Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac to PC

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför ska vi lära Carlos att göras hemsidor?
Det finns ju program som gör hela jobbet.

Droppa hela klabbet in i programmet iView media Pro t ex.

Gå till HTML-export

Hela webbsjten skapas automatiskt

Bränn på CD

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 22:53

Visst, jättebra. Känner inte till det programmet.

Finns att hämta här!

[ 20 September 2002, 22:57: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Man kan inte göra en Director projektor som från en Mac som fungerar i PC.

- Skjut mig om jag har fel! Ställde denna fråga för någon vecka sedan till en av världens absolut bästa Director-användare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Visst, jättebra. Känner inte till det programmet.

Finns att hämta här!

Då fick du lite att göra i helgen Mondo!
Skulle fan inte klara att hålla samma tempo på jobbet utan det här guldprogrammet. Ta en seriös titt för sjuttsingen.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-21 10:06

OT som fan, men nu vill jag ha ett slut på det här!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Holmqvist:
Visst kan man skapa Director Projectors i Mac som funkar i PC! Men en och samma Projector funkar inte i både Mac och PC - man får kompilera en för varje plattform. Om inte det är crossplatform nog så finns det möjligheter att göra Java-projectors,

Har inte kört Director sen jag slutade plugget, men de har väl inte ändrat på detta sen dess?

Man kan skapa en .dir-fil som funkar på båda plattformarna, men ska man ha en projektor kan man inte göra en såda x-plattform.

Varför?
Därför att en projektor är ett program. Director stödjer bara kompilator för den plattform man sitter på.

Hur gör man då?
Man tar över hela projektet till den plattform man ska skapa projektorn till och öppnar .dir-filen där och sen kompilerar man den.

Som bekant kan man inte starta en .exe-fil på macen, och man kan inte köra ett mac-program på pc.
Eller har något nytt hemligt projekt förts för att göra alla mac-program pc-kompatibla och vise versa som jag inte hört talas om?!?

Ni som hävdar annorlunda kan väl ta och prova och sen säga hur det gick.

När jag jobbade med Director för några år sedan så gjorde vi på följande ganska enkla sätt för att enkelt kunna bränna skivor med Director-projekt som skulle fungera på Mac och PC utan att behöver strula en massa.

På PC-plattformen så gjorde vi en EXE-fil med ett enda steg: "Öppna PROJEKT.DIR".

På Mac-plattformen så gjorde vi samma sak.

När vi brände en skiva lade vi med dessa två programvaror på varsin partition (Mac respektive PC) tillsammans med hela projektet.

Det gjorde att vi slapp öppna projektet på PC.

Fungerade fint.

/Ola

Just ja, tack TAZ_1999! Så var det man gjorde. Man skapade en Stub-projector. Finns nog att ladda hem såna på nätet...

Men visst... Director kanske inte är det första man tänker på om man bara skall visa bild och film crossplatform för privat bruk. Det är ett avancerat och dyrt program, men Macromedia brukar ju lägga ut 30 dagars trial-versioner av sina program. Flash är ju ett alternativ också

Html är nog det enklaste alternativet efter att bara lägga bilderna och filmerna på CD-skivan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-21 14:04
Citat:

quote: Html är nog det enklaste alternativet efter att bara lägga bilderna och filmerna på CD-skivan.

Det tror jag också. Man bör tänka på några saker:

1) Att Carlos kanske inte har tid eller lust att lägga ner tre veckor på att lära sig Director eller något annat mer avancerat program. Han är nog mer intresserad av att kunna visa bilderna för familjen sina vänner på andra sidan den stora pölen.

2) Att mottagarnas datorer kan vara rätt gamla och klena.

3) Att mottagarna inte ska behöva installera en massa program. Nästan alla datorer har webbläsare dock.

4) Att användarna kanske inte är vana vid att använda en massa exotiska program och kanske inte har lust att lära sig. De flesta kan emellertid använda en webbläsare numera...

Alltså är valet enkelt. Enklaste tänkbara HTML på enklaste sätt.

[ 21 September 2002, 14:06: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Bevaka tråden