Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M-Audio Audiophile 2496 skriker!

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fan, vad skarptänkt O_o
Jag har gjort det, men blev osäker på om det kom fram. Använde ett formulär på deras hensida, men fick sedan exakt det jag skrev i retur till den mailadress jag angav. Det kan ju vara en funktion, men jag har inte fått svar än...

Tycker att det mer och mer lutar åt att det är MOSX-drivrutinerna som spökar.

• Avstängd
  • 2002-10-15 08:37

Jag har ett sånt fint kort också, och det funkar fint. Inget knaster, inget tjut. Jag kör inte mitt kort som multichannel om det kan vara det? I 9:an kan det spraka som systemljudkort men i alla audioapps funkar det fint.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-10-15 14:37

Jag kör OS 9.2 och Audiophile 2496. Jag kan köra både Logic och iTunes samtidigt (+ flera andra program) för det mesta utan att det sprakar. Spraket kommer bara i iTunes och fås bort genom att jag tar markören på "tidslinjen" i iTunes och drar den lite bakåt. Jättekonstigt! Ett annat alternativ är att inte byta så fort mellan appsen och trycka play dvs jag väntar en liten liten stund innan jag trycker på play. Då funkat det på min dator i alla fall. Hur konstigt som helst! Jag har vant mig vid denna procedur men jag måste säga att det är jävligt irriterande. Jag har hela tiden trott att det är nåt fel på iTunes och att jag behöver installera om det, men det kanske är nån inställning med kortet eftersom ni verkar ha samma problem? Får dra hem och experimentera lite.

Det är något mystiskt magiskt med Audiophile 2496 helt enkelt. Vi får väl helt enkelt vara glada över att vi har något av övernatur på PCI-plats.

Nu bytte jag från Multichannel till Analog 1/2 och drog igång iTunes och lät Proteus låta lite (en kombination som annars brukar bjuda på värsta sprakkonserten) — fint som snus! Inte ett sprak.

Men det kommer att börja spraka när som helst, eller om några timmar, eller om några dagar. Jag vågar i alla fall inte tro att problemet löst sig, får det får man altid tillbaka i ansiktet.

Jag har nu provat med att installera en gammal drivrutin. Än så länge går det fint, men det kan ju slå tillbaka mot en närsomhelst... Rapporterar inom kort när mina empiriska studier fått lite tid på sig.

Har problem med ett Audio Quattro från m-audio. Det knastrar och har sig. I Logic t.ex. kan jag bara köra 4-5 stereo filer samtidigt innan man får ASIO system overload.

Iofs är detta ett USB kort (kör bärbart) men fler än 4-5 stereospår borde den klara tycker man. Dessutom är det otroligt känsligt för peakningar. När mätarna slår på rött börjar det knastra direkt. Iofs en bra varning att man bör sänka, men med det inbyggda kortet så knastrar det aldrig.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Morgan Jonasson:
Har problem med ett Audio Quattro från m-audio. Det knastrar och har sig. I Logic t.ex. kan jag bara köra 4-5 stereo filer samtidigt innan man får ASIO system overload.

Iofs är detta ett USB kort (kör bärbart) men fler än 4-5 stereospår borde den klara tycker man. Dessutom är det otroligt känsligt för peakningar. När mätarna slår på rött börjar det knastra direkt. Iofs en bra varning att man bör sänka, men med det inbyggda kortet så knastrar det aldrig.

Mitt Audiophile kör samma grej med toppar i Mac OS 9.2, dock inte i MOSX. Men när någonting är en smula för starkt i 9:an skriker den till med en gång...

Uj, jag skulle just köpa detta kort, står nog över. Jag hade liknande problem med min gamla PC, knaster, men jag flyttade på kortet så det inte var nära något annat och då knastrade det inte längre. Skumt. Vad ska man nu köpa då.

Jesus lever, jag har fått svar från M-Audio! De kan verkligen lägga ut texten, amerikanarna. Det här kommer att lösa mina problem på noll-tid!

Citat:

quote:
Make sure your virtual memory is off and appletalk is disabled

At 11:37 AM 10/18/02 -0700, you wrote:

From the www.midiman.net support email form:

name: David
email: [email protected]
phone: -

computer: Apple
model: PowerMac G4 Digital Audio
chipset: G4
cpu type: G4
cpu speed: 533 Mhz
ram: 512 MB
gfx card: GeForce 2MX 32 MB
service:

Midiman products used: Audiophile 2496
When did it start? From the start
Services or Updgrades? No, just driver installed
The Problem:I´ve just purchased a Audiophile 2496 and am very eager to use it, but have encountered a problem. I´ve connected my scratch-mixer´s tape output to the two in-RCA´s and the Audiophile output to one of the two channels of the scratch-mixer. But when playing audio on my computer, no matter if it is simple mp3-playback or sequencing with Reason 2.0, the sound very soon starts to distort and eventually "screams". It sounds like digital feedback. What to do?

Hehe..stänga av virtuellt minne under OS-X, lycka till

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Hehe..stänga av virtuellt minne under OS-X, lycka till

Precis. Underbar support...

? så du har fått svar! jag har inte fått något svar ännu - och precis stänga av virtuellt minne okey - vänta - jag skall bara boota upp i 9an...

jag skall nog försöka med en äldre drivrutin...

har provat med äldre men utan något bättre resultat...

• Oregistrerad
  • 2003-03-21 10:31

Är på väg att köpa ev. detta kort, skriker det fortfarande? / Johan

• Oregistrerad
  • 2003-03-23 12:08

Har nu använt Cubase SX ett tag och har inte haft några problem alls. Jag har os 10.2.4

Har inte trixat något med några inställningar el. dyligt utan bara pluggat in kortet och kört.
jag tycker att det är ett bra och framförallt prisvärt kort.

[ 23. mars 2003, 12:11: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]

Hedelina hur har du reglarna på mixern ? Är du säker på att du inte får rundgång den vägen ?

Annars finns det ju ett flertal olika asio-drivers att pröva.Eller så kan du ju ändra latency o.s.v direkt i Reasons audioinställningar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jazper
Hedelina hur har du reglarna på mixern ? Är du säker på att du inte får rundgång den vägen ?

Annars finns det ju ett flertal olika asio-drivers att pröva.Eller så kan du ju ändra latency o.s.v direkt i Reasons audioinställningar.

Jag har för mig att detta problem endast uppstår i program där man inte kör med asio-drivers.
Alltså iTunes, Pro Tools Free och andra program som inte har stöd för ASIO.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-08-26 12:49
Citat:

Jag har för mig att detta problem endast uppstår i program där man inte kör med asio-drivers.

Precis! Problemet uppkommer när man spelar upp en vanlig mp3-fil i iTunes. När man kör Logic eller annat Asio-drivet program så funkar det bra.

Är det fortfarande ingen som vet vad det är för fel?:(

Det finns ny driver ute till alla DELTA korten nu - testat ?

http://www.midiman.net/support/drivers/X-Delta_1.1.6.sit

Bevaka tråden