlig VNC-klient till Mac OS är väl lite av en bonus som funkar men inte lika bra som ARD själv?
Någon frågade i en tråd jag nu inte hittar om en extra skärm på en annan Mac gick att använda genom VNC.
Most Mac users have a spare computer sitting right next to their main computer on their desk. ScreenRecycler now enables you to use this spare computer as second display for your Mac. www.screenrecycler.com/home.html