Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro, Xserve och Leopard

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tei:

...förutsatt att man köpt till BT, det ingår inte i standardkonfigurationen.

Fullt medveten om det, befinner mig själv i samma situation e-som jag som vanligt var lite dumsnål men jag har en Remote wonder så det löser sig nog ändå för mig.

En lite reflektion över MacPro såhär på morgonkvisten. I och med att den införs så har jag som glad entusiast köpt min sista Proffs-Mac när jag köpte min nuvarande G5'a i november förra året. Min nästa dator, som ej kommer att inhandlas förrän tidigast om fyra eller fem år beroende på inkomstläget, kommer att bli en Mini som då får komplettera samlingen. Fram till dess ska jag göra mitt bästa för att klämma ur så mycket jag bara kan ur min G5'a. Grafikrendrering i Strata drar en del kräm (150% för en mindre animation)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 16:38

Nope, ingen front row där, även om jag ser det som förståeligt för marknaden maskinen ska till.

Ja, jag med, men ändå....

• Oregistrerad
  • 2006-08-08 17:36

glömde skriva att det var den nya Mac Pro som jag undrade om man kunde ta den på avbetalning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 18:15
Ursprungligen av Elajtenworld:

glömde skriva att det var den nya Mac Pro som jag undrade om man kunde ta den på avbetalning.

Kolla denna länken:
http://www.apple.com/se/financing/

Avbetalning godkänns efter kreditkontroll av Wasa Kredit AB.

Citerat från sidan:

Grundvillkor för att ansöka om finansieringslösningar från Apple.
• Du är minst 20 år.
• Du är fast anställd sedan 6 månader.*
• Du har inga betalningsanmärkningar.
• Du har varit mantalsskriven i Sverige i minst 3 år.
• Du har en fast inkomst av tjänst eller pension.*

* Gäller ej studerande på universitet eller högskola.

• Oregistrerad
  • 2006-08-08 18:49
Ursprungligen av vanilj:

Kolla denna länken:
http://www.apple.com/se/financing/

Avbetalning godkänns efter kreditkontroll av Wasa Kredit AB.

Citerat från sidan:

Grundvillkor för att ansöka om finansieringslösningar från Apple.
• Du är minst 20 år. Är 25 år gammal
• Du är fast anställd sedan 6 månader.* Har eventuellt jobb på g
• Du har inga betalningsanmärkningar. Har inga anmärkningar
• Du har varit mantalsskriven i Sverige i minst 3 år. Har varit det hela livet
• Du har en fast inkomst av tjänst eller pension.* Har ingen sådan

* Gäller ej studerande på universitet eller högskola.

Vad menas med "Du är fast anställd sedan 6 månader."

Är det att man har provanställning eller att man varit fast anställd i 6 månader?

Har Kullander&Kullander och Macsupport och andra Apple återförsäljare samma krav?

För jag tycker det är skumt att jag får ta lån på den summan ( i Föreningssparbanken och Sparbanken Finn) men jag får ej ta det på avbetalning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 19:01
Ursprungligen av Elajtenworld:

Vad menas med "Du är fast anställd sedan 6 månader."

Är det att man har provanställning eller att man varit fast anställd i 6 månader?

Har Kullander&Kullander och Macsupport och andra Apple återförsäljare samma krav?

För jag tycker det är skumt att jag får ta lån på den summan ( i Föreningssparbanken och Sparbanken Finn) men jag får ej ta det på avbetalning?

Fast anställd betyder just fast anställd. Du skall alltså ha jobbat minst 6 månader på företaget exklusive eventuell provanställningsperiod.

Vad andra återförsäljare har för krav får du kolla med dem, men när det gäller kreditkontroll i största allämnhet så är ju fast jobb i princip alltid ett krav.
En bank kanske har andra regler, vad vet jag. Det här är vad som gäller vid avbetalning, dock gissar jag att en bank vill vara säkra på att du har en inkomst som kan betala igen lånet.
Vill du fortsätta funderingarna så rekommenderar jag att du startar en ny tråd i ämnet, det här börjar glida ifrån ämnet på tråden nämligen.

Fan! Fyra år kvar tills man får köpa en Mac på avbetalning
Stackars, stackars mig...

Tur är väl det. Att dra på sig så stora skulder när man är 15 år är väl ingen höjdare direkt.

Det står på Apples sida att Timemachine är ett nytt revolutionerande sätt att göra backup - är inte det bullshit marknadsföringssnack - är det inte en sån grej som Vista också kommer att ha, samt finns i tidigare win version.

Ursprungligen av draags:

Det står på Apples sida att Timemachine är ett nytt revolutionerande sätt att göra backup - är inte det bullshit marknadsföringssnack - är det inte en sån grej som Vista också kommer att ha, samt finns i tidigare win version.

Jo, tror att det introducerades första gången i.o.m. Windows ME, dvs. sex år sedan. Men det var nog bara systemfiler som loggades, inte samtliga filer på systemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 19:42
Ursprungligen av draags:

Det som finns i tidigare Windows-versioner är väl någon sorts systemåterställning som man får nytta av om ens windowsinstallation ballat ur?
Det hjälper ju föga om hela hårddisken kraschar...

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 22:04

Time Machine vs Shadow copy

Ursprungligen av draags:

Vista och Windows Server 2003 har nått som kallas Shadow Copy, där man kan få fram tidigare versioner av filer... väldigt likt Time Machine. Vet inte hur lika de är, då jag inte använt något av dessa. Men på pappret ser de väldigt lika ut.

System restore är nått helt annat, som man användar när datorn, ja av någon anledning inte funkar..

Ok så Timemachine är nytt på sitt sätt.

Känns skönt att Apple äntligen fått tummen ur och släppt en maskin med plats för fler än en optisk enhet och två hårddiskar. Trist bara att de är så envisa att det krävdes ett byte av arkitektur innan de erkände sitt misstag med G5:ans design. Det var ju inte som om G5:an inte kunde få plats med dessa saker bara chassit förlängdes några cm.

I övrigt verkar de ligga riktigt bra i pris, cirka 4000-5000:- över hårdvarupriset för en färdigbyggd maskin finns det verkligen inga skäl att klaga på. Dessutom bra att de valt att lägga BT och WiFi som BTO, det är verkligen inte nödvändiga detaljer på en arbetsstation och kan dessutom vara en säkerhetsrisk. Även bra att de väljer att skicka med ett enkelt och billigt grafikkort som basmodell, skulle någon behöva en kraftigare modell för 3D, CAD eller spel så kan de alltid uppgradera.

Visst kan man alltid hitta saker att gnälla på (detta är ju internet, här gnälls det), tex avsaknaden av PCI/PCI-X-platser eller avsaknaden av hårdvaruraid eller att man bara kan köpa extra hårddiskar på 500GB. Eller min favorit - varför kan man inte beställa den med 10k- eller 15k-diskar? Hallå, jorden till Apple, era professionella användare väntar på snabbare disksystem.. :-]

En annan sak- vad är det med alla j-a mallar?

Nu har Apple lagt in mallar i snart hela operativet. iDvd, iPhoto, iMovie, iWeb, Keynote och Pages t ex. Och nu Mail??

Är det en jänkar-grej eller är det mig det är fel på som inte är så förtjust i alla dessa mallar? I vissa program är det ok som t ex iDvd men i Mail-programmet? HTML-mail är ju en styggelse och så slår Apple på stortrumman och lanserar det som en av de största nyheterna i Mac OS X Leopard?!

Ja jag fattar bara inte?!

Ursprungligen av Rickard A:

En annan sak- vad är det med alla j-a mallar?

Nu har Apple lagt in mallar i snart hela operativet. iDvd, iPhoto, iMovie, iWeb, Keynote och Pages t ex. Och nu Mail??

Är det en jänkar-grej eller är det mig det är fel på som inte är så förtjust i alla dessa mallar? I vissa program är det ok som t ex iDvd men i Mail-programmet? HTML-mail är ju en styggelse och så slår Apple på stortrumman och lanserar det som en av de största nyheterna i Mac OS X Leopard?!

Ja jag fattar bara inte?!

Se dig själv och många av oss andra här på forumet som "power users". Bland oss står nog inte mallar så högt i klass. Men för den breda massan (som ägnar sig åt bättre saker än att hänga på forum ) tror jag mallar är ytterst bekvämt och önskvärt.

Om man tar sig en till på olika webbapplikationer som Gallery, WordPress osv så hittar man en jättelik verksamhet kring mallar (kalla det teman eller skinn - men det är ju samma sak), så det är onekligen populärt. Även om en driven webbdesigner gärna gör sin egen design så är de flesta nog nöjda med att använda ett snygg mall istället, om det går.

Sen så gör Apple snygga mallar också. Jämför mallarna som följer med PowerPoint så förstår du vad jag menar. Apples mallar är genomarbetade av folk som verkar kunna design. Sen kan man ju spy åt HTML-mejl, men det är en annan sak (och Jobs ljög rakt ut när han sa att alla mejlprogram kan visa mejlen likadant, då har han inte testat Eudora).

När jag tänker efter så har jag använt Apples mallar själv, då jag gjort böcker i iPhoto. Jag hade inget emot mallarna där, bara önskade att de var lite mera flexibla. Och att det fanns fler att välja på.

..när Obj-C kommer med garbage collection kommer jag börja koda Cocoa. Jag hatar minneshantering

För övrigt känns det här med att sända WWDC till slutanvändare som pärlor för grisar. Största "nyheten" och egentligen hela meningen är att utvecklare får Leopard i handen och får snacka med Apple Engineers.

Rätt sugen på APIn bakom TimeMachine också. Alltid tänkt att man borde göra en texteditor med lokalt cvs stöd, så att allt man någonsin skrivit i ett dokument alltid finns sparat. Blir kul och se hur omfattande APIn är. (Kan säga att det inte går med Windows Restore iaf..)

CoreAnimation verkar också skoj. Alltid varit sugen på att göra en texteditor som simulerar gamla skrivmaskiner, c64or osv i 3d. Jag skulle dö för en texteditor där man liksom skriver i en "bok" och vänder sidor och sånt när man skriver sina hobbynoveller. Lite omständigt att koda allt i OpenGL.

APIn bakom deras nya speech verkar också intressant. Undrar hur mycket man kan påverka där? Vore coolt om man kunde bestämma atonation bra och sånt. Alltid velat göra tutorials med en sexig kvinnlig berättarröst Fast det är säkert inte bra nog än..

Också intressant med iChats nya funktioner. Hoppas det blir en öppen API. Skulle gärna vilja se en typ "Live Screen Clip" så man kan visa en del av sin skärm för andra och typ arbeta samtidigt på ett Illustrator-dokument eller nåt via iChat.

Hm, Rickard gav mig en ide: Kanske ska man koda lite plugins till Mail som lägger iCal och Adressboken som flikar i Mail-fönstret? Eller rentav som små fönster i Mail? Jag gillar ju att ha de skilda med det verkar ju finnas ett behov En annan plugin som säkert skulle vara populär är "Spartan" som skulle ta bort stationaries från inkommande mail. Eller så har man en "L33t"-stationary som ser ut som en unix-skärm och så gör Spartan så att alla inkommande mail får den

Jag tycker överlag det verkar bli ett mycket intressant OS framöver. Jag kan se en rad mycket intressanta och användbara APIs. Jag är övertygad om att vi kommer att se en rad coola 3e-part-apps nu när utvecklare får sätta tänderna i det också.

hi-5!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 22:04
Ursprungligen av soul8o8:

För övrigt känns det här med att sända WWDC till slutanvändare som pärlor för grisar...

hi-5!

Här är någon som försöker göra sig populär

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 21:37

När är Apple Expo Paris ?? så man kan börja räkna ner..

Ursprungligen av Fredric:

När är Apple Expo Paris ?? så man kan börja räkna ner..

12-16 september. http://www.apple-expo.com/

Såvitt jag vet är inget Keynote med nån Apple-höjdare annonserat än.

..ah, såg att nya iChat kommer med "screen sharing" sedär.. kändes ju rätt uppenbart med tanke på den nya tekniken..

http://www.apple.com/macosx/leopard/ichat.html

hi-5!

• Oregistrerad
  • 2006-08-10 16:21
Ursprungligen av soul8o8:

..ah, såg att nya iChat kommer med "screen sharing" sedär.. kändes ju rätt uppenbart med tanke på den nya tekniken..

http://www.apple.com/macosx/leopard/ichat.html

hi-5!

En bra grej vore om man kunde dela på ett Ink-fönster för att kunna skissa på – fast helst en uppdaterad Ink med möjlighet att ångra och lite annat nyttigt för att brainstorma.

..oj, erh, det va kanske lite onödigt. For the record: om det är sant är jag lika mycket gris som alla andra iaf - jag är också besviken på wwdc, jag vill ha en iPhone! en 12" book, en macpro "mini" och massa annat hm, det var mer riktat mot apple än alla andra,, fan det blev fel..

hi-5!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 02:03

Jag tycker bara att han låter som den bittraste människan på jorden som helst av allt ville bli störst, vackrast och bäst på allt,,, nu blev han inte det då klagar man på allt och alla istället...

Thurrot uttrycker sig på ett väldigt onyanserat sätt, som om han bara var ute efter att väcka reaktioner. Angående Time Machine exempelvis, så låter det på honom som om det vore en helt värdelös sak, bara för att Microsoft redan har implementerat en liknande teknik. Ser man mer nyanserat på det, så är det ju klart att Apple inte är först här. Men tekniken är fortfarande lika värdefull för användare av OS X, och därför är det självklart en viktig nyhet.

Kan förresten tillägga att jag inte kände mig så imponerad när jag följde den textade live-bevakningen av keynoten, men efter att ha sett den, så känns nyheterna i OS X lite fräschare. Inte så stora revolutioner som vi blev bortskämda med när Tiger lanserades, men ändå klart intressant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 10:06

Vad gäller separata program i systemet tycker jag det SKA vara så. Apple idéer med Mail, Adressbok etc. är att få system-wide tillgång till dessa funktioner. Men man ska, tycker jag, kunna nyttja Adressbok men inte Mail. Då kan jag, i stort, slänga mail. Likså kanske jag vill nyttja Adressbok och Mail men inte iCal för jag har en bättre kalender från en annan leverantör. Det man däremot kan klaga på, tycker jag, är integrationen mellan programmen. En mer flexibel "hitta kontakter panel" borde finnas i ex. Mail. iCal's avsaknande att kunna hitta kontaker smidigt är dess minsta problem idag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 10:11

Time Machine och Windows Restore är två ganska olika saker. Windows Restore ligger (väl) alltid lokalt på exakt samma disk och är till för att "hoppa tillbaka i tid" efter man installerat ett program eller en drivrutin som stör systemet. Det är inte "backup" i meningen "behålla en säkerhetskopia av mina filer".

Time Machine gör ju detta system-wide, inte bara för opertivets filer, till valfri enhet. Faktiskt låter det som en grym idé om det funkar. Hoppas bara Apple gjort tekniken extremt flexibel (ex. "jag vill bara hålla reda på mapp 1, 2 och 3 samt programmet X, Y och Z's filer").

Många trådar som handlar om liknande saker nu...

Angående Timemachine så känns det komiskt att först berätta att MS kopierar Apple för att sen göra exakt samma sak. Då kunde de sagt, vi kopierar inte utan vi inspireras av MS.

Jag tror nog inte man kan ha för många åsikter om något än. De tunga prylarna som kommer visar de självklart inte upp. Jag antar att de inte har fler mallar i "topsecret" lådan.

Om det är som du säger Erik så är det precis en sådan funktion jag skulle velat ha i mitt manuscript master program.

Bevaka tråden