Visst kan man trimma sourcefilen även om jag sällan använder funktionen själv. Det känns säkrare att duplicera de klipp man använder och vill arbeta med och samtidigt duplicera projektet med de nya "trimmade" klippen. Sen kan man dubbelchecka att det verkligen är så man vill ha det innan man deletar källfilerna eller om man kommer på att man ångrar sig.
Man använder Media manager. När du kortat klippet du vill använda eller klippt färdigt din sekvens går du till Media manager och antingen ställer in "use existing" för att redigera källfilen, eller "copy" för att göra som jag sa tidigare. Default är att samtidigt kopiera sekvensen och skapa ett nytt projekt med de nya filerna och jag rekommenderar att göra det. Viktigt är att döpa om det nya så att man vet skilnaden mellan nytt och gammalt.
Finurligt är också att du kan se en jämförande stapel hur stort orginalet är med det nya nerkortade materialet.
edit: Media manager hittar du i "file" menyn eller om du högerklickar på ett klipp eller en sekvens.
[ 16 Oktober 2002, 22:30: Meddelandet ändrat av: Earth ]