Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från PPT till mov.???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-01 17:24

Hej,

Har en Power Point Presentation som jag skulle vilja få ut som en mov.

En "klassisk" PPT presetation med flygande texter å wipar osv.. Gjord på en PC

Öppnas i PowerPoint 2001 på en Mac G4 0S 9.1

Har lyckats att spara som PowerPoint movie. Men den blir bara i tusen färger och wiparna ser annorlunda ut. Samt att de flygande texterna flyger inte utan är redan på plats om ni förstår vad jag menar.

Make movie under file verkar inte fungera, "it may be locked or in use"

Vad gör jag för fel? Finns det någon som vet?

Hmm till att börja med är jag osäker om det verkligen går att få med sig sina flygande texter i en QuickTime-film. Däremot omvandlas dina övergångar till QuickTime Effects, som alltså är ett eget track som renderas live när filmen spelas upp. Därav olika prestanda på olika datorer samt beroende av upplösning.

Sedan till det intressanta. Om du sparar din presentation i Powerpoint 2001/X så får du ju ju i export-dialogen bestämma hur många pixlar stor och lite mer (som jag glömt och inte kan kolla på min jobb-PC!). I alla fall blir resultatet en film med bitmappad grafik som bara ser bra ut om den spelas upp i "normal" storlek i QT Player.

QuickTime stöder dock vektorformat - QuickTime Vectors i QTIF. Hur får man till det? Jo, man sparar sin presentation som numrerad PICT så blir det vektorer. Sedan öppnar man den i QT Player "Öppna Bildsekvens" och markerar den första filen. Vips så blir det en film som man sedan sparar som "Self-contained". DÅ blir det fint oavsett storlek. Scannade bilder kan dock såklart bli konstiga men all text och grafik blir bra.

Så kan man köra sin presentation i QT Player istället, vilket alltid får någon att fundera...

Vet inte vad det är för fel.. Men effektfrågan beror på att QT använder sina egna inbyggda effekter för Powerpoint pres. Plus att du aldrig kan få exakt likadant i MOV filen som i PowerPoint presen.

[ 01 Juli 2002, 22:41: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alexandra:
QuickTime stöder dock vektorformat - QuickTime Vectors i QTIF.
.

Du glömde Flash 4 också Som man kan använda i Quicktime.. Och QT6 Flash 5..

• Medlem
  • 2002-07-02 10:55

Hmmm, jag förstår inte riktigt PowerPoint jag menar om jag vill göra en export/save av själva "showen" så måste jag väl kunna göra det utan att den ska ta hänsyn till vad QT kan gör eller inte, eller?

Film som film! tycker man ju.

Hur som helst så borde jag kunna spela upp den i rätt format ut via mitt Targa kort för inspelning på Digi. Men jag hittar inte någon inställning för detta i PowerPoint, någon som vet?

Men, om du exportar som film blir det ju via Quicktime...

1
Bevaka tråden