Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag vill göra ett styckeformat med en anfang som består av olika många tecken från fall till fall. "400" i exemplet nedan kan nån gång vara "4" och nån annan gång "400 350 767". Hur skapar man ett format som tar hänsyn till detta (med hjälp av sluttecken för kapslat format)?
Kapslade format är en kanonfunktion, men den har lite brister.
Hade man kunnat definiera ett teckenformat som anfang så hade det ju varit löst.
Jag passar på att efterlysa "indrag och avstånd" hos teckenformat.
Först skapar jag ett teckenformat jag vill använda. I exemplet nedan innehåller det bara information om färg och grad, 35 procent svart, 18,5 pkt.
I styckeformatet "91 Billboard" lägger jag sedan till en anfang på ett tecken över tre rader med det nya teckenformatet.
Därefter lägger man till gåsvingen som en punkt under "Punkter och nummer" (i inställningarna för styckeformatet).
För att det ska funka måste texten inledas med ett mellanslag.
gör ett format som har anfang för ett tecken, sedan får man som lokal överskridning ange att det ska vara det antal som krävs (i styckeformateringsläge på kontrollpaletten)