Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skugga i .ai-fil skapar platta vid utskrift

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-22 08:37

När jag monterar en .ai-fil på en tonad platta (i InDesign) skapas en ljusare platta i den ram skuggan ligger på utskriften. Det ser bra ut i tryck, men det är störande att ha dessa fläckar på en annars fin utskrift. Det gäller även när man skriver ut direkt från Illustrator. Skrivaren är en HP Color Laserjet 5500n.

En del skrivare verkar inte fixa mixen av raster- och vektordelar som blir resultatet av förenklingen. Det ena eller det andra får en annorlunda färgbehandling. En förenklingsinställning som ändrar allt till raster löser det problemet (på bekostnad av tunga filer). Men använd inte den för tryck sen.

Kolla också så du inte använt dekorfärger.

P.S. Det kan också vara vettigt att sätta Illy till att emulera version 6, då slipper du helt färghantering med profiler som kan medföra konverteringar om du använt olika profiler i programmen.

P.P.S Kolla dessutom skrivaren så den inte ar inställd på några "färgförbättrande" åtgärder, typ 'photo enhance' eller så. Det är en vanlig fälla. Om alternativet finns är det bäst att stänga av all färghantering i skrivaren.

Senast redigerat 2006-08-22 10:41

Får du nån ordning på't?

• Medlem
  • 2006-08-22 18:56

Nä, jag har inte haft tid att gå till botten med det. Jag hoppades att det skulle vara nåt jag hade glömt, men detta lämnar jag nog ifrån mig till teknikavdelningen.

Björn har rätt - det är ett färghantering/förenklingsproblem. I princip så beror det på att när förenkling sker blandas färghantering in, och sker det då en (oönskad) konvertering i något led så blir resultat att vektor- och pixelgrafik behandlas olika.

• Medlem
  • 2006-08-23 08:53

Är det något som är lätt att komma runt utan att förändra arbetsflödet särsklit mycket?

Gör som jag föreslog, en förenklingsförinställning som tvingar allt till raster när du skriver ut på den skrivaren. När det ska till press väljer du istället den ni brukar köra. Spara en skrivarinställning i utskriftsdialogen med så är det en bit kaka. Nackdelen är att det tar längre tid att skriva ut.

Vår förra Ricoh betedde sig på det här sättet oavsett inställningar, vår nya Ricoh har inga problem.

Men börja med att kolla i de skrivarspecifika inställningarna så att det inte ligger nån färghantering påslagen där.

Skriver du ut från pdfer som spökar på samma sätt kan du välja att skriva ut som bild, då borde det funka även för dessa.

Skulle du kunna förklara lite mer ingående hur din bild är uppbyggd? Jag hängde inte riktigt med Är allt gjort i illustrator? Eller är det den lilla kartan som är gjord i illustrator och den stora en bitmap bild som är indragen i indesign? Hur är drop shadowen gjord? Är den lilla kartan en bitmap som är indragen i illustrator?

• Medlem
  • 2006-08-23 15:23

Skulle tippa på att det beror på att du har skuggan på ett gråskaleobjekt. Har själv varit med om samma sak när jag lagt skuggade objekt på en PMS-botten och skrivit ut på en Designjet HP5000. Använd CMYK 0,0,0,5 istället för 5% av gråskalesvart så fixar det sig nog.

• Medlem
  • 2006-08-23 23:35

Kan det få några konsekvenser i tryck?

1
Bevaka tråden