Ok, jag har använt mac i två dagar nu, och kommit att misstänka att finder i mac os är som terminalen i linux, eller utforskaren och startmenyn i windows. Dvs, ett program som används till allt som inte finns på skrivbordet (som genvägar, ikoner eller i dockan).
Så, finder kan aldrig avslutas eller? Jag kan inte bli kvitt den lilla triangeln under finder. Inte för att jag nödvändigtvis vill avsluta det, jag undrar bara varför. Det måste vara ett väldigt viktigt program. För att vara så viktigt verkar det bedrägligt enkelt. Finns det några coola saker man kan göra i finder, bortsett från att öppna filer och köra program? Kan man till exempel kolla sin mail eller ha en katalog med rss-feeds?
Sen undrar jag om det finns något snabbkommando för att få upp finder? Jag känner till kommando-N, men det funkar ju inte om jag har ett annat program uppe med samma kommando. Firefox, till exempel drar upp ett nytt fönster.
Slutligen undrar jag hur man går till katalogen ovanför i finder? Om jag exempelvis är i "Dokument", hur kommer jag till hemkatalogen? Om jag är i hemkatalogen, hur kommer jag till /home? Eller är finder inte tänkt att användas utanför de användarvänliga katalogerna?