Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple - QuickTime 6.1

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

QuickTime 6.1 delivers a number of quality and performance enhancements for audio, video, and full screen playback.

Enhancements include the following:

* MPEG-4 video provides more accurate rate control and improved visual quality.

* AAC includes new encoder controls and new bit rate options.

* DV includes significant encode and decode performance improvements.

* QuickTime Pro users will enjoy enhancements in full screen playback, including newly enabled keyboard shortcuts for movie control, faster entry and exit, and improved playback performance.

Fn hämtas denna via Software Update...

[ 09 Januari 2003, 22:38: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

2 minuter före mig! Typiskt.
Men till råga på allt så skrev jag in det i Allmänt...forumet jag själv modererar. Kanske inte är så Allmänt ändå

*tar bort, och skäms*

Daniel: Errata Humanum Est

Fanns ju onekligen lite fler saker o välja på nu, bla Improved istället för None och Basic som tidigare under Video.
Under AAC kunde man nu välja Encoding Quality (kommer inte ihåg om man kunde det sen innan, tror inte det).

Har dessutom tillkommit en sak i huvudmenyn - Present Movie som va borta i 6.0.2 åtminstonde, SHIFT+F för detta.
About QuickTime Player visar dock fortfarande (C) 1991-2002 dock, inte 2003 .. gammalt el bugg vad vet jag

[ 09 Januari 2003, 22:55: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Till jon:

ja, du har kanske rätt i att "du läste det först" på 99mac. det säger inget om vem som skrev det först - då man inte har en aning om var folk först kollar upp nyheter på webben.

Men vem skrev det först? *12 skrytiga minuter*

Det här är ett svar på den här tråden som av någon dum anledning stängdes omotiverat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Så det betyder alltså att det är väldigt snart QT 6.1 kommer.

Ja nu fick du helt rätt, det blev väldigt, väldigt snart!

Ja inte var du först iaf CJE

"skapad 09 Januari 2003 22:14                   
Håller just på att installera 6.1 (via programuppdatering)
Inlägg: 67 | Från: Vänersborg | Registrerad: Jan 2002  |  IP-nummer: Loggat"

[ 09 Januari 2003, 23:04: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Men vem skrev det först? *12 skrytiga minuter*

Undertecknad skrev det kl.22:14

.....om nu det är viktig kunskap vill säga...

Adrian: Jag stängde tråden efter Jürgens hänvisning till denna tråd, som finns i rätt forum. QT 6.1 är inte ett rykte längre...

Så låt oss nu fortsätta DISKUTERA 6.1 inte bråka om vem som sa något först el varför en tråd försvann etc..

Det går iaf åt rätt håll om än långsamt för Apple att dominera hårt med MPEG-4.
Ska bli j-t intressant o testa Sorenson Squeeze 3 for MPEG-4 snart o jämföra kvaliten med vad QT6.1 kan åstakomma.

Borde ju kunna få ut bättre kvalitet med 6.1 än tidigare versioner, så tolkar jag uppdateringen iaf.
Nån som vill posta lite skärmdumpar från 6.0.x komprimering och 6.1 ?

Lite preliminära tester med ffmpeg ger mig anledning att tro att QT 6.1 nu har stöd för "Advanced Simple Visual Profile", dvs b-frames och 4mv osv.

Detta är ju klockrent om så är fallet. Någon som kan bekräfta om det verkligen är så eller om jag är i nattmössan ?

Kanske finns nån som sitter på nya Squeeze 3:an med MPEG4 ? Prova med b-frames i.s.f. ...

/henrik

[ 09 Januari 2003, 23:21: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 23:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Kanske finns nån som sitter på nya Squeeze 3:an med MPEG4 ? Prova med b-frames i.s.f. ...

Snabb test visar tyvärr att Sorenson Squeeze 3 Pro kraschar. Efter uppgraderingen till QT 6.1. Ska se om jag kan hitta felet eller en lösning under natten.

Jag kan inte titta på DivX eller många Mpeg filmer. Detta är Apples sista svaghet versus PC...

[ 10 Januari 2003, 00:23: Meddelandet ändrat av: Richard Bergman ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Richard Bergman:
Jag kan inte titta på DivX eller många Mpeg filmer. Detta är Apples sista svaghet versus PC...

Om du tvunget ska ladda hem filmer så får du väl köra dem i VLC.

"svaghet" haha...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Ja inte var du först iaf CJE

"skapad 09 Januari 2003 22:14                   
Håller just på att installera 6.1 (via programuppdatering)
Inlägg: 67 | Från: Vänersborg | Registrerad: Jan 2002  |  IP-nummer: Loggat"

Jag ser inte det som en per definition "nyhet" utan som ett forum-inlägg. Jag jämförde med det som här på 99mac klassas som en per definition "nyhet".

Vad jag ville poängtera är att man inte kan garantera till 100% att "du läste det först hos oss" eller andra påståenden. Okej - jag fattar självklart budskapet att det är ett kaxigt budskap - helt i Björnström-andan

Vem vet - nån kanske tipsade MacNytt innan 22.22 då nyheten skrevs där? Men nyhetstipsen räknas inte - det är väl snarare publiceringstiden.

En sak är säker: generellt sett så är det inte många minuter mellan då en större nyhet blir omskriven på 99mac och macnytt - det jag tror att användare på bägge sajter gemensamt kan hålla med om är att den ständiga jumbon är svenska MacWorld som generellt alltid är långt efter att rapportera. Okej - nu "offrade" dom sig på keynote-dagen (7 januari) att va uppe på kvällen och rapportera - kanske pga MacPressen-köpet?

Om jag ska hålla mig till ämnet i tråden så tycker jag att det är väldigt positivt att Apple har väldigt bra flyt i sin mjukvaruutveckling! (till skillnad från Motorolas G4-utveckling... *host*)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 01:00

QuickTime Playern har nytt utseende?

QT 6.1 tydligen endast för OS X...

Kör en iBook med system ) och 6.0.2, men jag kommer inte åt 6.1 via vare sig software update eller via QT´s egen update...

det är tydligen så att Apple valt att inte släppa den för OS 9.

Trots det så står det om den hos versiontracker.com under både OS 9 och OS X.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/mac/14993

Knepigt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-10 02:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Richard Bergman:
Jag kan inte titta på DivX eller många Mpeg filmer. Detta är Apples sista svaghet versus PC...

Om du absolut vill se på filmer i Quicktime istället för VLC (VideoLan Client, som e bäst i mitt tycke) så funkar filmer så här i QT:

- MPEG-1 (VCD) utmärkt

- MPEG-2 (SVCD) funkar utmärkt om du köper ett plug-in (se versiontracker)

- DiVX funkar oftast bra i QT.
OBS!
- Konvertera dock först dina avi filer till .mov med programet avi2mov (se filarkivet). Konverteringen går på några enstaka minuter...
- Quicktime har problemen med visa codecs. De filmer som inte går att se i QT brukar till 100% funka i VLC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-10 02:33

Nya Quicktime 6.1 har faktiskt lite bättre bild än tidigare version och tack för full skärm kommandot!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Richard Bergman:
Jag kan inte titta på DivX eller många Mpeg filmer. Detta är Apples sista svaghet versus PC...

Nja, MPEG1 som följer standard är det absolut inga problem med.. Inte heller DivX (Ladda hem MS-MPEG4 v1 och MS-MPEG4 v2 samt 3ivx så är du fulltäkt). Problemet med Quicktime dock är att dom följer AVI specifikationen. Alltså inget VBR MP3 ljudspår. Och endast ett filmspår och ett ljudspår. Allt annat som inte är detta är hacks och borde inte ens kallas för AVI.

Då kan man fråga sig varför inte Apple inte kan göra som många andra och stödja MPEG och AVI filer som inte är standard?

Enkelt. Quicktime är mycket inriktat på kreatörer. Och om den skapade och visade format som inte följer specsen. Ja, då blir det roliga virrevarv det är ibland på alla plattformar.

Fast visst, något klen tröst.. Men det finns ju Mplayer som även stödjer .mp4 och VLC som klarar DivX galant..

Se så, inget att sura över

Över till uppdateringen.

Några besvikelser..
Inget som utlovat stöd för 3GPP(?) eller .AAC

Hur är det med Advanced Visual Profile? Jag har svårt att se att den stödjer det.. FFMPEGX MPEG4 video har gått och öppna innan.. Även om det ser likabra ut som att dekoda med 3ivx..

Någon kanske kan upplysa mig på den punkten..

Bra dock med att AAC kodningen är DRASTISKT förbättrad.. Nästan värt QT Pro pengarna bara för den..

[ 10 Januari 2003, 03:51: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Lite preliminära tester med ffmpeg ger mig anledning att tro att QT 6.1 nu har stöd för "Advanced Simple Visual Profile", dvs b-frames och 4mv osv.

Detta är ju klockrent om så är fallet. Någon som kan bekräfta om det verkligen är så eller om jag är i nattmössan ?

Kanske finns nån som sitter på nya Squeeze 3:an med MPEG4 ? Prova med b-frames i.s.f. ...

/henrik

Tyvärr har Apple i god anda inte lagt ut någon ny specifik info om 6.1.. Så vi får vänta..

Pröva att dekoda med 3ivx och se skillnaderna..

Känns kanon att man äntligen infört Äpple+F för fullskärm så att det är lite smidigare. Tycker att övergången till fullskärm är snygg med 6.1. Kan väl inte ta på mig äran för detta men tror jag hann skriva åtminstone 5 mail/rapporter/forms i denna fråga till Apple så det är kul att de faktiskt lyssnar när man skriker.

Ser bra ut men saknar som Christopher sa 3GPP...

öppnade inte ´kommando-f´ fullskärmsläget i qt 6.0? jag kanske inbillar mig...

kommando-f i 6.0 öppnade en meny - där man fick välja fullskärm... så ..halvvägs

Det är även nu möjligt att pausa, spela fram o sånt med tangentbordet också. Perfekt när man ser på film!

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Adrian: Jag stängde tråden efter Jürgens hänvisning till denna tråd, som finns i rätt forum. QT 6.1 är inte ett rykte längre...

Ok, jag ska inte bråka om detta, Jürgen.

Jag blev bara lite förvånad, det har ju inte varit policyn förut att låsa alla ryktestrådar så fort produkterna kommit officiellt.

Ibland vill man ju fortsätta diskutera själva ryktet liksom. Även om själva QT 6.1 naturligtvis ska diskuteras här.

Så, nu kan nu fortsätta diskutera QT 6.1 igen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Daniel: Errata Humanum Est

Errare humanum est, Anderssonius.

Per: hehe, då är det alltså sant.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 18:10
Citat:

quote:Kanske finns nån som sitter på nya Squeeze 3:an med MPEG4 ? Prova med b-frames i.s.f. ...

Citat:

quote:Snabb test visar tyvärr att Sorenson Squeeze 3 Pro kraschar. Efter uppgraderingen till QT 6.1. Ska se om jag kan hitta felet eller en lösning under natten.

Vi hittade faktiskt felet (som hade med ljudet att göra) och Sorenson jobbar just på en uppgradering till Squeeze 3.01.

Du läste detta garanterat först på Mac99.

Jag återkommer med info om hur kompatibel QuickTime 6.1 är med mer avancerad MPEG-4.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: NoBody:

Citat:

quote:Kanske finns nån som sitter på nya Squeeze 3:an med MPEG4 ? Prova med b-frames i.s.f. ...

Citat:

quote:Snabb test visar tyvärr att Sorenson Squeeze 3 Pro kraschar. Efter uppgraderingen till QT 6.1. Ska se om jag kan hitta felet eller en lösning under natten.

Vi hittade faktiskt felet (som hade med ljudet att göra) och Sorenson jobbar just på en uppgradering till Squeeze 3.01.

Du läste detta garanterat först på Mac99.

Jag återkommer med info om hur kompatibel QuickTime 6.1 är med mer avancerad MPEG-4.

Eller så läser man helt enkelt release docsen från Apple som borde dyka upp vilken sekund som helst.

[ 10 Januari 2003, 18:30: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Bevaka tråden