Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag ID att koda taggad text?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-04 18:00

Vi får textfiler som kan se ut så här:

@Sifferrubrik:Sport i dag
@Siffror fet:Fotboll
@Siffror fet: Division 5 herr Skåne mellersta.
@Siffror:FC Malmö–Dalby (18.30).
@Siffror fet: Division 5 herr Skåne sydvästra.
@Siffror:Croatia–Kvarnby (19.30).
@Siffror fet: Division 5 herr Skåne västra.
@Siffror:Rydebäck–Borstahusen (18.15).
@Siffror fet: Division 6 herr Skåne sydvästra A.
@Siffror:Prespa Birlik–Sundet (18.30).
@Siffror fet:Reserv herr Folksams Utvecklingsserie södra.
@Siffror:Trelleborgs FF–Halmstad (17)

Hur får jag InDesign att koda detta rätt och ta bort taggarna när det monteras på sidan?

Gör en textram, skriv en bokstav, exportera som InDesign-text med formatanvisningar.

Principen är densamma som för QXP, men det är lite omständligare i InDesign, pga av Unicode-stöd, plattformsoberoende osv.

En viktig skillnad mot QXP är att InDesigns taggade text-filer alltid måste ha ett inledande huvud, som talar om vilken kodning text-filen har, versionsuppsättning, färg- och styckedefinitioner.

Däremot måste inte de exakta egenskaperna hos styckeformaten vara definierade - det räcker med att namnen är angivna.

När väl huvudet är korrekt angivet så används det på samma sätt som taggad text i Quark

Både lättare och svårare än man tror...

• Medlem
  • 2006-09-05 06:53

Hm, jag vet inte hur det fungerar i Quark, så svaret leder mig bara halvvägs. Den andra halvan...

Ursprungligen av Baron:

Hm, jag vet inte hur det fungerar i Quark, så svaret leder mig bara halvvägs. Den andra halvan...

Textfilen är avsedd för import i Quark XPress. Du behöver göra om textfilen så att den passar till Indesign. Syntaxen är annorlunda, men en sök/ändra-process borde fungera.

• Medlem
  • 2006-09-07 11:25

Hur gör man då? Jag har inet en aning, och jag behöver veta ganska snart.

Ursprungligen av Baron:

Hur gör man då? Jag har inet en aning, och jag behöver veta ganska snart.

Syntaxen ser du enklast genom att exportera taggad text från Indesign. Som förvisso går att förenkla, men det är en bra början.

• Medlem
  • 2006-09-14 14:21

Oh, tack. Problemet är löst sedan i går.

1
Bevaka tråden