Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tonad bakgrund i Photoshop 6.0

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt göra en snygg övertoning i Photoshop 6.0 med övertoningsverktyget, och snyggt blev det, på skärmen med svart till vit övergång, men vid utskriften som var viktigast, blev det nyanser i magenta-gula stråk i toningens riktning på en epson 1290, vet någon hur man kan få snygga utskrifter från dylik fil eller om man först måste korrigera filen med filter eller annat på något sätt i Photoshop. Hur?
Tacksam för tips, om det går att få det snyggt med jämn och fin övergång är det ju ganska användbart / Thomas

Ja, det var inte mycket till information du gav!

Vilken upplösning har du på bilden, RGB, CMYK, använder du Colorsync, har du rätt drivrutiner, har du rätta inställningar, vilka färger, etc....

Vid utskrifter av övertoningar och fallskuggor kan man ibland vara tvungen att "slå sönder" dem något för att undvika terrasseffekter vilket kan vara problemet i ditt fall. Vad jag menar med att slå sönder är att få in lite grus i övertoningen exempelvis med noice filter. Finns många sät att göra detta på och det tar ganska lång tid att förklara så det lättaste är nog och testa sig fram.

Det du vill uppnå är att skapa en liten oro i övergången, detta brukar att göra underverk vid utskrift och tryck.

Ett annat problem som du tycks ha ligger i färgkallibreringen men då detta är betydligt svårare att komma tillrätta med så rekommenderar jag dig att testa ovanstående trick först och se om inte det tar bort de största artifakterna.

magenta-gula stråk i toningens riktning på en epson 1290

Låter lite som typiskt Epson. Om du ska ha ut en svartivit övertoning, välj att den skall skrivas ut som gråskala, annars simulerar epson färger av detta och använder alla 6 färger (tror jag det är i en 1290) för att göra detta.

Sen kan det kanske vara tips att använda lite brus som tidigare inlägg förespråkade.

Tack för tips , jo jag har brusat till den lite, det låter riktigt som du nämnde Tomas Björklund. Den ser bättre ut men inte helt bra, när jag testar din variant Marcus Broman och skriver ut med enbart svartvitt bläck blir bilden alldeles för grovkornig i epsonskrivaren. Bilden ligger i RGB 300 dpi 120 MB Adobe 1998 färgrymd kan jag tillägga. Skriver ut på Epson semiglossy photopaper. Finns det fler tips tar jag gärna emot dem. Det är från rent svart till rent vitt med maximalt antalet gråskalesteg som det inte funkerar så snyggt, vitt till grått ser helt OK ut. Har någon skrivit ut en perfekt övertoning på något papper??? recept mottages gärna i så fall. Thomas

När jag lämnar orginal till tryck har jag erfarenhetsmässigt lärt mig att aldrig tona ned till 0%, och speciellt inte då det gäller svart och/eller mörka blandningar. Det blir en trist flammigt mönster som inte är så kul att leva med.

Numer går jag inte under 5%. Dina problem var delvis andra, men mitt tips påverkar ju hela toningen i någon mån.

När det gäller utskrifter på bläckstråleskrivare, kan ju problematiken vara en delvis annan.

Prova med att konvertera övertoningen till gråskala i Photoshop. Då borde ju skrivaren rimligvis inte kunna feltolka informationen och ge färgstick. Bruset behövs även här för att inte bandning i övertoningen ska ske.

I värsta fall får du kanske helt enkelt dra ner magenta och gult, så att toningen ser sjuk ut på skärmen men blir OK på skrivaren. Känns kanske som en lite "B" lösning, men nöden har ingen lag.

För att krångla till det hela så har jag upptäckt att en bild utskriven direkt från Photoshop inte blir likadan som samma bild monterad i t.ex. Quark och sedan utskriven. Har du provat att montera bilden i ett layoutprogram och skrivit ut?

Citat:

Har någon skrivit ut en perfekt övertoning på något papper???

Här på jobbet kan jag skriva ut vad jag skulle säga är en perfekt övertoning från svart till vitt. Men då är det inte på en bläckstråleskrivare utan på en färgkopiator kopplad till en RIP.

1
Bevaka tråden