Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD regioner - Ett hån mot filmälskare?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nåja. Början är okej.. men slutet.. Det hör inte hemma här direkt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kinslayer:
Varning, politiskt inlägg!!1 ; )

Handlar inte EU och "the common market" om att öka konkurrensen inom Unionen? Varför har då de "konfederala" myndigheterna beslutat att paralellimport är olagligt. Hur kan företag överhuvudtag kunna lobba bort konkurrens på sin marknad?

Min åsikt är att inget företag skall få kontrollera distributionen av sina produkter. När det handlar om imateriella varor som tillexempel film och musik så har producenterna redan ett monopol på produkterna. Monopol = dyra varor. Om man då har monopol på distributionen också så resulterar detta i den enkla ekvationen: monopol + monopol = ännu dyrare varor.

Kapitalism är ett utmärkt sätt att få fram välstånd och lycka i världen, men kapitalism utan konkurrens skiljer sig inte särskilt mycket ifrån kommunism. I det senare fallet så är det staten som jävlas med människorna i det tidigare så är det företaget (observera singularis) som jävlas med en.

Samhället borde vara uppbyggt av en stat som tillhandahåller: polis, räddningstjänst, grundläggande sjukvård, existensminimumsgaranti samt en mycket stark konkurrensmyndighet. Resten kan företag få sköta så länge de sköter sig inför konkurrensverket.

Slutligen: Den som jävlas med min frihet är min fiende!

Läste du mitt inlägg 25 cm högre upp? Jag kanske har fel, och blir gärna upplyst om det i så fall. Men, det känns konstigt om jag bara blir helt ignorerad för att så många hellre vill att det skall vara nån "myndighet" som hindrar oss från att köpa Region-1 skivor på DVD.

Rätta mig om jag har fel:
1) Vi som konsumenter får köpa Region-1 skivor precis bäst vi vill.
2) Staten och EU struntar fullständigt i regionskodningar.
3) Du eller jag kan göra en film imorgon och sälja den över hela världen som en regionsfri DVD.

Grundproblemet är att det är dom som äger rättighetern till filmerna som vill ha begränsningar, och implementera dom. Jag är absolut ingen vän av regionskodning.

• Oregistrerad
  • 2002-07-05 12:18

Ja inte bara det, tänk att på vissa reg2-filmer så är det tvingad text! Hur idiotiskt är inte det, man kan alltså inte välja bort den svenska (nordiska) texten och få ut bilden på WS för att en strimma text ligger och stör in i bilden. Och bara en sån sak att de svensk-distribuerade filmerna är i Pan&Scan. Vill fan inte betala fullpris för nästan bara halva filmen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Rätta mig om jag har fel:
1) Vi som konsumenter får köpa Region-1 skivor precis bäst vi vill.
2) Staten och EU struntar fullständigt i regionskodningar.
3) Du eller jag kan göra en film imorgon och sälja den över hela världen som en regionsfri DVD.

Grundproblemet är att det är dom som äger rättighetern till filmerna som vill ha begränsningar, och implementera dom. Jag är absolut ingen vän av regionskodning.

Du har i grund och botten rätt, så som jag har uppfattat det så finns det inga direktiv eller andra lagar som förhindrar folk att köpa Reg. 1 skivor. Däremot så fastställde EG-domstolen för ca 1 år sedan att försäljning av parallellimporterade varor inte skulle vara tillåten. Ett hårt slag mot konsumenterna... detta resulterar i att Reg. 1 DVD filmer (de som finns i reg 2 varianter) ej får säljas eftersom de redan importeras av annan. Domstolens beslut påverkar även andra varor som tillexempel Levis´ jeans.

I grund och botten är sådan lagstiftning framlobbad av stora bolag för att de skall kunna ha kontroll på vart varorna säljs och på så vis anpassa priserna lite mer efter omgivningen. Varför nu inte DVD-priserna då är högre i USA där man har en högre lön än inom EU är en bra fråga, vilket även konkurrenskommisionär Monti har ställt sig. Se på tex Estland, där kostar en laglig CD-skiva ca 120 SEK. Folk där tjänar också mycket mindre än i Sverige, här kostar samma skiva 180 SEK, enda skillnaden är den Estniska skivans tryck "Not for sale within the EU". Skivorna borde ju rimligtvis ha samma produktionspris, och jag tvivlar på att momsen kan stå för allt... ; )

Ursäkta slutet av det förra inlägget (lite ot), har spenderat för mycket tid på slashdot tror jag. ; )

[ 05 Juli 2002, 20:48: Meddelandet ändrat av: Kinslayer ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kinslayer:
Du har i grund och botten rätt, så som jag har uppfattat det så finns det inga direktiv eller andra lagar som förhindrar folk att köpa Reg. 1 skivor. Däremot så fastställde EG-domstolen för ca 1 år sedan att försäljning av parallellimporterade varor inte skulle vara tillåten. Ett hårt slag mot konsumenterna... detta resulterar i att Reg. 1 DVD filmer (de som finns i reg 2 varianter) ej får säljas eftersom de redan importeras av annan. Domstolens beslut påverkar även andra varor som tillexempel Levis´ jeans.

I grund och botten är sådan lagstiftning framlobbad av stora bolag för att de skall kunna ha kontroll på vart varorna säljs och på så vis anpassa priserna lite mer efter omgivningen. Varför nu inte DVD-priserna då är högre i USA där man har en högre lön än inom EU är en bra fråga, vilket även konkurrenskommisionär Monti har ställt sig. Se på tex Estland, där kostar en laglig CD-skiva ca 120 SEK. Folk där tjänar också mycket mindre än i Sverige, här kostar samma skiva 180 SEK, enda skillnaden är den Estniska skivans tryck "Not for sale within the EU". Skivorna borde ju rimligtvis ha samma produktionspris, och jag tvivlar på att momsen kan stå för allt... ; )

Ursäkta slutet av det förra inlägget (lite ot), har spenderat för mycket tid på slashdot tror jag. ; )

Jag ser inget fel, per se, med att samma vara kostar olika mycket på olika marknader. I en väl fungerande marknadsekonomi sätter utbud och efterfrågan priset på varor och tjänster. En bostadsrätt i Stockholms innerstad kostar antagligen enormt mycket mer motsvarande lägenhet i Estland, tex. Det som är synd (och olagligt på dom flesta håll) är om en marknad inte fungerar väl på grund av att det finns monopol eller karteller. Jag vet inte om DVD-marknaden/filmindustrin lider av karteller eller monopol. Kanske, kanske inte. Men, jag tycker du gör ett felaktigt antagande när du räknar endast produktionskostnaden + momsen till något förväntat universalpris som skall fungera på alla marknader. På en fri marknad får handlarna sätta vilka pris som helst, och vi konsumenter kan förstås ge tusan i handla DVD-filmer om vi tycker det är för dyrt.

Du skriver att parallellimport är förbjuden. Och, ja du har rätt i det, men jag tycker att du kan få det att låta som mera hemskt än vad det är. För, prallellimport är endast förbjuden om den som producerar varan vill att den skall vara förbjuden. Det är alltså ett skydd för den som äger rättigheten till varan. Det är alltså inte ett hinder som en elak tredje person har satt upp mellan en välvillig producent och en suktande konsument. Det är producentens uttalade vilja att endast en distributör skall sälja filmerna på en lokal marknad. Du får inte distribuera filmer utan rättighetshavarens tillsånd, och detta erkänner EU. Jag tycker inte det är konstigare än att erkänna upphovsrätt, ungefär.

Regionskodning är inte något bra för kunder enligt min mening, men det finns där för att massa människor som äger kreativt material vill ha det så. Istället för att lagstifta bort deras upphovsrättsliga rättigheter att sälja halvsunkiga produkter skall vi använda vår konsumentmakt. Köp inte Region-2-filmer om dom inte håller samma kvalitet, realeasdatum och extragodis som sina Region-1-bröder. Rösta med plånboken, och låten inte staten reglera marknaden på annat sätt än att förhindra monopol.

[ 06 Juli 2002, 00:33: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Ja inte bara det, tänk att på vissa reg2-filmer så är det tvingad text! Hur idiotiskt är inte det, man kan alltså inte välja bort den svenska (nordiska) texten och få ut bilden på WS för att en strimma text ligger och stör in i bilden.

Ovanstående gäller ju dock för bara ett mycket litet antal av alla de reg2 DVD-titlar som släppts i Sverige. Senaste året har jag inte hört talas om tvångstextning på några nya reg2 releaser, men visst är det irriterande nog att det finns på enstaka äldre filmer.
Har jag fått fel för mig om detta så rätta mig gärna

Och bara en sån sak att de svensk-distribuerade filmerna är i Pan&Scan. Vill fan inte betala fullpris för nästan bara halva filmen!

Samma sak här. Bara ett fåtal reg2 DVD-titlar som släppts i Sverige är "Pan&Scan only" där motsvarande Reg1 release är i widescreen.

• Oregistrerad
  • 2002-07-06 12:30

Men herre gud, kan inte folk ta och fatta.

DET ÄR INTE PARALLELLIMPORT!

DET ÄR INTE SAMMA PRODUKT!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mr_oop:
Men herre gud, kan inte folk ta och fatta.

DET ÄR INTE PARALLELLIMPORT!

DET ÄR INTE SAMMA PRODUKT!

Oj vad du tar i.

Jag tror du missar poängen, och du har dessutom fel, enligt min tolkning.

Poängen är att det är dom som äger rättigheterna som kan vägra att sälja till dig. Det är DERAS tolkning av "samma produkt" som är det intressanta, inte DIN definition.

Jag citerar från lägesrapporten "Piratkopiering" från några branschroganisationer. Det hade förstås varit bättre att hitta lagtexterna, men om nån kan gräva upp en mera trovärdig/påläst källa är jag bara tacksam.

3.2.6 Parallellimport - lagligt eller olagligt?
Det är inte tillåtet att sälja parallellimporterad film (oavsett VHS, DVD etc.) i EES-området om exemplaret av filmen ifråga först satts på marknaden i ett land utanför EES-området11. För att försäljningen av importerade videofilmer skall vara tillåten krävs tillstånd från rättighetsinnehavaren. Då de aktuella rättighetsinnehavarna, i första hand medlemsbolagen i SVF, inte gett tillstånd till det är så den övervägande delen av försäljningen av Region 1-film olovlig i Sverige. Region 1-filmer är enbart ämnade för den nordamerikanska marknaden vilket framgår av bl. a. DVD-fodralen.12 Man kan därför ifrågasätta om inte de som exporterar Region 1 –DVD ut från den amerikanska marknaden begår åtminstone ett avtalsbrott med sina leverantörer då de säljer DVD vidare till länder utanför Region 1-

11 EU-domstolens praxis ligger tillgrund för regeln. I det nya copyrightdirektivet finns regeln uttalad.
12 Om den aktuella filmen helt skulle sakna svensk rättighetshavare på upphovsrättsidan eller varumärkessidan, är importen troligen inte att betrakta som

Jag tror att du mr_oop blandar ihop hur du önskar att det vore, med hur det juridisk faktiskt är.

Källa http://www.antipiratbyran.com/filarkiv/rapport_antipiracy.pdf

• Oregistrerad
  • 2002-07-08 00:22

Möjligt att jag har fel. Enligt den lagtext jag läst om parallell-import så tolkade jag den som att det rörde sig om samma produkt. Det vill säga t ex en identisk bok, tröja, skiva, DVD eller någon annan produkt.

När det rör sig om produkter som uppenbarligen inte är likadana så tolkar jag inte det som parallell-import - och jag tycker det är oerhört märkligt att någon gör det. Skulle gärna vilja höra hur dom resonerar. Det kan ju inte hålla i nån seriös domstol att det skulle vara samma produkt. Det är väl DET som är intressant, inte vad rättighetsinnehavarna tycker och tänker (får man hoppas).

Att man i Europa har hittat på att Region 1-DVD:er enbart är avsedda för nordamerikanska marknaden är ju så dumt så man inte tror det är sant.
Ska tänka på det nästa gång jag köper en bok i Sverige som varken är tryckt här eller är skriven på svenska. Oj, tänk om den här boken inte är avsedd för mig som inte bor i ett engelsktalande land. Jag kanske begår ett brott genom att köpa och läsa den? För det framgår ju tydligt på omslaget att den inte är avsedd för mig som svensk.

När jag beställer från USA så betalar jag snällt tullavgift för försändelsen. Då tror man ju att det är helt laglig import. Är det inte det?

Förstår inte vad det är för lag jag som konsument bryter mot som köper och ser på Region 1-film. Det kan ju inte vara nån copyright-lag, för jag kopierar ju inte filmen. Jag betalar ju för den och ser på den.

Kan nån förklara vad antipiratbyrån har med det här att göra?

Nu har jag inte "standard" DVD-spelare i min Mac, men VLC fungerar bra med andra regioner än 2. Men jag tittar sällan på DVD vid datorn, soffan är så mycket bekvämare.

Att man i Europa har hittat på att Region 1-DVD:er enbart är avsedda för nordamerikanska marknaden är ju så dumt så man inte tror det är sant.

Det är inget man har hittat på i Europa. Det är dom som äger rättigheterna till filmerna som vill ha det så.

Ska tänka på det nästa gång jag köper en bok i Sverige som varken är tryckt här eller är skriven på svenska. Oj, tänk om den här boken inte är avsedd för mig som inte bor i ett engelsktalande land. Jag kanske begår ett brott genom att köpa och läsa den? För det framgår ju tydligt på omslaget att den inte är avsedd för mig som svensk.

Din liknelse haltar. Jag känner inte till något fall då en förläggare vill stoppa försäljning av vissa bokutgåvor på vissa marknader. Med en dåres envishet så påpekar jag att vi har regionskoder för att dom som äger rättigheterna till filmerna vill ha det så. Det är pudelns kärna.

När jag beställer från USA så betalar jag snällt tullavgift för försändelsen. Då tror man ju att det är helt laglig import. Är det inte det?

Ditt köp är helt lagligt.

Förstår inte vad det är för lag jag som konsument bryter mot som köper och ser på Region 1-film. Det kan ju inte vara nån copyright-lag, för jag kopierar ju inte filmen. Jag betalar ju för den och ser på den.

Du bryter inte mot någon lag. Kanske har den som sålde filmen till dig brutit mot ett avtal som han har slutit med rättighetsinnehavaren till filmen, men det är inte ditt problem.

Kan nån förklara vad antipiratbyrån har med det här att göra?

Det var den källa som jag hittade när jag googlade på info om det här ämnet. Kan du snoka rätt på bättre/trovärdigare källor så är vi nog bara tacksamma. Jag läste lite i den PDF jag länkade till, och jag tyckte att den höll ganska god kvalitet.

Jag var förbi SF-bokhandeln i Gamla Stan idag. Där såldes en DVD med Ghost World, (Region 2 såvitt jag kunde avgöra - jag brukar inte köpa film).
Det alltså samtidigt som den går upp på bio.

Man ser ju ett dilemma för både filmbolag och biografer, de vill förstås att så många som möjligt ser den på bio och sen helst också köper DVD´n.

Om amerikanska filmer gick upp på svenska biografer samtidigt som i USA vore det ju aldrig ett problem, kanske skulle regionkodning inte finnas. Men de amerikanska filmbolagen äger inte svenska biografer, SF och Sandrews måste förhandla för filmerna innan man kan göra plats på repertoaren, göra reklamkampanjer osv.

Om vi vill ha svenska biografer får vi nog leva med regionkodning. Tyvärr.

- -

Det är en sak jag inte kan förstå med regionkodning. Varför hela friden finns det överhuvudtaget regionfria DVD-spelare?

Skapades ursprungligen av: HelloOpenWorld:
Jag var förbi SF-bokhandeln i Gamla Stan idag. Där såldes en DVD med Ghost World, (Region 2 såvitt jag kunde avgöra - jag brukar inte köpa film).
Det alltså samtidigt som den går upp på bio.

Det är säkerligen UK Reg2 utgåvan som du såg säljas. Ghost World kom ju mycket sent upp på bio här i Sverige, jämfört med England och USA.
SE Reg2 utgåvan med svenska undertexter lär de hålla på tills den slutat visas på bio här.

Det är en sak jag inte kan förstå med regionkodning. Varför hela friden finns det överhuvudtaget regionfria DVD-spelare?

För att kunna se DVD-filmer från samtliga regioner såklart

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-13 08:46
Citat:

quote: Det är en sak jag inte kan förstå med regionkodning. Varför hela friden finns det överhuvudtaget regionfria DVD-spelare?

Egentligen är alla DVD-spelare regionsfria i grunden, sedan har tillverkarna blivit ålagda att förse spelarna med spärr för regionskodning vilket är ett krav för att dom ska få säljas.

Denna spärr löser man antingen genom en hårdvaruspärr som måste tas bort för att DVD-spelaren åter ska bli regionsfri eller en mjukvaruspärr som kan tas bort medelst lite programmering. Det sistnämnda tror jag är vanligast. Det märkliga är att du kan sälja en DVD-spelare i form av en datautrustning och då gäller inte kravet längre. Dock börjar väl även dessa enheter ha skydd i sig också, vad jag förstår.

Aah, förstås! Att jag inte tänkte på det!

Citat:

quote:
För att kunna se DVD-filmer från samtliga regioner såklart

Men allvarligt, regionfria spelare upphäver ju allting. Det är ju ingen mening med regioner då. Hur kan det tillåtas att man säljer dem?

Jag är inte så säker på att jag är helt och hållet emot regioner.
Å ena sidan vill jag kunna få tag på all film, å andra sidan är det ju trevligt med biofilm. Skulle filmerna komma samtidigt på DVD och bio skulle många inte gå upp på biografer tror jag.
Äh jag vet inte förresten.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-13 15:19
Citat:

quote: Men allvarligt, regionfria spelare upphäver ju allting. Det är ju ingen mening med regioner då. Hur kan det tillåtas att man säljer dem?

Nej, DVD-spelare får inte säljas som regionsfria. Sen att en del bryter mot det är en annan sak. Eftersom spärren är "konstgjord" från början så ser tillverkaren till att det är lätt att ta bort. men dom får inte säljas så. Att sedan handlaren ta bort spärren efter du köpt den är en annan sak...

Tillverkarna vet nog att dom inte skulle sälja DVD-spelare som var helt omöjliga att göra regionsfria.

Personligen tycker jag hela systemet suger kraftfullt. Om dom vill hålla på vissa filmer poå DVD så kan dom väl göra det, endast en bråkdel är så intresserade att dom beställer en film från USA bara för att den släpps där lite tidigare. Löjligt att ha ett system för regionskodning för det.

Om jag fick bestämma så skulle regionerna ryka all världens väg omedel bums. BASTA!

Bevaka tråden