Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stendöd AirPort Express

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 10:27

Jag ger upp. Jag tar bort min titel som återförsäljare så jag slipper censurera mig själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-03 11:17

Hmm, så enkelt är det ju inte. Varan kan vara skadad tex genom en strömspik.. Detta är ju inget som syns utanpå, men det är heller inget tillverkningsfel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-04 00:18

Ägnade du dig just åt att besvara mikotekniko:s fråga eller spekulerar du fritt på egen hand? För jag har svårt att tro att "strömspik" har något med ARN:s definition att göra. Eller du kan utläsa något som inte jag förstår.

Då är det väl bättre att vi diskuterar de verkliga möjligheterna för en konsument att tillvarata sin rätt. (ja, en spänningsspik syns inte utanpå och är kanske inget tillverkningsfel)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-04 09:10

Jag försöker få dig att förstå att en produkt utan synlig skada inte automatiskt betyder att det är ett tillverkningsfel om den går sönder....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-04 10:12

Jag förstår det något så oerhört.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-04 10:28

Finfint

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-08 10:11

Jag måste verkligen lägga band på mig i fortsättningen, men jag skickade en fråga till Vattenfall om spänningsspikar var farliga för hemelektronik.

Citat:

Det är relativt ovanligt att farliga spänningsspikar (så kallade transienter) kommer från elnätet in till fastigheterna i stadsmiljö. Ett exempel på transienter som kan komma utifrån i stadsmiljö är när omkopplingar görs i elnätet, men beroende på att stadsnät elektriskt sett är starka nät blir detra oftast inte märkbart.

Däremot kan störningar uppstå inom själva fastigheterna, beroende på olika anslutna apparater i huset. Exempelvis kan en tung motorstart ge störningar, eller inkoppling av exempelvis kompressorer eller svetsar.

Det kanske hjälper någon om Apple gnäller om just spänningsspikar.

Apples tolkning av KKL

"Jag ber om ursäkt för det försenade svaret, jag har varit på semester.

Vad gäller din reklamation så måste vi be dig kontakta en ingenjör eller ingenjörsfirma med kompetens inom elektronik på komponentnivå. De kan öppna din Airport basstation och bedöma om den har ett tillverkningsfel eller ej. Kostnaden för undersökningen får du själv stå för då det under konsumentlagstiftningen åligger kunden att bevisa tillverkningsfel efter de 6 första månaderna av produktens livslängd.

Om du får svar från ingenjören att produkten har ett tillverkningsfel så kommer vi att byta ut din Airport basstation mot en ny. Vi behöver då skriftligen den bedömning de gör tillsammans med foton på felet, antingen via e-post eller via brev.

Jag ber om ursäkt att du får olika bud från oss på Apple, men det här är den policy som Apple numera följer för reklamationer. Den har precis ändrats och jag ber om ursäkt om du känner att du har hamnat i kläm i en övergångsperiod."

Jag har varit i kontakt med en ingenjör som skulle skriva ett intyg ... bara att hoppas att APXen ser ut som alla andra inuti, dvs med brända komponenter. Återkommer med resultat framöver.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 10:47

Strömspikar i stadsmijö...

Jodå, det förekommer strömspikar i elnäten även i stan har jag fått lära mig. I våras skulle elmätaren i huset bytas av elnätsbolaget. De bröt strömmen och orsakade att routern (d-link 604) dog en för tidig död och Airport Expressen gick ner för räkning (blinkade gult, dock). APEn fick jag igång igen efter ca 20 omstarter men routern var alltså utom räddning. Elbolaget stod dock för kostnaden eftersom det var deras initiativ att bryta strömmen.

Några månader senare, måndagen efter midsommar, slår åskan till. Bara en enda smäll men en ordentlig sådan. När jag kom hem, två minuter senare, kunde jag summera skadorna: en G4 Quicksilver helt död, nya routern helt död och en APE som åter blinkade gult. Denna gången behövdes det ca 30 omstarter men sen funkade APEn igen precis som den ska. G4 fick en ny strömenhet men routern var bara att begrava. Blixten slog alltså ner i marken någonstans i närheten och utan att orsaka någon direkt skada, men följde sedan el- och teleledningarna i marken.

Kontentan: visst kan det av olika anledningar uppstå överspänning i elnätet, även i stan. Elektriska prylar är olika känsliga. APEn har klarat sig hyfsat även om det varit nära-döden-upplevelser för den och trots att den är över 2 år nu. Och så har jag nu satt in överspänningskydd som täcker hela husets el...

Min erfarenhet är att det är nätdelarna som tar stryk. På AP:n på jobbet dog nätdelen men jag hittade ett gammalt Mascotaggregat som jag kunde rodda till så det funkade.

Läs vad det ska var för spänningsmatning (ofta 5V likström) och hur den ska vara kopplad. Nätaggregat finns att köpa billigt.

Bevaka tråden