- fruktsallad
- Medlem ●
- Lund
- 2006-07-08 17:57
Puh!
Nu har jag ägnat i princip hela dagen åt att ta ut minnen, stoppa in minnen, starta om, stänga av, zappa minnen, ominstallera och felsöka.
Men jag vet ändå inte riktigt var det stora problemet ligger. Antingen är det fel på mina tredjepartsminnen, eller så är det helt enkelt vajsing på min MB.
Orkar ni inte läsa allt (;)), så skulle jag ändå uppskatta om ni kunde kolla följande:
Kan ni spela ett helt parti Big Bang Chess med bibehållen grafikhastighet? Prova att använda de mer detaljerade schackpjäserna och dra runt en av dem lite innan ni börjar spela. Sen i slutet av partiet, går det lika snabbt och bra att dra runt dem eller har där blivit en liten fördröjning!?
Klurigheterna här relaterar antagligen till det som beskrivs här:
http://www.99mac.se/ibook-macbook/100245-macbooken-ploetsligt-mysteriskt-langsam.html
och här:
http://www.99mac.se/ibook-macbook/99899-min-macbook-aer-seg-och-aer-usel-pa-att-goera-flera-saker-samtidigt.html...
...men eftersom det här är rätt mycket mer specifikt valde jag att skapa en ny tråd. Problemet är att när jag har mina 2x1GB installerade så räcker det att jag startar datorn och öppnar enbart Big Bang Chess för att det ska bli kris i bygget. Först funkar allt fint, men efter nånstans mellan 5 och 20 drag så hackar musiken till och plötsligt blir grafiken fruuuuuuktansvärt långsam. När det här tillståndet satt in så är det inte bara schackspelet som påverkas; att lyfta o dra pjäserna ger enorma fördröjningar, men även om jag avslutar spelet så går det sjukt långsamt och hackigt att t.ex. scrolla på webbsidor och ta fram Exposé o Dashboard. Ibland går det hela bort om jag låter den stå några minuter, men oftast krävs det att jag stänger av hela datorn och t.o.m. tar ut batteriet.
Det är nog värt att nämna att det inte bara är schackspelet som gör datorn så här, utan även att kolla på HD-trailers gör tricket. Ta t.ex. 1080p-trailern här: http://www.apple.com/trailers/paramount/wtc/hd/
Första 15-20 sekunderna, ja ibland ända upp till över minuten av den rullar på superbra och utan lagg, men sen, pang! så händer samma sak med grafikfördröjningen.
Nåväl, så långt kan det väl bero på dåliga minnen? Sagt och gjort slänger jag ut mina TwinMOS (667MHz, CL5) och stoppar tillbaka originalminnena på 2x256MB. Kör igång schackspelet och testar att dra i pjäserna innan jag börjar spela - de hänger med muspekaren jättebra, ingen fördröjning där. Sen efter några drags spelande så hackar musiken till och plötsligt har jag c:a en sekunds fördröjning när jag drar runt pjäserna. Mycket snabbare än med TwinMOS-minnena, men nånting har definitivt hänt. Exposé, Dashboard och övrig grafik påverkas inte nämnvärt med dessa minnena, men all grafik i spelet är långsammare, och HD-uppspelningarna ger tydligt mycket lägre FPS än innan. Detta händer också efter typ en minuts HD-uppspelning.
Beror det på virtuellt minne här då? Näe, samma sak händer oavsett om jag använder 2x256MB, 2x1GB, 1x1GB eller 1x256MB + 1x1GB. Varken CPU-, minnesanvändningen eller hårddiskaktiviteten är särskilt ansträngda förutom vid 2x256MB då bara typ 30MB e kvar när den börjar hacka. Men VM borde väl hur som helst inte påverka grafiken, eller hur?
När jag installerade om OSX med 2x1GB hackade de spinnande kuberna direkt efter installationen. Lovely.
Vad ska jag göra? Skicka tillbaka MB:n? Försöka skicka tillbaka minnena? (De köptes i april och har tills förra veckan använts problemfritt i en Dell E1505). Hjälp!
I förtvivlan,
Fruktsallad