Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra i Acrobat formulär dokument?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-08-29 13:01

Om man tex spara en Word fil som en formulär acrobat fil kan man sedan jsutera denna i acrobat. Eller måste man göra ändra det i original filen och sedan lägga till fält igen.
Kan vara att man vill ändra lite i texten.
Acrobat 6.

Senast redigerat 2006-08-29 13:16

Man bör kunna kopiera fält man lagt in från en PDF till en annan. Men jag har inte testat. Så ändra i Word (lägg till vad du vill där), gör PDF_Ny. Öppna både PDF_Ny och PDF_Gammal och kopiera fält från Gammal till Ny och lägg till de formulärfält som fattas. Borde spara lite tid, om det fungerar.

Det man gör är att ersätta "bakgrunden" i PDF-filen med en PDF gjord av det senaste dokumentet.

Tänk dig att PDF-filen är uppbyggd av flera skikt, ett som innehåller utseendet och ligger i bakgrunden, och ett annat som innehåller alla formulärfält etc.

Genom att ersätta bakgrunden uppdaterar du utseendet, men behåller formulärelementen.

Fiffigt Richard. Bra tips!

• Medlem
  • Lund
  • 2006-09-01 14:04

Jag spinner vidare på tråden...

Om man gör all layout i InDesign (eller i en ordbehandlare om man är lagd åt det hållet), även den visuella delen av alla fält etc, så måste man ju sedan ändå (tyvärr) göra en hel del arbete i Acrobat.

Om man då sedan behöver uppdatera layouten så blir det ju lite jobbigt, eftersom man då inte bara kan kopiera över alla fält. Finns det inget bra sätt att lösa det?

Jag törs nästan sätta pengar på att CS3 inte heller kommer att erbjuda någon bättre integration mellan Acrobat och InDesign på den punkten.

Hugin, läs mitt inlägg igen.

Du kan uppnå det du vill genom att ersätta bakgrunden i PDF-filen. Riktigt bra är det naturligtvis ändå inte.

Det bästa verktyget för att göra PDF-blanketter är Adobe Designer, där man både kan rita och programmera formuläret. Tyvärr finns det bara för Windows, men där ingår det i som ett installationstillval med Acrobat 7

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 23:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du kan uppnå det du vill genom att ersätta bakgrunden i PDF-filen. Riktigt bra är det naturligtvis ändå inte.

Det bästa verktyget för att göra PDF-blanketter är Adobe Designer, där man både kan rita och programmera formuläret. Tyvärr finns det bara för Windows, men där ingår det i som ett installationstillval med Acrobat 7

Precis. Frågan är om Adobe tänker sig att bjussa på det även för oss Macare i CS3. Vore verkligen på tiden tycker jag. Hela programmet är öht ganska macigt i sin karaktär, mycket dra-och-släpp och liknande.

Det är verkligen barnsligt enkelt att göra formulär från scratch i Designer, i Acrobat kan man ju visserligen lägga till vissa formulärfunktioner till befintliga dokument eller formulär gjorda i Officepaketet eller liknande, men man sätter sig inte gärna och gör formulär från scratch i Acrobat.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-09-02 10:24

Jag tror inte att jag behöver läsa ditt inlägg igen. Antingen pratar vi om olika saker, eller så är jag så korkad att jag inte kommer att fatta vad du menar oavsett hur många gånger jag läser ditt inlägg.

Det jag menar är att att jag vill göra allt visuellt i InDesign. Själva formulärfunktionerna måste ju dock tyvärr göras i Acrobat. Eftersom formulärfunktionerna inte går att knyta till layouten på något vis så blir det ju ett väldigt arbete varje gång layouten uppdateras. Jag kan inte riktigt se hur det kan hjälpa att jobba med en bakgrund om t.ex. antalet rader ska ändras, eller bredden och höjden på fälten ska göras om.

Ja då är vi överens då Jag missförstod dig nog bara

• Medlem
  • Lund
  • 2006-09-03 18:36

Ja då är vi överens då Jag missförstod dig nog bara

Så bra då.

Eller inte bra, beroende på hur man ser det. Bra hade ju varit om det fanns en bra lösning. Jag hade gillat om InDesign kunde få tillgång till alla funktioner som finns i Acrobat. Åtminstone när man har båda programmen installerade.

Ja visst vore det nice om det fanns formulärfunktioner i InDesign, men det lär nog tyvärr dröja, om det någonsin kommer. Däremot borde det vara en marknad för plugin-tillverkare kan man tycka.

1
Bevaka tråden