Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Editera källmaterial i FInaal Cut

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-14 22:33

när man klipper i FCP så sparar man ju bara info om klippet, man deletar ju inte i själva källfilen som man gör i t.e.x. iMovie. hittar inte inställningen var man kan ändra det, om man kan göra det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-15 11:02

Det finns veterligen mig inte. Men det finns ju funktioner som "trimmar" materialet och på så vis ger dig mer hårddiskutrymme!

Det finns nått som heter media manager i fcp3, där kan du ställa in om du vil ta bort oanvänt utymme i ett projekt - högerklicka i browser fönstret så hittar du den - men läs om den i manualen först så du inte förstör allt

/Johanw

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-15 22:55

tack för tipset och varningen

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-15 23:02

hittar den inte. skumt varken med högerklick eller i sequencemenyn.

The Media Manager lets you manage media files in Final Cut Pro without using the Finder. Use the Media Manager to move, copy, and recompress clips, sequences, and projects, along with their associated media and render files, without breaking any links. To open the Media Manager, choose Media Manager from the Sequence menu.

IMPORTANT: The functions you use in the Media Manager can permanently alter source media on your hard disks.

funktionen finns bata i fcp 2o 3 - har du någon av dem ?

/Johanw

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-16 17:17

Finns det verkligen en funktion som delar/trimmar själva source-filen i FCP? Var hittar man den?

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-16 19:05

jag har FCP3

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-16 22:26

Visst kan man trimma sourcefilen även om jag sällan använder funktionen själv. Det känns säkrare att duplicera de klipp man använder och vill arbeta med och samtidigt duplicera projektet med de nya "trimmade" klippen. Sen kan man dubbelchecka att det verkligen är så man vill ha det innan man deletar källfilerna eller om man kommer på att man ångrar sig.

Man använder Media manager. När du kortat klippet du vill använda eller klippt färdigt din sekvens går du till Media manager och antingen ställer in "use existing" för att redigera källfilen, eller "copy" för att göra som jag sa tidigare. Default är att samtidigt kopiera sekvensen och skapa ett nytt projekt med de nya filerna och jag rekommenderar att göra det. Viktigt är att döpa om det nya så att man vet skilnaden mellan nytt och gammalt.

Finurligt är också att du kan se en jämförande stapel hur stort orginalet är med det nya nerkortade materialet.

edit: Media manager hittar du i "file" menyn eller om du högerklickar på ett klipp eller en sekvens.

[ 16 Oktober 2002, 22:30: Meddelandet ändrat av: Earth ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-16 23:15

tackar för hjälpen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-16 23:26

För all del.

Jo jag glömde nämna funktionen med "handles". Du kan alltså välja att korta ner dina klipp fast också spara "ändarna" på dem genom att skriva i ett antal sekunder eller bildrutor. Himla bra om du inte är bensäker och helt färdig med din sekvens för du har "klippmån" om du vill göra om klippen, förlänga eller kanske lägga till en dissolve eller liknande.

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-17 03:45

Funkar ju hur bra som helst! Tack för tipset!

[ 17 Oktober 2002, 03:45: Meddelandet ändrat av: mattan ]

1
Bevaka tråden