Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System 7.5.3 på peze-diskar?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att installera MacOS på en PC-formatterad diskett, eller läsa Mac-formatterade disketter på andra system har aldrig varit lätt. Det var lättare då eftersom vi hade alla prylar som behövdes, som externa SCSI-diskar mm. Tag det som en utmaning, fixar du det där så fixar du det mesta.

Kan du skriva disketterna i Mac-format? Med alla resursgrenar intakta?

Få se, du har en minidock och en extern hårddisk? Det är ju bra, men har du diskettstation? CD? Det är de två lättaste vägarna för ett fräscht system. Det låter som om du har diskettstation, och då kanske någon med bra arkiv helt enkelt kan spara ner ett system åt dig. Du kan nog få en kopia av systemet från min Duo 280.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

och då kanske någon med bra arkiv helt enkelt kan spara ner ett system åt dig. Du kan nog få en kopia av systemet från min Duo 280.

DET hade varit helt perfekt ju!!! Som sagt, hittar jag ett system som passar, så kan jag tänka mig att byta bort mina OS 8 & OS 8.5 (även om jag "bara" får kopior själv) då jag inte lär använda dem själv !!!

Jag kan inte garantera att ett 280-system rullar i 270c, men det verkar väldigt troligt tycker jag.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag kan inte garantera att ett 280-system rullar i 270c, men det verkar väldigt troligt tycker jag.

Ursprungligen av http://lowendmac.com/pb/280c.shtml:

Apple upped the ante by introducing the 68LC040 processor on the Duo 280 and 280c in May 1994. (The 68LC040 is a low power version of the 68040 with the internal FPU disabled.) Other than the CPU, this is essentially a Duo 270c.

Tja... Varför inte !?

nå, finns här någon som kan byta en uppsättning kopior av OS 7.1 eller högre mot OS 8 PLUS 8.5 (ingen av dem är uppgraderingar, utan båda är "original-cd's")???

Nåt kan jag väl fixa.

7.1.1 kör min 280. Oj, 12 Mb inbyggt minne. 1999 var visst sista året jag använde den seriöst ser jag. Men den går som en klocka. Systemmappen är på 19 meg, oj, det trycker man inte in på ett par disketter alldeles utan vidare.

Har ev. fixat en original-uppsättning av OS 7.1, men om du är intresserad av att sälja en uppsättning kopior billigt, säg bara vad du ska ha för det, en "backup" eller rentav powerbook 280 disketterna IFALL att de "vanliga" 7.1-diskarna inte funkar, är ju absolut inte fel !!!

Jag vill tacka ALLA som hjälpt mig i den här tråden, jag har nu fått tag på OS 7.1 diskar, och har nu en skitkul (eller två rättare sagt) leksak(er) som BARA är 14 år gamla, men lika roliga än idag !!!

Fler frågor följer i nästa tråd (snälla, hata mig inte)

Bevaka tråden