Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja billig DV-kamera

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-02-21 20:59

Hej ni videokunniga!

Sitter här och funderar. Ska äntligen ta tummen ur och köpa mig en videokamera. Jag har kikat på 2 modeller från Canon och Panasonic. Jag skulle vilja ha lite kommentarer kring de båda modellerna, samt gärna även kommentarer och tips om andra märken och modeller.

Först har jag kikat på Canons DM-MV400 modell. Den har ju ett väldigt behändigt format, anser jag. Att den bara har 10 x zoom gör mig ingenting, då jag inte kommer zooma fram och tillbaka som en dåre ändå. Dessutom har jag inga planer på att köpa ett stativ just nu.

Sen var det Panasonic NV-DS27. En mer klumpig kandidat, men å andra sidan har jag optisk zoom på hela 15 x där, om det nu behövs. Jag kommenterar inte ens den digitala zoomen på någon kamera, då jag anser den vara värdelös. Den här kameran har ju lite fler "finesser" som zoommic, mer avancerad steadyshot mm.

Men som sagt..har många frågor kring de båda modellerna, så ni som har nån av kamerorna ovan ska absolut skriva in och kommentera.

Det här är svårt. Jag vet att vi pratar om kameror i nedre DV-klassen, men ändå - för mig rör det sig om mycket pengar.

Grejen är oxå att jag vill ta maskinen på klassisk avbetalning á la 12 eller 24 månader, och jag har funnit att många av leverantörerna på nätet inte kör med detta, utan i så fall har nån avbetalning med sämre villkor än de stora kedjornas.

Satt och kika lite i brochyrerna jag har...Panasonic säger nåt om 500 linjers upplösning..men det är väl rätt standard på DV formatet? Sen säger de nåt om 800 000 pixlars CCD. Jaha? Är det bra? Tror Canon inte hade lika mkt.

Hur funkar förresten photo-funktionen på kamerorna? Jo, jag vet hur det spelas in..några sekunder på bandet, men hur fasen får man över bilderna till min dator sen då? Går det oxå via firewire? Panasonic snackar nåt om RS232C *harkel* standard. Är inte det en gammal PC standard? funkar inte det till mac då? Hur funkar det på Canonkameran?

Ös på med alla tips och varningar ni kan komma på - de emottages alla tacksamt.

Men den lilla Canonkameran är ju lockande, även om storebrodern med "i"-beteckningen lockar med. DV Input ska man visst kunna lösa på annat sätt, men det kan ju även vara sköjj med Analog ingång som den även har. Vad vet jag...

Ha det bra!

Fredrik

Jag har en Canon MV 400i som jag egentligen mest använder till att dokumentrea min lille sons framsteg med. Och det blir många sådana kan jag lova, framsteg alltså.

1. Jag köpte den på Applestore. Möjligt att den blir aningen dyrare där men då får du ju också i-funktionen som du annars måste betala någon tusenlapp för för att det skall fungera. Avbetalning via IKANO - suveränt.

2. Fungerar utmärkt till för detta syfte, d v s jag håller inte på med någon proffsproduktion. Mycket bra bildkvalitet.

3. Överföring till datorn via FireWire, snabbt och smidigt.

4. Använder aldrig Stillbildsfunktionen, tycker inte det är någon vits. Plockar fram stillbilder direkt från filmen istället. Använder inte de andra specialeffekterna heller. Detta gör jag i datorn istället

5. Fungerar i iMovie, Premiere och FinalCut Pro.

6. Det tekniska är jag inte så insatt i, och jag har ingen erfarenhet av den andra kameran. Dock måste jag säga att efter ca 1,5 års användande så börjar jag tycka att den är lite stor. Skulle gärna köpa en mindre men då drar det ju iväg i pris. Min fru är dock helt nöjd (med kameran alltså)

• Medlem
  • 2002-02-21 21:54

Hej, Carl Fredrik!

Skönt att höra att din fru är nöjd...med kameran *skratt*
Så du tycker den känns "stor"? Hmm. Då ska jag nog
verkligen inte köpa en större kamera, som Panasonic.
Den här modellen har ju hängt med ett tag, men det
verkar som att den inte är utgående i alla fall. Däremot
fick jag just reda på att panasonic kameran är det. Känns
inte så kul att köpa en utgående produkt.

Så du är nöjd säger du? Så bra! Jag vet egentligen inte
varför jag har fastnat någonstans emellan de här kamerorna,
det kan ju bero på att Panasonicen har 15ggr Zoom - men det´är något
jag ej ens vet om jag behöver. Sen var det ju detta att jag läste i
Panasonic katalogen att deras kamera hade 800 000 pixlars CCD,
medans Canon kameran har 540 000 någonting. Har de räknat olika
eller har Panasonicen bättre bildkvalitet, tro?

Men bilden på Canon kameran är bra? Men du tycker den känns stor alltså...kan inte släppa det hehe...nej, jag förstår. Det dyker ju upp nya kameror så gott som stup i kvarten.

Är det någonting som du känner att du saknat i funktions eller kvalitetsväg? Något du stört dig på eller glatt dig extra mycket åt? Jag vill veta allt vesäntligt. Tycker du att du haft användning av "I" funktionerna någonting , förutom DV-in, utan alltså möjlighet att ta in analog signal i kameran, för det kan man väl med "i"-modellerna?

Ni andra då..vad tycker ni?

Hälsningar
Fredrik..här med.

[ 21 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

Det finns inte analog-in på 400i!
Vi har ett 20-tal lärare på skolan som har denna kamera och alla är mycket nöjda. Jag köpte nyss 2 till för elevernas videoprojekt.
Vi har också Canon XM-1...
400i tycker jag är den absolut bästa kameran i prisklassen.

• Medlem
  • 2002-02-21 23:41

Saxat från Canons hemsida / Canon MV400i:

"...De analoga ingångarna gör det möjligt att spela in TV-program och föra över äldre videoinspelningar från till exempel Video 8, Hi8, VHS eller S-VHS till DV-band..."

Så då finns det funktioner ni inte vetat om, men det är väl trevligt?

Men annars så skiljer väl sig 400 / 400i sig inte mkt emellan, det är väl bara DV in och nu uträtat frågetecken, Analog In som skiljer?

Hälsningar

Fredrik

Canon Länk: http://www.canon.se/canon/webnavigat.nsf/obid/35F28485DAB88CEC41256A45004EB628?OpenDocument

DV-in funktionen är en förutsättning för att få in filmen i datorn och det utnyttjar jag flitigt.

Det var så att när jag fick kameran så tyckte jag att wow vilken behändig liten sak. Men tycker man om att samla på prylar som jag gör så vill man gärna ha nytt efter ett tag. Och nu finns det ju cigarretpaketstora kameror, men de kostar också dubbelt så mycket.

Och så stor är ju kameran egentligen inte, det är väl mer ett argument jag kör med för att få köpa en ny kamera

Jag saknar egentligen inga funktioner och har inte heller stört mig eller irriterat med mig på något (och det brukar jag göra ganska fort på prylar).

Så jag kan bara hålla med, det är en mycket bra kamera och prisvärd.

Jag är också intresserad av just de här modellerna. Jag har sökt på nätet efter recensioner, men det finns inte så många. Mitt intryck är att Canon modellen i många test blivit vald till bästa köp (även om den inte blivit vald till bästa produkt). Den kritik jag i bland har läst om denna kamera är att den är ljuskänslig och att bilden blir dålig vid filmning inomhus.
Ni som använt kameran, vad säger ni? Ligger det något i kritiken eller är det överdrivet? Man måste naturligtvis sätta produktens prestanda i relation till pris, men om man talar om vanlig "hemma användning"?
Man vet ju inte vad man ska tro när kameran i nästa stund hyllas för sin fina kvalite på bilden. Vad säger ni?

[ 22 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jörgen Ivarsson ]

Att filma ifullt dagsljus ger utmärkt filmkavalitet. Inomhus dagtid eller kvällstid med alla lampor tända. också utmärkt filmkvalitet. Om inte alla lampor är tända utan det är lite mörk dä kan det bli ganska dålig bild. Finns visserligen en funktion för Lowlight men då måste man hålla kameran ganska still för att den inte skall bli suddig.

Detta innebär att jag har kommit på en nackdel med kameran som jag har saknat och det är inbyggd blixt/lampa. Det finns dock ett fäste för extern ljuskälla.

• Medlem
  • 2002-02-23 16:51

Hej!

Nu är kameran införskaffad Köpte den för ett bra pris här i Göteborg.

Apropå detta med filmning i mörkare situationer: jag har också märkt att bilden kan bli ruskigt korning, nästan som om man vore tillbaka på Video 8 stadiet, när det är inte är så upplyst. Har faktiskt inte hunnit prova kameran i dagsljus ännu, men jag förväntar mig en väldigt bra bild.

Men, men...

Kameran är verkligen skittrevlig! Robust byggd trots sitt lilla format. Gjorde en liten tabbe och satte ett finger på lcd´n men den lilla fläcken nåjjar mig nog bara för att kameran är ny. Jag är sån, eller det är väl alla?

Var även och köpte mig en kameraväska idag. Kände att det måste man ju ha. Kånkar inte gärna omkring på närmare 10 papp i en ICA kasse direkt.

En sak gjorde mig dock lite rädd..tja, eller rädd och rädd. Så här var det: I bland när jag spelar upp en scen, inte i ett klipp eller så, utan det kan vara mitt i en scen, så blir det plötsligt något digitalt jitter på bilden. Bara för någon halv sekund eller så..men det är klart man blir oroad. Filmade lite idag igen och fann inte av detta jitter i de nya scenerna. Vad 17 var det?

Säljaren sade att det KAN vara bandtypen och att olika band fungerar olika bra med olika kameror. Det kan nog stämma. Iofs så var det ett TDK band som jag körde båda gångerna...vem vet, kanske måste huvudena nötas in lite *skratt* Nej, tipsa mig gärna om detta. Vad kan det ha varit?

Kontrollerna på MV400 är superba, och man finner en del inställningsmöjligheter utöver det helt automatiska läget, som iofs verkar fungera bra. Har bara kört inomhus i halvdassigt ljus så jag har inte facit i handen, men det jag sett verkar bra.

Funktioner som skakstabilisering osv kan man stänga av, men det är nog inte nåt jag rekommenderar. Man darrar mer än vad man tror. Men skakstabilisatorn på dagens videokameror verkar överträffa gårdagens, dvs det blir inte någon synbar bildfärsämring när man använder funktionen.

Zoomen är på 10 ggr analogt, det räcker nog till för de flesta, om man inte här sportfåne och vill spela in skostolekar på matcher, såklart. Den digitala zoomen går upp till 200 ggr, men då pratar vi bildkvalitet påminnande om impressionistiska verk utfört av blinda. Urkass kvalitet med andra ord, men det visste jag ju innan. Som standard är kameran satt till 40 ggr digital zoom, vilket inte smutsar bilden lika mkt.

Tillbaka till kontrollerna: zoomknappen sitter lätt åtkomlig, men man får vara noga med att inte tvärt släppa denna knapp, då det uppstår ett litet klickljud när denna tillbaka "mot kanten" så att säga. Men detta är nog inte något problem för den som använder en extern microfon - då hörs det inte.

MV400 har bara DV ut, men sen finns det lagliga metoder att ändra på detta så man får DV in med, precis som systerkameran 400i. Dock går man fortfarande miste om de analoga ingångarna som 400i har. Kanske käckt om man vill spela över gamla analoga band från sin VHS till kameran för att sedan skicka in dem till burken för redigering. Men jag lägger inte 3 papp till för den funktionen. Inte denna gång i alla fall.

Lite sladdar och jox får man självklart med som laddare, sladd för anslutning till TV /Video, men däremot hänger det inte med någon firewiresladd. Lite snålt kan tyckas, men alla ska väl inte videoredigera. Så har nog Canon tänkt i alla fall. 399kr kostade sladden utan rabatt, men det får man tjöta tills sig.

Den är jäkligt liten och smidig, kameran. Visst det finns ännu mindre kameror på marknaden, men dessa kostar fortfarande lite mer. Jag gillar inte direkt lösningen på hur man håller de allra minsta, små kamerorna: Som i ett pistolgrepp. Jag gillar den gamla lösningen med rem, så man får ett stabilare grepp om kameran.

Självfallet får man även med ett standardbatteri och linsskydd etc. Det finns även möjlighet att köpa till bättre batterier med upp till 9 timmars (!) inspelningstid. Batteriet, ja. Det är av den typen som man kan ladda i stort sett hur som helst oavsett om det är halvladdat eller fullt. Det tar ingen skada. Den enda lilla nackdelen med dessa batterier (läst från manual) är att de laddar ur sig lite snabbare än den andra typen, så man ska alltid se till att ladda batterierna innan filmtillfället.

Den är väldigt käck och trevlig min nya lilla kamera och jag kan verkligen rekommendera den. Kikade tidigare på Panasonics modeller som kunde stoltsera med bl a 15 ggr zoom, men kvaliteten på dem verkar inte alls lika bra, och jag vill inte ha en byggsats om ett år...om ni förstår vad jag menar.

Det enda jag vill ha nu är en större, extern HDD med firewire.

Mer nackdelar, då? Hmm...jag har ännu inte hittat någon funktion för "backlight", dvs en funktion som kompenserar när man filmar mot ljusare bakgrund. Finns det? Annars så är det bara det + det ovan som jag tycker saknas.

Hoppas att denna lilla, men kanske oproffsiga minirecention kan hjälpa er som står på tröskeln till att köpa er första kamera. Vill man ha fler manuella möjligheter, och kanske framför allt proffsigare hantering av de manualla möjligheterna bör nog istället gräva djupar i plånkan och kika på Canons halvpro-kameror...eller någon annan dyrare kamera från någon annan leverantör.

Men för vardagsfilmning och just för stunden så är MV400 så underbar som den kan bli.

Hälsningar

Fredrik

[ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

[ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

• Medlem
  • 2002-02-24 22:08

En sak jag undrar lite över är detta med motljuskompensationen. Är den automatisk på 400´an, för jag finner inga kontroller till funktionen. Tycker nog att det sker en förändring när jag riktar den mot motiv med startkt bakgrundsljus...men det kanske bara är inbillning.

/Fredrik

Jag har inte läst era andra inlägg, och jag upprepar säkert vad någon annar redan har sagt. Detta är mitt tips - på generell basis:

1. skaffa en kamera med DV in & ut!! ett måste!
2. skaffa en så liten som möjligt. undvik dock de senaste sonymodellerna med ultraminidv. dom blir för små och formatet stöds inte riktigt ännu.
3. är du "seriös" - försök skaffa en 3CCD. för vardags duger 1CCD.

4. begagnat på cyberphoto.se kan du nog hitta helt okey kameror. kolla priser annars i deras lista - bra priser!

för

1
Bevaka tråden