Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer vi nånsin få samma utbud som på Windows?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kollat runt på internet ett bra tag nu, och kommit fram till att om man har OS X så är man ganska begränsad. Inga sajter med filmnedladdning fungerar att använda, windows krävs. inga musikbutiker går, windows krävs. Samma med massa andra saker, tycker det är så himla tråkigt.

Vill också kunna ladda ner filmer ("lagligt"), varför släpper inte Apple ett kopieringsskydd som andra utvecklare kan ta del av, tror mycket skulle hända i Apple världen då. Ingen gillar DRM, men då skulle vi komma ett steg närmare iallafall.

Min åsikt hur ja känner som ganska nybliven switcher..

Patrik

Är glaset halvtomt eller halvfullt? Se möjligheterna i utbudet av de program och tjänster som redan finns. Tålamod är dygd. Tids nog kommer det antagligen att jämnas ut mellan plattformarna när fler och fler upptäcker Macens (Mac OS X) fördelar.

Ursprungligen av wunderbaren:

inga musikbutiker går, windows krävs.

Njae, du har ju världens största musikbutik ett klick bort.

Ursprungligen av Pegges:

Njae, du har ju världens största musikbutik ett klick bort.

Jaha, kul. EN musikbutik. Alltid lika kul med valmöjligheter.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-30 06:31
Ursprungligen av wunderbaren:

Jag har kollat runt på internet ett bra tag nu, och kommit fram till att om man har OS X så är man ganska begränsad. Inga sajter med filmnedladdning fungerar att använda, windows krävs. inga musikbutiker går, windows krävs. Samma med massa andra saker, tycker det är så himla tråkigt.

Förstår att det är frustrerande. Men det är trots allt inget mot vad det var för bara några år sedan...

Numer är det faktiskt extremt få sajter som man inte kan använda faktiskt. Men du kanske måste testa olika webbläsare. Du bör ha installerat 3-4 stycken i alla fall. Välj mellan Safari, Firefox, Camino, Opera, Shiira och gamla goda Explorer t.ex.

Testa också att ändra "user agent" i webbläsaren ifall du blir stoppad p.g.a. att sajten har en sniffer. Ofta räcker det med det.

Sen ska du givetvis FRÅGA folk här vilka sajter dom går till...det finns kanske alternativ till dom du besökt.

Ursprungligen av Danne V:

Sen ska du givetvis FRÅGA folk här vilka sajter dom går till...det finns kanske alternativ till dom du besökt.

Precis -- och rösta med fötterna!

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-30 07:06

Bra tips från Danne V där. Själv har jag som regel att alltid skicka ett vänligt mail till den tjänst som inte fungerar med Mac (de få gånger jag stöter på något av intresse som ej fungerar), där jag påpekar att jag gärna nyttjat deras tjänst men att jag inte kunnat pga att jag inte kör Windows. Sedan brukar jag upplysa att det finns standarder som gör att man når 100% istället för 99% av användarna. Jag har kanske skickat ett 10-tal sådana mail de 3 åren jag haft Mac.

Inte en enda av de svar jag fått har varit negativa. Det "värsta" svaret har varit att "vi har inte resurser att göra om vår sida utan måste fokusera på den största målgruppen", vilket bara är nonsens: hade de tanken på standarder _från början_ så hade de inte behöva lägga något extra krut för att nå alla som frigjort sig från windows-bojjorna...

I andra ändan har jag faktiskt lyckats få 3 sajter att ändra om så att även Mac och Linux användare kan använda dem.

Om alla kunde skicka ett vänligt men sakligt mail där det framgår att man gärna vill använda deras tjänst men är utelåsta pga datorval, så kanske det blir ändring. Men de flesta gör sig inte det omänskliga besväret att skriva ett mail (tar 10 sek), de skiter i det och hoppas att det blir bra ändå... tråkigt men sant. Vem ska ändra sig utan att någon påtalar vad som behöver ändras?

• Medlem
  • 2006-08-30 08:49

Det skulle vara rätt trevligt med Opensource-DRM. Det är tråkigt även för Windowsanvändare att WMV har blivit standard, eftersom det ofta funkar halvdåligt. Quicktime har alltid strömmat bättre, och jag skulle tro att de flesta andra lösningar gör det också.

Dessutom tror jag att Windows DRM har blivit knäckt, och alltid riskerar att knäckas först.

• Oregistrerad
  • 2006-08-30 21:19
Ursprungligen av stfm:

Det skulle vara rätt trevligt med Opensource-DRM. Det är tråkigt även för Windowsanvändare att WMV har blivit standard, eftersom det ofta funkar halvdåligt. Quicktime har alltid strömmat bättre, och jag skulle tro att de flesta andra lösningar gör det också.

Dessutom tror jag att Windows DRM har blivit knäckt, och alltid riskerar att knäckas först.

Open Source och DRM går inte ihop. DRM bygger på security through obscurity, och således är det helt omöjligt att ha ett Open source-DRM.

Det stämmer även att Windows Medias DRM är knäckt.

http://www.engadget.com/2006/08/25/fairuse4wm-strips-windows-media-drm/

Ursprungligen av DrRotmos:

Open Source och DRM går inte ihop. DRM bygger på security through obscurity, och således är det helt omöjligt att ha ett Open source-DRM.

Berätta det för Authena och Sun som jobbar på just det. Tror de skulle bli ganska överraskade.

Lite nyfiken, är iTunes världens största musikbutik på nätet? Till omsättningen givetvis, men hur är det med antalet låtar?

Ursprungligen av Hakro807:

Lite nyfiken, är iTunes världens största musikbutik på nätet? Till omsättningen givetvis, men hur är det med antalet låtar?

Napster har ca 2 000 000 låtar
iTunes har ca 3 000 000 låtar
Urge har ca 2 000 000 låtar

50% fler låtar än nummer två med andra ord.

1
Bevaka tråden