Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är Finder? (jfr Linux)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, jag har använt mac i två dagar nu, och kommit att misstänka att finder i mac os är som terminalen i linux, eller utforskaren och startmenyn i windows. Dvs, ett program som används till allt som inte finns på skrivbordet (som genvägar, ikoner eller i dockan).

Så, finder kan aldrig avslutas eller? Jag kan inte bli kvitt den lilla triangeln under finder. Inte för att jag nödvändigtvis vill avsluta det, jag undrar bara varför. Det måste vara ett väldigt viktigt program. För att vara så viktigt verkar det bedrägligt enkelt. Finns det några coola saker man kan göra i finder, bortsett från att öppna filer och köra program? Kan man till exempel kolla sin mail eller ha en katalog med rss-feeds?

Sen undrar jag om det finns något snabbkommando för att få upp finder? Jag känner till kommando-N, men det funkar ju inte om jag har ett annat program uppe med samma kommando. Firefox, till exempel drar upp ett nytt fönster.

Slutligen undrar jag hur man går till katalogen ovanför i finder? Om jag exempelvis är i "Dokument", hur kommer jag till hemkatalogen? Om jag är i hemkatalogen, hur kommer jag till /home? Eller är finder inte tänkt att användas utanför de användarvänliga katalogerna?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-18 02:24

Nej, du kan inte(och bör inte) försöka stänga av finder. Det är finder som ser till så att ditt skrivbord visas korrekt, att alla ikoner ligger där dom ska. Finder har även hand om i princip all filmanipulering så som bränna ut saker på skiva, kopiera, flytta, ta bort. Så det är ett väldigt viktigt program även om det går att ersätta med pathfinder eller att man kör allt manuellt via terminalen. Coola saker du kan göra har i princip bara med manipulering av filer att göra, skapa smarta mappar som dynamiskt ändrar innehåll utifrån kriterier du satt.

I listen till vänster bör du se en ikon för din hårddisk - har du inte döpt om den heter den Macintosh HD. Klickar du in dig där så ser du hela katalogstrukturen(exklusive dom dolda mapparna/filerna).

  • Medlem
  • 2006-08-18 02:30
Ursprungligen av Törstig:

Slutligen undrar jag hur man går till katalogen ovanför i finder? Om jag exempelvis är i "Dokument", hur kommer jag till hemkatalogen? Om jag är i hemkatalogen, hur kommer jag till /home?

Äppleklicka på listen där katalognamnet står, så får du upp en lista. Ett tips från mig är också att klicka på pilret i högerkanten, för att få en mer klassisk Mac-upplevelse.

  • Medlem
  • 2006-08-18 03:16
Ursprungligen av Törstig:

Slutligen undrar jag hur man går till katalogen ovanför i finder? Om jag exempelvis är i "Dokument", hur kommer jag till hemkatalogen? Om jag är i hemkatalogen, hur kommer jag till /home? Eller är finder inte tänkt att användas utanför de användarvänliga katalogerna?

Cmd + Pil Upp

Du kan stänga va Finder om du vill utan problem. Även om Finder är avstängt så fungerar allt annat som det ska. Vissa byter till och med ut Finder mot alternativ. Men först måste du använda t ex OnyX och i dess Finder-inställningar välja att kunna avsluta Finder. Då dyker Quit upp i Finder-menyn efter att Finder startat om en gång.

Finder visar inte allt?

Har en Minolta Dimage X kamera med ett 64 Mbyte minneskort. För en tid sedan blev det omöjligt att tömma kortet helt efter att jag haft bilder på det.
Jag kan enligt Finder radera allt på kortet, men när jag låter kameran berätta hur många bilder jag kan få rum med, så är det inga 64 Mbyte jag har kvar - snarare 7.
Riktigt misstänksam blir jag när jag ansluter kameran till Powerbooken och Virex genomsöker enheten; Den berättar nämligen att den söker igenom en katalog som heter "Trashes" och räknar upp jpg efter jpg. I Finder syns - ingenting.

Tar jag däremot ut kortet och sticker in det i en slot på sambons Windows-dator, hittar jag dessa kataloger och kan radera dem.

Snälla någon; Tala om för mig att jag också kan hitta dessa kataloger och filer i Macen!

Vad du gjort är att i Finder slängt filerna i papperskorgen (de flyttas då till .Trashes). Men du har inte tömt papperskorgen –.d.v.s. raderat filerna. Filerna finns alltså kvar på kortet efter det att du kopplat bort det från din Mac.

Ursprungligen av Törstig:

Ok, jag har använt mac i två dagar nu, och kommit att misstänka att finder i mac os är som terminalen i linux, eller utforskaren och startmenyn i windows. Dvs, ett program som används till allt som inte finns på skrivbordet (som genvägar, ikoner eller i dockan).

Jag tycker du skall installera ett launcher program. Det gör att inte behöver klicka runt i gränssnittet för att hitta det du vill göra. Jag skulle inte klara mig utan Launchbar men Quicksilver är också ok.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 08:37
Ursprungligen av LeBigMAC:

Jag tycker du skall installera ett launcher program. Det gör att inte behöver klicka runt i gränssnittet för att hitta det du vill göra. Jag skulle inte klara mig utan Launchbar men Quicksilver är också ok.

Annars fungerar spotlight rätt så bra för det syftet.

Ursprungligen av Törstig:

Ok, jag har använt mac i två dagar nu, och kommit att misstänka att finder i mac os är som terminalen i linux, eller utforskaren och startmenyn i windows. Dvs, ett program som används till allt som inte finns på skrivbordet (som genvägar, ikoner eller i dockan).

Nä, Finder är inte som terminalen i Linux. Mera som t ex Nautilus eller någon annan filhanterare.

  • Medlem
  • 2006-08-26 23:42
Ursprungligen av Törstig:

Slutligen undrar jag hur man går till katalogen ovanför i finder? Om jag exempelvis är i "Dokument", hur kommer jag till hemkatalogen? Om jag är i hemkatalogen, hur kommer jag till /home? Eller är finder inte tänkt att användas utanför de användarvänliga katalogerna?

När du är i Finder kan du titta i Gå-menyn så hittar du några bra tangentkommandon för att komma till olika ställen i Finder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-27 17:06

Finder är som Nautilus i Gnome. I gnome kan man visserligen stänga av alla funktioner som att rita upp ikoner och liknande, men man kan säga att Finder är som att köra "nautilus" i terminalen.

1
Bevaka tråden