Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips angående Wacom eller annan ritbräda

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Pluggar arkitekt och skulle vilja föröka mej på att cadda med en wacombräda för att undvika framtida musarmar och frozen shoulder å allt vad det nu heter...

Är det någon här i forumet som har erfarenhet av sådana (allmänt eller cad-specifikt)?

Vilken storlek använder du (och till vilka uppg)?
Är brädorna tunga? Måste man ha dem på skrivbordet eller kan man ha dem i famnen? Tar de stor plats?

Kan man köpa en begagnad, finns de överhuvudtaget att få tag på och är det stor risk på att dom är nötta (sämre) då?

Jag kör en Wacom Intuos2 i A5-storlek och den är ganska lagom. Men en A4 kan nog säkert vara behaglig också, beror nog på vad man jobbar med.
Den senaste motsvarande versionen heter Intuos3 och är förmodligen snäppet bättre.

Jag använder den mest periodsvis, men när jag väl använder den så är det för illustrationer i Painter, retuschering i Photoshop och även för att rita/formge 3D-objekt i Maya. Väldans skönt att ha den till hands. Skönt också när man känner av musarmstendernser att kunna byta till penna en stund. Variationen tror jag är rätt nyttig, plus att man stretchar och rör sig lite emellanåt då förstås.

Ett råd är att inte köpa någon billig ritplatta, det är värt dem extra stålarna för kvalitet, i alla fall om man ska använda den professionellt.

Angående vikten så är den jag har ganska lätt. Storleken är lite mindre än ett A4-papper i storlek och kanske 1-2 cm tjock. Sladden är ganska lång, så vill man ha den i knät eller i nån annan konstig sitt/liggställning så går det bra.
Just nu har jag min framför mitt tangentbord, alltså närmst kroppen och tangentbordet närmst skärmen, ganska sjysst setup.

minst A5?

Ursprungligen av tobiwan:

Jag kör en Wacom Intuos2 i A5-storlek och den är ganska lagom. Men en A4 kan nog säkert vara behaglig också, beror nog på vad man jobbar med.
.

Så man ska absolut spara pengar så att man har råd med m i n s t A5 tycker du? Är det värt att lägga ett par xtra tusenlappar på Intuos istället för Graphire om man inte ska använda ´brädan gestaltande (läs: teckna)?

Jag hade inte köpt nåt mindre än A5 och något som är lågbudget. Men det beror ju så klart hur stora krav man har på kvalitet och funktion.
Vet inte riktigt hur bra Graphire är nu för tiden, men det är väl budgetvarianten som Wacom erbjuder. Den har förmodligen lägre upplösning och kanske inte alla funktioner som t ex pensellutning och tryckkänslighet som Intuos3 har. Jag tror det kan bli rätt irriiterande att jobba med en penna som har låg upplösning också. Men jag har inte testat dem, så jag vet ju inte riktigt. Det bästa hade ju varit om du kunde hitta nån butik som sålde ritplattor så du kunde åka dit och testa själv.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-22 15:57

Om jag minns rätt så saknar Graphire en knapp och lutningsfunktionen, dock lite mer osäker på lutningsfunktionen. Dessutom har de lägre upplösning på plattan och tryckkänsligheten. Sen har dessutom intuos 3 lite extraknappar på sidorna av plattorna, dessa använder jag dock aldrig av någon anledning. Kanske borde börja göra det
Men under A5 ska du iaf inte köpa, jag hade en A6 innan och sen testade ajg en A5, då klarade jag inte längre av A6-plattan och var tvungen att uppgradera

Nu måste jag verkligen iväg och testa... Problemet är att jag hälsar på päronen i norraste norrland och jag har inte hittat något ställe här med wacom-plattor. Ska emmelertid till Luleå, som iofs ligger långt norrut, nästa vecka och ska uppsöka första bästa mac-butik där. Annat tips på var man kan testa?

Är helt beroende av min Intuos3 A5. Använder den först och främst till bildredigering i photoshop och skissande i illustrator. Hoppar in som konsult ibland (arkitektritningar i Autocad och den får följa med även där).

Har använt både större (calcomp A2) och mindre (wacom A6) men den här är en lagom kompromiss om man behöver vara portabel ibland.

/Tomas
www.tomasjohanson.se

Hur sort är A5an?

Är det jobbigt att släpa runt på en A5a? Hur mycket plats tar den egentligen? Har en ganska tight väska som jag brukar knö ner datorn (i neoprenfodral), något skissblock, ett par pennor och mobilen, hopas jag inte måste shoppa ny handväska också...

1kg. 345x260x14mm + en ganska lång sladd till datorn, strömförsörjs genom usb så det behövs ingen ful nätadapter som tar plats.

/Tomas
www.tomasjohanson.se

Så kommer följdfågan då: Tar batteriet slut mycket snabbare när du använder wacombrädan utan att ha datorn kopplad till elnätet?

1 kg känns som ganska mycket xtra att släpa på. Kanske blir en A6a i alla fall och om jag inte står ut efter ett halvår så får jag uppgradera mej. Kommer bara att använda den med en 13" wide.

Hur är det förresten att använda en wacombräda i vanligt format med en widescreenskärm. Måste man minska den användbara ytan på brädan eller kan man göa tvärt om, dvs göra delar av skärmen inaktiva?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-06-27 13:09

Det har ingen betydelse. Jag använder widescreen hemma och wacom intous 2 och den anpassar sig.
Sen kan du ställa in så att den fungerar som en vanlig mus också, flytta runt över skärmen i omgångar. Och du kan använda vissa delar om du vill både på skärm och på platta (iaf på intous3:an) samt landscape och portrait flipped.

Det enda jag funderar på är om A5 är tillräckligt stor när du jobbar med CAD? Tycker att man skulle ha behov av kalkeringsmöjligheten och att det då underlättar med större platta.
A6 hade jag nog iallafall helt uteslutit, såvida det inte bara är illustration eller alternativ istället för mus.

Tänkte använda brädan som alt t mus. När jag caddar upp mina planer och sektioner så skriver jag ändå in längd, vinkel och annat info på tangentbordet. Så exakt måste det vara. Ska spana på brädor live nästa vecka. Är det möjligtvis någon som har en begagnad till salu?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 16:55

A6 är lite litet. Jag tycker att man lätt spänner sig lite i handen för att rörelserna blir så små. Jag har testat en a4+-bräda ett tag, det var mycket trevligt och man kunde verkligen ta ut svängarna. Men det är svårt att få plats med den och ett tangentbord på nått vettigt sätt på skrivbordet. Skärmen kom också lite väl långt borta (särskillt om man har en liten skärm som på min powerbook. A5:an är en vettig kompromiss och går också ner i dataväskan. Jag har en Intuos 3 som var flitigt använd fram till för ett par veckor sedan då jag la pennan på nått "smart" ställe...

Det finns en BlueTooth-variant av Graphire

1
Bevaka tråden