Jag kör en Wacom Intuos2 i A5-storlek och den är ganska lagom. Men en A4 kan nog säkert vara behaglig också, beror nog på vad man jobbar med.
Den senaste motsvarande versionen heter Intuos3 och är förmodligen snäppet bättre.
Jag använder den mest periodsvis, men när jag väl använder den så är det för illustrationer i Painter, retuschering i Photoshop och även för att rita/formge 3D-objekt i Maya. Väldans skönt att ha den till hands. Skönt också när man känner av musarmstendernser att kunna byta till penna en stund. Variationen tror jag är rätt nyttig, plus att man stretchar och rör sig lite emellanåt då förstås.
Ett råd är att inte köpa någon billig ritplatta, det är värt dem extra stålarna för kvalitet, i alla fall om man ska använda den professionellt.
Angående vikten så är den jag har ganska lätt. Storleken är lite mindre än ett A4-papper i storlek och kanske 1-2 cm tjock. Sladden är ganska lång, så vill man ha den i knät eller i nån annan konstig sitt/liggställning så går det bra.
Just nu har jag min framför mitt tangentbord, alltså närmst kroppen och tangentbordet närmst skärmen, ganska sjysst setup.