Jodå, det är klart att du försöker. Men det är väl bara bra och kul?
Nej, vad jag saknar är en lite mer nyanserad syn på saken. Visst faen finns det exempel på när hela webbplatser ser ut som hundkräks i en massa webbläsare (utom IE/Win) för att producenten inte orkat/kunnat ordan biffen.
Men jag gillar inte "Mac-talibanernas" onyanserade gapande om att "det beror uteslutande på att utvecklaren inte varit kompetent".
Om man tittar på de sajter som ballar ur i t.ex. olika Mac-webbläsare, så är det alltså extremt sällan enkla statiska html-sidor. Det handlar oftast om ganska komplexa webbplatser där själva webbplatsen "bara" är gränssnittet mellan bakomliggande databaser och vad som möter användarens öga.
Om dessa bakomliggande datasystem utvecklades för 5-6 år sedan eller mer, så hade html 4.01 nyss kommit, eller kanske dom t.o.m. gjordes under html 3.0-tiden. Då är det inte så jäkla lättvindigt att göra om som en del vill göra gällande. Och om man då även blandar in företagsekonomiskt sunt förnuft, så måste ibland någon säga "stopp, här drar vi gränsen" och faktiskt stänga ute en del av den potentiella marknaden.
Och då tjoar bl.a. nämnda Mac-talibaner och kan bara inte fatta huuuuuuur man kan stänga ute en så betydelsefull del av marknaden.
Sanningen är den att varje organisation, kommersiell eller inte, har hundratusentals (t.o.m. hundratals miljoner om man ska vara petig) möjliga kanaler att nå sin målgrupp. Men av olika skäl väljer man bort de flesta och grunden är givetvis företagsekonomiska.
IKEA öppnar inte ett varuhus i Fixhult eller Nedre Fläskvattnet. Visst finns det potentiella köpare där, men inte tillräckligt många för att motivera att varuhus. Det är ofta exakt samma resonemang som förs när man upptäcker problem med t.ex. webbläsare på Mac (tänk på svenska banker, t.ex.). Man vet mycket väl att man utestänger en grupp kunder. Men man gör en krass ekonomisk bedömning som även tar hänsyn till goodwill/badwill och har kommit till slutsaten att det tyvärr (för tillfället) är för dyrt att göra om...
Nåt sånt. Men om det finns nån som ALLTID tjatat om att det INTE har med operativsystremet ifråga att göra så är det jag.
Nu pilsner.