Bra tips från Danne V där. Själv har jag som regel att alltid skicka ett vänligt mail till den tjänst som inte fungerar med Mac (de få gånger jag stöter på något av intresse som ej fungerar), där jag påpekar att jag gärna nyttjat deras tjänst men att jag inte kunnat pga att jag inte kör Windows. Sedan brukar jag upplysa att det finns standarder som gör att man når 100% istället för 99% av användarna. Jag har kanske skickat ett 10-tal sådana mail de 3 åren jag haft Mac.
Inte en enda av de svar jag fått har varit negativa. Det "värsta" svaret har varit att "vi har inte resurser att göra om vår sida utan måste fokusera på den största målgruppen", vilket bara är nonsens: hade de tanken på standarder _från början_ så hade de inte behöva lägga något extra krut för att nå alla som frigjort sig från windows-bojjorna...
I andra ändan har jag faktiskt lyckats få 3 sajter att ändra om så att även Mac och Linux användare kan använda dem.
Om alla kunde skicka ett vänligt men sakligt mail där det framgår att man gärna vill använda deras tjänst men är utelåsta pga datorval, så kanske det blir ändring. Men de flesta gör sig inte det omänskliga besväret att skriva ett mail (tar 10 sek), de skiter i det och hoppas att det blir bra ändå... tråkigt men sant. Vem ska ändra sig utan att någon påtalar vad som behöver ändras?