Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket bildvisningsprogram?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-10-29 18:42

Vilket ska man ha? Vilket är bra/bäst av dessa?
iView media pro
Qpict
xsee
(iPhoto)
Eller något annat..

Har en Canon 10D där medföljande program är:
File Viewer Utility och Image Browser. Är dessa acceptabla?

Jag fotar mycket i RAW-format. Vill att programmet kan hantera stora o många bilder. Vara lättöverskådligt snabbt och potent. Skall köras i en 1Gig:s Pb 1 Gig Ram.

Snälla kom med tips.
Per

Photoshop CS och dess förbättrade filläsare bara?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 19:44

Canons File Viewer Utility och Image Browser är inget vidare i alla fall. iView MediaPro ska vara bra, även om jag inte har testat det själv.

Senast redigerat 2003-10-29 22:15
  • Medlem
  • 2003-10-29 21:40

iView MediaPro funkar bättre för mig än iPhoto.

Vill man bara titta på bilderna duger väl iphoto. Ska man efterarbeta dem så är photoshop bra. Eller?

QPict är strålande, har allt och lite till, laddar snabbt ned kameran bilder.

• Medlem
  • 2003-10-29 22:44

iView media pro i osx och FotoStation i os9 (tror jag som inte är fotograf)

Ursprungligen av Baron:

iView media pro i osx och FotoStation i os9 (tror jag som inte är fotograf)

Ja och har man en nyare Mac tvingas man köra i Fotostation i Classic.
Jag har därför sneglat åt Shoebox. Varför nämns detta inte? Är det inte bra? Skulle dess IPTC (tror jag det heter) kunna exporteras till ett framtida stabilare OSX-Fotostation?

Varför skriver alla iView? Vad är så speciellt med det?
Det klagas ofta i detta forum över brist på källhänvisning. Det samma gäller allt för ofta folks rekommendationer... Varför är det bra förutom att du har det installerat?

Tack, kalle.
Edit:
Det sista "Du" är den som skrivit bu eller bä utan att motivera. Inte tvunget i denna tråd!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 00:49

Försökte peta in 10 kbilder i QPict men då blev det badboll länge..
Tycker att iView Media Pro funkar bättre.

Båda finns i demo version så det är bara att ladda ner och testa!

Gillar iPhoto men den blir rysligt seg med många bilder så snart måste jag byta, antar att det blir iView då.

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-10-30 02:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av kuspen
Vilket ska man ha? Vilket är bra/bäst av dessa?
iView media pro
Qpict
xsee
(iPhoto)
Eller något annat..

Har en Canon 10D där medföljande program är:
File Viewer Utility och Image Browser. Är dessa acceptabla?

Jag fotar mycket i RAW-format. Vill att programmet kan hantera stora o många bilder. Vara lättöverskådligt snabbt och potent. Skall köras i en 1Gig:s Pb 1 Gig Ram.

Snälla kom med tips.
Per

Skall du bara snabbt och lätt titta på bilder? Prova då programmet ViewIt sök på Versiontracker

Fantastiskt litet program!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 12:28

ViewIt: så snabbt - importerade 4000 bilder på några sekunder! Tyvärr saknar det keywords och större "tummar" (eller så har jag testat för lite).

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-10-30 12:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av eric
ViewIt: så snabbt - importerade 4000 bilder på några sekunder! Tyvärr saknar det keywords och större "tummar" (eller så har jag testat för lite).

Visst är det fett! Han som skapat pogramet han tar gärna emot önskemål på förbättringar. Jag regga ViewIt Direkt!

Man kan välja bla. katalog djup hur långt ner den skall leta efter bilder. Jag drog bara ViewIt Ikonen till Dockan och där släpper jag bara en katalog med tex. mina digitala fotografier får en bra och snabb överblick.

Backup på bilder

Jag har nyss köpt en digitalkamera och tagit en massa bilder som jag lagt in på datorn med det medföljande programmet ImageBrowser. Nu undrar jag hur jag gör för att spara bilderna på DVD utan att kommentarerna jag skrivit försvinner. Går det därefter att öppna bildfilerna i ett annat bildvisningsprogram och läsa kommentarerna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-13 13:29

Testa ViewIt! Ett av de bästa bildvisningsprogrammen för OS X tycker jag. Pris: 20 dollar (144 kr).

1
Bevaka tråden