Hej!
Nu är kameran införskaffad Köpte den för ett bra pris här i Göteborg.
Apropå detta med filmning i mörkare situationer: jag har också märkt att bilden kan bli ruskigt korning, nästan som om man vore tillbaka på Video 8 stadiet, när det är inte är så upplyst. Har faktiskt inte hunnit prova kameran i dagsljus ännu, men jag förväntar mig en väldigt bra bild.
Men, men...
Kameran är verkligen skittrevlig! Robust byggd trots sitt lilla format. Gjorde en liten tabbe och satte ett finger på lcd´n men den lilla fläcken nåjjar mig nog bara för att kameran är ny. Jag är sån, eller det är väl alla?
Var även och köpte mig en kameraväska idag. Kände att det måste man ju ha. Kånkar inte gärna omkring på närmare 10 papp i en ICA kasse direkt.
En sak gjorde mig dock lite rädd..tja, eller rädd och rädd. Så här var det: I bland när jag spelar upp en scen, inte i ett klipp eller så, utan det kan vara mitt i en scen, så blir det plötsligt något digitalt jitter på bilden. Bara för någon halv sekund eller så..men det är klart man blir oroad. Filmade lite idag igen och fann inte av detta jitter i de nya scenerna. Vad 17 var det?
Säljaren sade att det KAN vara bandtypen och att olika band fungerar olika bra med olika kameror. Det kan nog stämma. Iofs så var det ett TDK band som jag körde båda gångerna...vem vet, kanske måste huvudena nötas in lite *skratt* Nej, tipsa mig gärna om detta. Vad kan det ha varit?
Kontrollerna på MV400 är superba, och man finner en del inställningsmöjligheter utöver det helt automatiska läget, som iofs verkar fungera bra. Har bara kört inomhus i halvdassigt ljus så jag har inte facit i handen, men det jag sett verkar bra.
Funktioner som skakstabilisering osv kan man stänga av, men det är nog inte nåt jag rekommenderar. Man darrar mer än vad man tror. Men skakstabilisatorn på dagens videokameror verkar överträffa gårdagens, dvs det blir inte någon synbar bildfärsämring när man använder funktionen.
Zoomen är på 10 ggr analogt, det räcker nog till för de flesta, om man inte här sportfåne och vill spela in skostolekar på matcher, såklart. Den digitala zoomen går upp till 200 ggr, men då pratar vi bildkvalitet påminnande om impressionistiska verk utfört av blinda. Urkass kvalitet med andra ord, men det visste jag ju innan. Som standard är kameran satt till 40 ggr digital zoom, vilket inte smutsar bilden lika mkt.
Tillbaka till kontrollerna: zoomknappen sitter lätt åtkomlig, men man får vara noga med att inte tvärt släppa denna knapp, då det uppstår ett litet klickljud när denna tillbaka "mot kanten" så att säga. Men detta är nog inte något problem för den som använder en extern microfon - då hörs det inte.
MV400 har bara DV ut, men sen finns det lagliga metoder att ändra på detta så man får DV in med, precis som systerkameran 400i. Dock går man fortfarande miste om de analoga ingångarna som 400i har. Kanske käckt om man vill spela över gamla analoga band från sin VHS till kameran för att sedan skicka in dem till burken för redigering. Men jag lägger inte 3 papp till för den funktionen. Inte denna gång i alla fall.
Lite sladdar och jox får man självklart med som laddare, sladd för anslutning till TV /Video, men däremot hänger det inte med någon firewiresladd. Lite snålt kan tyckas, men alla ska väl inte videoredigera. Så har nog Canon tänkt i alla fall. 399kr kostade sladden utan rabatt, men det får man tjöta tills sig.
Den är jäkligt liten och smidig, kameran. Visst det finns ännu mindre kameror på marknaden, men dessa kostar fortfarande lite mer. Jag gillar inte direkt lösningen på hur man håller de allra minsta, små kamerorna: Som i ett pistolgrepp. Jag gillar den gamla lösningen med rem, så man får ett stabilare grepp om kameran.
Självfallet får man även med ett standardbatteri och linsskydd etc. Det finns även möjlighet att köpa till bättre batterier med upp till 9 timmars (!) inspelningstid. Batteriet, ja. Det är av den typen som man kan ladda i stort sett hur som helst oavsett om det är halvladdat eller fullt. Det tar ingen skada. Den enda lilla nackdelen med dessa batterier (läst från manual) är att de laddar ur sig lite snabbare än den andra typen, så man ska alltid se till att ladda batterierna innan filmtillfället.
Den är väldigt käck och trevlig min nya lilla kamera och jag kan verkligen rekommendera den. Kikade tidigare på Panasonics modeller som kunde stoltsera med bl a 15 ggr zoom, men kvaliteten på dem verkar inte alls lika bra, och jag vill inte ha en byggsats om ett år...om ni förstår vad jag menar.
Det enda jag vill ha nu är en större, extern HDD med firewire.
Mer nackdelar, då? Hmm...jag har ännu inte hittat någon funktion för "backlight", dvs en funktion som kompenserar när man filmar mot ljusare bakgrund. Finns det? Annars så är det bara det + det ovan som jag tycker saknas.
Hoppas att denna lilla, men kanske oproffsiga minirecention kan hjälpa er som står på tröskeln till att köpa er första kamera. Vill man ha fler manuella möjligheter, och kanske framför allt proffsigare hantering av de manualla möjligheterna bör nog istället gräva djupar i plånkan och kika på Canons halvpro-kameror...eller någon annan dyrare kamera från någon annan leverantör.
Men för vardagsfilmning och just för stunden så är MV400 så underbar som den kan bli.
Hälsningar
Fredrik
[ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Nifo ]
[ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Nifo ]