- iBjorn
- Medlem ●
- Gällivare
Det PC-iga med Tiger är att allt är PÅ som preset - typiskt Windows som man får börja med att slå AV krimskrams...det brukar ta en hel förmiddag. Att Dashboard och Spotlight är PÅ som preset - och att Spotlight inte sköter sig (ger sig på diskar som man markerat som oberörbara...om och om igen) - är uselt. Mycket uselt...rent av pinsamt och omacigt.
Jag har provat att repa indexen för spotlight nu, så vi får se om det börjar fungera.
Det som höll på att driva mig vansinnig, är att Spotlight inte hittar filer. Vet jag att jag har en fil med ex. "fulltext" i filnamnet, så är det inte säkert att jag får upp den i Spotlight-sökningen när jag söker på just det ordet, 8 gånger av 10 har jag fått leta uppe filer manuellt.
Vad gäller synkningen så var ju en av dom stora grejorna med Tigern att det skulle komma så fantastisk synkningsmöjlighet med ex .Mac, och det är väl därför jag blev irriterad när synkningen som alltid fungerade bra i 10.3 nu istället började krångla.
Sedan är väl mångas frustration av Tigern (inkl. mig själv) beroende på dom absurda minneskrav som ställs. Segheten i Dashbord, Safari är ofta beroende på minnesbrist, jag har bara 640Mb på min iBook G4. Om det är fel på användarna som är för snåla att köpa en massa minne, eller om 10.4 har absurda minneskrav pga taskig programmering låter jag vara osagt.
Jag har varit otroligt nöjd och lyrisk över både 10.2 och 10.3 och det var väl också därför som jag har varit irriterad på 10.4 eftersom jag förväntar mig att allt ska vara lika bra där...
Jag har nu iaf bestämt för att försöka "hacka" till mitt Tiger så det fungerar som det ska. Det som känns ovant är att man nu måste börja hacka för att stänga av saker, och inte som förr där man installerade saker för att få bra funktionalitet. Finns vissa likheter med Windows på den punkten...
Exposé är ju helt fantastiskt. Det kom förvisso inte med Tiger, men ändå helt fantastiskt. Jag förstår inte hur folk klarar sig utan det. Spotlight är, förutom allt arbete som skett under huven i 10.4 den bästa uppgraderingen hittills. Visst, det är lite slött, men det är ändå ljusår snabbare än andra söksystem jag har sett.
Dashboard däremot använder jag inte lika regelbundet. Det tar för mycket prestanda, om det skulle vara så att när jag aktiverade det så kom det upp direkt och var helt laddad skulle det vara en annan sak. Men så är det inte.
Grejen med Spotlight är inte att det är segt, det är tom riktigt djävla snabbt, utan att det tar så djävla mycket CPU att göra en sökning. De borde seriöst sänka prioriteten på den process som sköter sökningarna, så att inte allt annat skall behöva lida bara för att man vill hitta en fil utan att använda Findern.
Och vaför tar ni till extra program för att göra filnamnssökningar? Ni har ju "locate" i Terminalen!
Orkar inte läsa igenom hela denna tråden men citatet:
"Exposé, Spotlight och Dashboard är ju exempel på "creeping featuritis". Funktioner som få använder, med liten funktion och otroligt krävande för datorn. Ser bra ut att visa för Jobs, mindre användbart i verkligheten."
Vad bland det galnaste jag hört! Det är tre funktioner jag och troligen de flesta OSX 10.4 användare använder varje dag. Alla som söker i mail använder spotlight, exempelvis. Visa skrivbordet med exposé - fantastiskt grymt. Dashbord är perfekt för små-apps man ofta använder (miniträknare ex.).
Jag skulle säga man får ta sig tid att använda funktionerna för att inse dess styrkor. Exposé har gjort OSX väldigt mycket mer organsikt och det gillar vi!
10.4 är klart den bästa OS-relasen av något OS jag kört. Inte felfri, men bra.
Jag kan bara hålla med, exposé använder jag hela tiden, spotlight likaså, dashboard när man snabbt ska kolla väder, världstider, översätta något, tv,, tycker att det är super. Dock så tog det en tid innan jag lärde mig se det enkla och smidiga sättet i att använda dashboard.
Exposé och Spotlight är antagligen de funktioner som enskilt gett mig mest i OS X. Dashboard är också det en höjdare, tyvärr gör många widget-skapare så tung grafik i sina widgets att de tar mycket minne (kudos till iSlayer för sina minnessnåla widgets).
Vissa har råkat ut för en svåridentifierad bugg i Spotlight och tar varenda tillfälle i akt att spy galla över funktionen i en sådan takt att deras lever antagligen börjat ta allvarlig skada. Men för mig som sitter på flera hundra pdf-filer och vet-inte-hur-många andra dokument, musikfiler och e-brev så funkar Spotlight som en skänk från ovan.
10.4 var ett generellt sett bra lyft, att abstraktionslagret mot Mach-kärnan blev klar innebar att många programmerare kunde koncentrera sig på vettigare saker och stuff, Core image och Core data som exempel. Det har kommit massvis med häftiga program som dragit nytta av de teknologierna.
Det ligger dock lite i det som bollman skriver; att Mac OS X lider av featuritis. Det kommer fler och fler små funktioner till ett program eller operativsystem utan att hänsyn tas till den övergripande användbarheten. Men Spotlight, Exposé och Dashboard är knappast negativa resultat av denna "featurit".
Findern behöver dock ses över ganska ordentligt på kort sikt och i det långa loppet hela konceptet hur vi interagerar med våra datorer.
Jag måste hålla med både Mattias och Niklas att det har hänt en del riktigt stora saker under huven, som i mina ögon gör Tiger till den bästa versionen av alla.
Dashboard och Exposé stör mig inte (så fort jag ändrat kortkommandon) men tillför heller inget, för mig. Själv har jag alltid använt andra tekniker för fönsterhantering, och jag tycker fortfarande de är smidigare, men så länge det finns valfrihet är jag nöjd.
Spotlight är en fantastisk idé som med tiden säkert kommer att bli kanon, men som i dagsläget lider av ett antal brister, som kanske inte påverkar andra särskilt mycket men är otroligt begränsande för mig. Tyvärr plockade Apple bort den gamla sökfunktionen, vilket gör det svårt att jobba runt spotlightbristerna.
Spotlight, ja tack, det är ju helt enkelt en ersättare till Sherlock, svårt att vara utan.
Exposé är ganska snyggt, i teorin en bra idé, men jag använder det mycket sällan. Jag tror det är för att det trots allt är svårt att se vad som är vad, det blir grötigt.
Men Dashboard, så onödigt och dumt! Då är Linux lösning bättre, med fyra olika desktops där man har de små eller stora program som man vill på varje. Dashboard är en lösning som blev gammaldags när System 7 kom (hette DA Handler då). Den borde vila i frid! Att växla mellan ett läge med alla desk accessories (widgets), och ett annat med alla tillämpningar, det är fullkomligt galet. Eller har någon tänkt så långt att man kan få upp olika uppsättningar beroende på vilket program som är i förgrunden?
Exposé är ganska snyggt, i teorin en bra idé, men jag använder det mycket sällan. Jag tror det är för att det trots allt är svårt att se vad som är vad, det blir grötigt.
Jag använder det väldigt ofta, så det är ju en smaksak.
... Eller har någon tänkt så långt att man kan få upp olika uppsättningar beroende på vilket program som är i förgrunden?
Där är du något på spåret. Det kunde ju bli ett utmärkt plug-in-system för snart sagt alla applikationer. En knapptryckning, och man presenteras med en uppsättning paletter.
om man har expose kopplat till en knapp på musen (jag kör med rullhjulsklick) är det ett mycket smidigt sätt att flytta filer eller dra markeringar mellan fönster imo. copy-paste är ju såå 70-tal!
expose är kanske inte otroligt jättesmidigt om än bättre än fönsterlisten. helst skulle jag vilja ha 'fönsterparad' a la frontrow genom den gamla klassiska trollformlen kringa-tab.
viruella skrivbord är verkligen en bra ide, svårt att klara sig utan när man vant sig.
dashboard är väl kanske inte heller en monsterfeature, men stäng ner pluttarna då och glöm bort det helt om det inte passar...
Det jag skulle vilja se är "work spaces" Dvs möjligheten att skapa flera anpassade arbetsmiljöer som man enkelt kan växla mellan
Det jag skulle vilja se är "work spaces" Dvs möjligheten att skapa flera anpassade arbetsmiljöer som man enkelt kan växla mellan
Som de fyra i Linux (Gnome?)? Ja tack, det är praktiskt. En arbetsyta för webläsare, en för editering, en för debugging... eller hur man nu arbetar.
Fast det går att göra bättre, så att man kan beställa upp ett arbetsutrymme med en viss uppsättning program, som hör ihop. Ja, för den delen skulle man kunna tänka sig att även ett antal bestämda mappar vara öppna, mappar man typiskt vill komma åt när man håller på med en viss uppgift. Det kan ju inte vara någon större svårighet direkt. Och då vore det helt logiskt att även tillbehörsuppsättningen kan anpassas, för varför skulle de vara fasta för alla situationer?
Exposé har förändrat mitt sätt att arbeta - sitter jag med en burk utan detta på tex win eller äldre OS X så blir jag helt handikappad - tycker det är en riktigt bra funktion. Betydligt bättre än tex Kringla TAB eller liknande på Win.
Spotlight använder jag mer o mer även fast jag ibland tycker den suger, men jag tycker inte att den är en onödig funktion, och den kommer troligtvis/ förhoppningsvis bli kanon med Leopard.
Dashboard kan göras bättre, men stör mig inte på nått sätt.
Ställer mig i hyllningskören:
Spotlight: Använder ganska ofta, främst för att finna gamla mail och kontakter.
Exposé:: Bästa som hänt OS X sen Quicksilver. Med aktiva hör är det helt lysande; ta tag i en fil i findern, dra den till nedre vänstra hörnet, välj ett program bland fönstrena, droppa. Wonderful!
Dashboard: Används ganska ofta; kolla TV-tider, konvertera enheter, hålla koll på Remote Desktop, leta upp albumomslag till iTunes samt ta skärmbilder på smart sätt.
Tiger kasst? Pyttsan!
Jag måste dock motsätta de som tycker dashboard är gammal och omodernt. Jag tycker det är en fantastiskt smart lösning att i ett läge kunna få tillgång till flera "små verktyg och informationstjänster".
Visserligen kanske det är lite ologiskt, men ex. Konfabulator var mer snyggt än funktionellt. Det är alldrig bra med något man tillfälligt vill använda sitter "på" hela ens skrivbordsvärld.
Dashboard skulle kunna utvecklas med "floating widgets" eller "desktop widegets" där floating-stuket ligger ovanpå allt. Jag skulle tippa på att det är halvovanligt att man vill ha det, men kanske någon gillar sådan. Desktop-widgets skulle ständigt finnas frame på skrivbordet (exposé + detta skulle vara smart).
Den enda exposé feature jag använder är "show desktop" och den kan jag knappt leva utan. "Show desktop", nytt finder fönster, hitta en fil, cmd + tabb tillbaka till ett program och sedan droppa filen när den ska. Hur snabbt och smidigt som helst. Framför allt väldigt "öppen, levande och organiskt". Det gillar vi!
...Den enda exposé feature jag använder är "show desktop" och den kan jag knappt leva utan. "Show desktop", nytt finder fönster, hitta en fil, cmd + tabb tillbaka till ett program och sedan droppa filen när den ska. Hur snabbt och smidigt som helst. Framför allt väldigt "öppen, levande och organiskt". Det gillar vi!
Är det inte ännu smidigare att bara hålla nere Alt+Cmd och klicka på Finder-ikonen i dockan? Då döljs ju alla fönster och ett Finder-fönster visas.
Är det inte ännu smidigare att bara hålla nere Alt+Cmd och klicka på Finder-ikonen i dockan? Då döljs ju alla fönster och ett Finder-fönster visas.
Hur kommer du tillbaks till fönstrena du hade snabbt och smidigt? Ännu ett kortkommando kanske.
Kortkommandon är bra, men inte intuitivt. Om jag kan göra allt sådant bara med musen (och Exposé) så känns det 10 ggr enklare.
Upp i vänstra hörnet, väljer Finderfönstret, plockar en fil, upp i hörnet, väljer ett annat fönster, släpper. Och det utan att kolla upp kortkommandon deluxe i hjälpen
Hur kommer du tillbaks till fönstrena du hade snabbt och smidigt? Ännu ett kortkommando kanske.
Kortkommandon är bra, men inte intuitivt. Om jag kan göra allt sådant bara med musen (och Exposé) så känns det 10 ggr enklare.
Upp i vänstra hörnet, väljer Finderfönstret, plockar en fil, upp i hörnet, väljer ett annat fönster, släpper. Och det utan att kolla upp kortkommandon deluxe i hjälpen
Växlar till programmet är vad jag gör, precis lika smidigt som Exposé. Anledningen till att jag tipsade om det här är att det ÖPPNAR ett nytt finder-fönster samtidigt som man växlar till Finder, vilket Exposé inte gör = arbetsbesparande.
Men vaddå, alla blir lyckliga på sin façon, det passar mig, om du föredrar Exposé så är det säkert det bästa för dig.
Men det jag ville veta är hur man kommer tillbaka till de fönstrer man hade öppna? Finns det kortkommando för det? Bara en fråga, ingen kritik mot ditt arbetssätt
Och Exposé (eller snarare systemet...) kan öppna ett Finder-fönster, bara hålla filen över hårddiskikonen ett litet tag
...Och Exposé (eller snarare systemet...) kan öppna ett Finder-fönster, bara hålla filen över hårddiskikonen ett litet tag
Ja men det hjälper väl inte om man vill öppna en viss fil som ska användas i det program man kom ifrån ? (vilket var hur jag uppfattade Eriks inlägg)