Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga hemmastudio - tips på komponenter?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

en fråga till: varför köper man ett externt mixerbord kopplat till Cubase?

Det är nog inte ett Digi001 förresten, det är ett Yamaha kort kommer jag ihåg.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
en fråga till: varför köper man ett externt mixerbord kopplat till Cubase?

Förslagsvis gör man inte det. Men vanligtvis är det MicPreamparna du vill åt. Dessa är dock för det mesta rätt sunkiga (om du inte investerar i ett jäkligt fett bord) och du får mycket bättre valuta om du köper en extern micPreAmp. Typ FatMan... (se mitt tidigare inlägg).

Om du skaffar dig ett midikontrollerbord så har du möjlighet att styra mixern i mjukvaran med riktiga relgar vilket kan vara väldigt mysigt. Fingertopskänsla!

/JO

Jag har ett halvfett kort någonstans i lådorna på lagret som kan vara ett Digi001 (kommer du ihåg vad det var för kort Petter??)

Det var ett Yamaha DSP Factory kort (om jag inte minns fel)
Kolla http://www.musikborsen.se/dsp.html
Det var väl ett sådant?

Martin detta e ett tips.Köp dig en Roland 5080 och dom korten du behöver (dance,strings eller vad du nu har tänkt dig)sen skaffar du ett motherkeyboard som du styr den med.Detta (Roland 5080)e en synth som e lätt att använda plus att den låter bra(proffsnivå).Sen va det detta med dynamiken.Ja du får lyssna efter ljud som trivs ihop det e viktigare en att köpa ett visst märke av nått "hempularmixarbord".man kan säga att dom e ganska lika,vissa färgar mer vissa mindre o det blir ju en smaksak i slutändan va du vill ha.Hadde jag varit dig hadde jag nog köpt ett Yamaha bord(digitalt) för då har du alla möjliga efx i bordet plus att du kommer få totalrecall av alla dina låtar.Denna setup duger långt plus att det kommer låta lite sjystare en att försöka blanda alla möjliga sorters synthar för då blir det genast lite svårare att få till det.Och i slutändan skulle jag rekomedera att spela in dom färdiga låtarna på dat ist för HD om du inte har ett ProTools kort så slipper du förlora så mycket dynamik i mixen som du skulle göra med ett ljudkort för en ca 10 000 eller mindre.Tänk bara på att inte ha för hög insignal i i dom billigare borden för dom har inte så mycket headroom så det blir lätt lite "suddigt" i ljudbilden.

  • Avstängd
  • 2004-12-13 12:15

Det sistnämnda är knappast ett tips för en som ska prova på lite.
Mitt råd är "keep it in the box"....köp Reason eller Logic express....finns ju mycket man kan göra med det som följer med.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-12-13 18:50

Martin! Din tur att skriva i denna underhållande tråd.
Vad blev det till slut och var hittar vi smakprov?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 13:51

Gammal tråd, javisst, men jag tycker det är så kul att vi pratade på i tre sidor utan att nån någonsin frågade Martin vad för musik han gör och vilka instrument han spelar. Skitroligt!

Rättelser

Ursprungligen av petsematary:

Gammal tråd, javisst, men jag tycker det är så kul att vi pratade på i tre sidor utan att nån någonsin frågade Martin vad för musik han gör och vilka instrument han spelar. Skitroligt!

Jag vill bara tillägga att det inte var 3 sidor, utan 2.
Och Nussan och 12 moons, det var en trumpet! Inte gitarr eller bas, så de så!

Bevaka tråden